lauantai 16. marraskuuta 2013

Matalapalkkatyöläisestä eliittityöttömäksi

42-vuotiaaksi asti pätkätyöputkessa olleella sosiologilla on luonnollisesti ammattitaitoa myös akateemisesta työttömyydestä. Olen kuullut huhuja, että muuten työ-ja elinkeinotoimistoksi itsensä päivittänyt työvoimatoimisto toimii joidenkin kohdalla jos ei niinkään työnvälitystoimistona niin työllistämistoimistona tai ainakin tempputyöllistämistoimistona.

Työvoimatoimiston missio ei ole työllistäminen, vaan työttömyystilastojen siivoaminen, puhumattakaan pitkäaikaisten ratkaisujen löytämisestä. Tästä olen vakuuttunut, aina aika ajoin yleensä onneksi varsin lyhyehköksi jäänyttä työttömyyttä maistaessani. Työvoimatoimistot nimittäin eivät laita minun eteeni rahtuakaan ristiin, ja syyn tähän minulle kerran kertoi eräs pitkän linjan virkailija, luottamuksellisesti. Ei tule sen paremmin keppiä kuin porkkanaa. Voin sen tässä paljastaa, koska en muista tuon virkailijan nimeä: työnhakijat jaotellaan sen mukaan, miten nopeasti heidän uskotaan työllistyvän oma-aloitteisesti.

On siis eliittityönhakijoita ja sitten toisaalta on toivottomia tapauksia, siis työvoimahallinnon kannalta, ei välttämättä kuitenkaan omassa elämässään kaiken toivon heittäneitä. Heitä autettaisiin paljon tehokkaammin ja inhimillisemmin eläkkeellä. Senkin tämä virkailija sanoi ilman että tarvitsi edes puristaa eikä edes voinut kun oli puhelin välissä. Minä olin Pasilassa, hän vissiin Kluuvissa. Suurin osa työnhakijoista kuitenkin sijoittuu tähän väliin, ei  kuitenkaan Pasilan ja Kluuvin.

Työvoimahallinto toimii paradoksaalisesti: minut se ylentää joutuessani työttömäksi. Työttömänä olen eliittityönhakija, joka työllistyy oma-aloitteisesti ja nopeasti, heikosti palkattuihin epäitsenäisiin julkisen hallinnon pätkätöihin tai sitten sellaisiin töihin, joihin olen ylikoulutettu, joten huippuosaajana tai työmarkkinoiden eliittiin kuuluvana minua ei voine hyvällä tahdollakaan pitää.

Työvoimahallinto uskoo koulutukseen liikuttavassa määrin, sillä eliittityönhakijaksi minut oikeuttaa ylempi korkeakoulututkintoni. Työllistymisen laadusta heillä ei taida olla mitään mittareita, tai sitten ei sillä niin väliä. Ehkä sitten kuitenkin kannattaisi vähän laittaa paukkuja myös kaltaisiini väärintunnistettuihin huippuosaajiin siellä työvoimahallinnossa, vaikka osaankin dokumentoidun todistetusti poistattaa itseni työttömyystilastoja rumentamasta, yleensä vieläpä lukuisia kertoja vuodessa.

Kiitos Anna Kontulalle inspiraatiosta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti