Julkaisen uudestaan klassikkotekstini syksyltä 2011, saatuani norjalaisen veroehdotuksen. Jälleen kerran. Jota en pääse lukemaan ennen kuin olen tilannut sähköisen asioinnin koodit. Jälleen kerran. Vaikka muutin maasta jo yli neljä vuotta sitten ja vaikka minulla ei ole ollut maassa verotettavaa tuloa kuuteen vuoteen. Silloinkin hyvin vähän, kolmen kuukauden firabelihommelista yhden kuukauden suomalaista palkkaa vastaavasti.
Olen ottanut asiasta selvää, kyllä verokarhu on julmempi. No, ei
sentään. Maksan veroja ilolla: niillä pääsee julkisen arvaushoidon
jonoon, niillä saa koulutaksin umpisuomenkielisen kunnan ainoalle
ruotsinkieliselle oppilaalle, mutta niillä saa myös lainata kirjastosta
ilmaiseksi ja niillä saa lenkkipolkujeni ylöspidon. Ynnä muuta mukavaa
ja sellaistakin, jonka käyttäjäryhmään en kuulu. Niillä lunastetaan
kansalaisuus.
Pohjoismailla on keskenään sopimus siitä, että verottajat vaihtavat keskenään tietoja. Niin ne näköjään tekevät.
Asuin pariin otteeseen Norjassa, josta paluumuutin Suomeen 4.1.2010.
Olin siis tarkasti ottaen verovelvollinen Norjaan neljä tai ehkä noin
kolmisen päivää verovuoden 2010 puolella. Tosin raahasin skolioottinen selkäni vinossa niitä
laukkuja lumihangessa väliaikaiseksi tarkoitettuun ensimmäiseen
Helsingin-kotiini vasta noin yhdeksän aikaa illalla, joten ehkä
sittenkin neljä päivää. Ai niin, sellainen pikkuinen juttu vain, ettei
minulla ollut lainkaan veronalaista tuloja Norjassa! En nimittäin
ehtinyt tekemään laisinkaan palkkatyötä tai edes perustamaan yritystä
noina muutamana päivänä. Ei minulla ollut esimerkiksi vuokratulojakaan,
Norjassa. En ollut nimittäin ehtinyt hankkia Norjasta osakehuoneistoa,
eipä tämä olisi kyllä ollut helppoakaan, nollatuloilla.
Sain Suomesta töitä kuukausi ja 4 päivää paluumuuttoni jälkeen. Maksoin
kuuliaisesti veroni Suomeen, sille valtiolle, joka on tehnyt sopimuksen
verotustietojen vaihdosta sen maan kanssa, josta Suomeen paluumuutin.
Norjan.
Jos ihan rehellisiä ollaan, ei se minulle tullut ihan yllätyksenä, että
Norjan valtio muisti minut vielä 1 v 3 kk poismuuttoni jälkeen ja
lähetti minulle viimeisenä (?) palveluksena tehtäväksi veroilmoituksen
Norjaan.
Veroilmoituksen tekemiseen tarvittiin kuitenkin norjalaisen sähköisen
viranomaisasioinnin koodit, jotka olivat minulla vanhentuneet. Jouduin
tilaamaan uudet, ja ne lähetettiin minun edelliseen
suomalaisosoitteeseeni, siihen ensimmäiseen ja väliaikaiseen, koska
heillä ei ollut voimassaolevaa suomalaisosoitettani, koska norjalaista
sähköistä muuttoilmoitusta ei ole mahdollista tehdä ulkomaalaisiin
osoitteisiin.
Asuinhan sentään Norjassa vielä vuonna 2010, jota siis veroilmoitus
koski, joten ei vaatimus tehdä veroilmoitus ollut vallan kohtuuton.
Koska minulla ei ollut tuossa maassa hankittuja verotettavia tuloja,
jouduin jättämään veroilmoituksen tyhjäksi. Laitoin kuitenkin tiedot
kaikesta Suomessa ansaitsemastani norjalaisen veroilmoituksen
lisätietoihin, koska ajattelin että parempi olla rehellinen, koska
kupletin juoni on kuulemma semmoinen, että verokarhu on julmempi. Niin
olikin.
Ei nimittäin Norjan valtio edelleenkään ollut valmis hyväksymään sitä,
että en enää halunnut heikäläiseksi. Sain heiltä karhukirjeen, joka
velvoitti minut maksamaan veromätkyjä Suomen valuutassa noin 8500 euron
(!) edestä. Mikä on aika paljon. Se on jokseenkin puolen vuoden
nettopalkkani. Kun tarkemmin tutustuin norjalaisen verottajan
lainsäädäntöön, ilmikävi että vaikka verotuspäätöksestä tekisi
oikaisupyynnön, mätkyt pitäisi silti maksaa. Norjan valtio yritti olla
kaiketi kohtuullinen minua kohtaan. Olivathan he sentään pilkkoneet
mätkyt maksettavaksi kahdessa erässä.
Ei siinä sitten mikään muu auttanut kuin alkaa selvittämään sitä, voiko
veromätkyt suorittaa muuntorangaistuksena Suomessa. Opin, että
rehellisen perii hukka ja että verokarhu on vielä julmempi. No,
tarinalla oli sentään onnellinen loppu: oikaisupyyntöni johti siihen,
että minut sentään vapautettiin kaikista velvoitteista Norjan valtiota
kohtaan, saatuani Suomen verottajalta todistuksen että olen asunut
Suomessa ja maksanut veroni Suomeen ja vain Suomeen alkaen 4.1.2010.
Mikä on tarinan opetus? Näköjään sopimus pohjoismaisten
veroviranomaisten välillä tietojen vaihtamisesta on kuollut kirjain. Ja
että rehellisen perii hukka ja että verokarhu on vielä julmempi, sillä
sille kansalainen on syyllinen, ja todistustaakka jää hänelle, paitsi
syyttömänä, myös ei-asianosaisena. Opin myös sen, että Suomen verottajan
kansainvälinen osasto ei auta omia kansalaisiaan. Siellä ei ole
asiantuntemusta edes pohjoismaisesta verotuksesta. En hirveä edes
ajatella, miten olisi käynyt, jos olisi Norjan sijasta muuttanut vaikka
Guinea-Bissauhun tai Bhutaniin. Opin myös sen, että verottajalla on
töissä sellaisia henkilöitä, jotka eivät osaa lukea. Näin on ainakin
Norjassa. Ei ihme, että siellä onkin miltei täystyöllisyys.
Pohjoismainen verotuksen vaihtosopimus johtaa kaksoisverotukseen: kaikki
suomalaiset verotettavat tuloni laskettiin täysimääräisesti
norjalaiseksi verotettavaksi tuloksi. Ilmeisesti ainoa seikka, jossa
pohjoismainen yhteistyö näkyy oli siis se, että suomalainen tulo kelpasi
(!) norjalaiselle verottajalle. Yhtään ei auttanut se, että selostin
myös siinä kohdassa "lisätiedot", että tulot ovat kokonaisuudessaan
ansaittu Suomessa ja verotettu Suomeen.
Maksan siis mielelläni veroja, joilla kustannetaan paljon myös sellaisia
palveluja joita en tarvitse. Teen tämän vaikka en saa edes sellaisia
palveluita joihin minulla on kansalaisena ja veronmaksajana oikeus.
Veronmaksaja voi olla kansalainen, mutta asiakas hän ei ole. Jos
nimittäin kansalaisuudesta seuraisi asiakkaalle kuuluvia oikeuksia
viranomaisia kohtaan, tällöin kansalaisasiakkaan kuuluisi myös saada
palvelua. Verottajalle kansalainen ei siis ole asiakas, vaan syytetty.
P.S. Vastaanotan vieläkin vuosittain norjalaisen veroehdotuksen. Ovat sentään jo ymmärtäneet, että norjalaista minusta ei tule: viime vuosina veroehdotus on koostunut nollista. Mitään muita numeroita ei ole ollut niiden edessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti