keskiviikko 19. maaliskuuta 2014

Tervemenoa työttömille maahanmuuttajille

Päivän Perussuomalainen tarjoaa belgialaista maahanmuuttovirastoa. Belgian maahanmuuttoviraston tiedottajan mukaan "EU:n vapaa liikkuvuus ole absoluuttinen oikeus, vaan siihen kuuluu myös velvollisuuksia", joten Belgia katsoo oikeudekseen passittaa lähtömaahansa maahanmuuttajat, jotka eivät ole työllistyneet puolessa vuodessa. Siihen, onko työllistyminen mitenkään mahdollista, kohtuullista tai edes tarkoitus, ei oteta mitään kantaa.

Minä asuin Oslossa vuoden ja kahdeksan kuukautta. Jos kaltaiseni skandinaavisen korkeakoulutetun miehen, joskin ajokortittoman osoittautui mahdottomaksi työllistyä maassa, jossa pahimmillaankin työttömyys yltää noin kolmannelle prosentille, mitä työllistymisen reaaliset mahdollisuudet sitten ovat ilman kieli- ja jopa ilman lukutaitoa maahan muuttavalle naiselle, jolla on kokemusta vain äitiydestä?

Ei minulla ollut hätää. Olin Norjassa työskentelevän perheenjäsenenä oikeutettu ns. kontantstötteen eli peruspäivärahaan, jota muuten en nostanut kuin yhden ainoan kerran, koska en sitä tarvinnut. Eikä minun ollut muutenkaan mikään polttava pakko työllistymiseen: olin yliopistolla kursseja suorittava koti-isä. Minulla siis oli työttömyydelleni nimettävissä olevia verukkeita.

Kysymys kuuluu: olisiko kaltaiseni henkilö pitänyt karkottaa maasta? Ainakin tämä olisi mahdollista, jos maahanmuuttoviraston annetaan käyttää harkintaansa. Ja kyllä se varmastikin sitä käyttää, jos belgialainen käytäntö, jossa liberaali maahanmuuttoministeri kosiskelee ns. kriittisiä äänestäjiä, leviää, EU:ssa kun liikkuvat ihmisten lisäksi myös ideat, mukaanlukien huonot.

Miksi maahanmuuttajat pannaan kärsimään tulomaansa mahdollisesti rasistisista työllistämiskäytännöistä, jotka vaativat siivojiltakin hyvää suomen kielen taitoa? 

Uutisen belgialaisesta käytännöstä perussuomalaisten tulkitsemana voi lukea klikkaamalla tämän bloggaukseni otsikkoa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti