10 niin nerokasta kapellimestaria, että heille antaa heidän
virheensäkin anteeksi, ja joiden suuruudesta on auditiivisia todisteita,
joiden perusteella muihinkin heidän tallenteisiinsa tarttuu
mielenkiinnolla. Pitkään listani oli "epätäydellinen", vailla kymmenettä, mutta nyt kymmenes on löytynyt: Eugen Jochum.
Wilhelm Furtwängler (1886-1954)
Subjektiivisen
eli romanttisen koulukunnan ruumiillistuma ja idoli. Omimmillaan
Furttis oli Wagnerissa, Beethovenissa ja muissa germaanisen musiikin
klassikoissa, mutta suurena muusikkona hän yllättää: myös hänen
Ravelinsa on suurenmoista. Äänilevy joskus kangisti F:n tulkintataiteen,
ja kaikkein intensiivisimmillaan hän oli usein livetilanteissa. Onneksi
Furtwänglerin esityksistä on säilynyt runsaasti livetallenteita.
Suositeltavat levytykset:
Wagner: Tristan ja Isolde.
Ehkä historian legendaarisin oopperalevytys, ja Kirsten Flagstadin
joutsenlaulu, joka tuli tunnetuksi siitä, että Elisabeth Schwarzkopf
paikkasi ne korkeat äänet, joihin Flagstad ei enää kyennyt, ja tämän
tiedon tullessa julki, vaati maineestaan tarkka Flagstad levytyksen
vetämistä markkinoilta.
Wagner: Nibelungenlied.
Säästynyt on ainakin kaksi Nibelunginliedin kokonaislevytystä, jotka
ovat molemmat konserttitaltointeja. Furtwänglerin kyky tihentää
jännitystä pitkillä linjoilla pääsee oikeuksiinsa.
Levytykset 1942-1944
(venäläisten sotasaaliina varastamia sota-aikaisia radionauhoja; 10
levyä). Essentiaalinen paketti Furtwänglerin taiteen ymmärtämiseksi.
Sisältää lukuisia helmiä: Beethovenin 4. ja 5.sinfoniat, Brahmsin
2.pianokonserton Edwin Fischerin kanssa, joka on erraattisuudessaankin
nerokas, Brucknerin 5.sinfonian, Schubertin "Suuren" C-duuri sinfonian,
joka on mielipuolinen Furtwänglerille tyypillisine äkkiväärine
kiihdytyksineen ja hidasteineen. Straussin Sinfonia Domestica on hurjin
kuulemani Strauss-levytys, jonka finaalissa orkesteri kuulostaa
pommikonelaivueelta. Lisäksi Ravelin Daphnis-sarja on päihdyttävä.
Beethoven: 9.sinfonia.
Bayreuthissa tehty livelevytys vuodelta 1951 on definitiivinen
Beethovenin ysi, jossa ensimmäisen osan tunnelma tiivistyy koko ajan,
toisessa osassa on levottoman odotuksen tuntua, kolmas hidas osa opettaa
ymmärtämään, mitä on laulava orkesterisointi ja finaalin huipennuksessa
musiikki tuntuu lopuksi hajoavan käsiin. Yksi maailmanhistorian
tärkeimpiä äänitettyjä dokumentteja.
Bruckner: 9.sinfonia, Wagner: Tristan ja Isolde-preludi.
Brucknerin ysi on tunnelmaltaan kärventävän intensiivinen,
puhumattakaan Tristan-preludista, jossa intensiteetti tiivistyy
ennenkuulumattomalla tavalla. Tristanin huipennus lienee
intensiivisintä, mitä koskaan on tallennettu.
Beethoven: Keisarikonsertto (Edwin Fischer). Fischer
ja Furtwängler ymmärtävät toisiaan ainutlaatuisella tavalla, ja vaikka
molemmat ovat subjektiivisia miltei erraattisuuteen saakka, tulos on
hämmästyttävän klassinen ja autoritaarinen.
Arturo Toscanini
(1867-1957). Amerikkalaistunut italialainen, objektiivisen,
nuottikuvassa pitäytyvän koulukunnan ruumiillistuma ja idoli.
Furtwänglerin sekä teoreettinen, esteettinen että inhimillinen
vastapooli: miehet eivät voineet sietää toisiaan. Toscaninista on saanut
vaikutteita moni, esimerkiksi George Szell ja koko uusautenttinen
liike.
Suositeltavat levytykset:
Beethoven: Sinfoniat.
Perfektionisti-Tosciksella oli yksi sokea piste, tai pikemminkin kuuro.
Hänellä oli erittäin huono akustinen ymmärrys; NBC-sinfoniaorkesterin
kanssa tehdyissä levytyksissä ei ole lainkaan kaikua. Tämä vain lisää
Toscaninin Beethovenin klassista vaikutelmaa. Sinfonioista numerot 1, 3
ja yllättäen Pastoraali onnistuvat erityisen hyvin.
New Yorkin filharmonikkojen kanssa tehdyt levytykset 1926-1936
(3 levyä) edustavat Toscaninia parhaimmillaan. Äänitykset ovat myös
teknisesti aikansa huippua. Toscaninin Rossinin ja Verdin alkusoitot
ovat ylittämättömiä, Beethovenin seiska täyteläisempi kuin hänen
NBC-versionsa ja Wagnerkin upeaa, vaikka ei yhtä traagista kuin
Furtwänglerin. Mozartin Haffner-sinfonia on energisyydessään
esimerkillinen, ja Haydnin sinfonia 101 "Kello" on esimerkki siitä,
miten Haydnia pitäisi soittaa, ja miten esimerkiksi George Szell ja
kaikki autentikot ovat sitä yrittäneet soittaa.
Elgar: Enigma-muunnelmat.
Vasta Toscanini sai tämän englantilaisen
muchadoaboutnothing-koulukunnan tunnetuimman sävellyksen kuulostamaan
oikealta musiikilta.
Otto Klemperer (1885-1973). Saksalainen
sarkastikko ja eksentrikko, joka poltti itsensä piipullaan sänkyyn, ja
koki ylösnousemuksen johtajankorokkeella. Klempereristä kertova Peter
Heyworthin kirja "Otto Klemperer: His Life and Times" on hauskimpia
koskaan lukemiani kirjoja. Klemperer ei orkesterinjohtajana ollut
varsinainen koloristi, vaan pikemminkin strukturalisti.
Suositeltavat levytykset:
Bruckner: Sinfoniat 4 ja 6.
Klemperer ei tukahduta sinfonioita rasvaisessa
Celibidache-kastikkeessa, vaan tekee niille röntgenkuvauksen.
Klempererin tulkinnat ovat äärimmäisen selkeitä, mikä sopii Brucknerin
muutenkin rönsyiseen musiikkiin. Erityisesti kaikki puhaltimet erottuvat
edukseen Klempererin (New) Philharmonia -orkesterista, mutta
yleensäkin, kaikki kuuluu. Erityisleimansa levytyksille antaa - kuten
monille muillekin 50- ja 60-lukujen Filharmonia-tuotannoille -
oboesolisti Sidney Sutcliffen unohtumattomat soolot, joissa oboe on kuin
haavoitettu joutsen. Erityisesti kuudennen sinfonian hidas osa
oboesooloineen on näennäisessä antisentimentaalisuudessaan äärimmäisen
järisyttävä, sitä hädin tuskin kestää kuunnella kuivin silmin. Klemperer
tunnettiin yleensä verkkaisista tempoistaan, mutta Oton Brucknerin
nelonen ja kutonen ovat varsin joutuisia. Kaikkien aikojen suurimmat
Bruckner-levytykset.
Brahms: Sinfonia no 2. Vasta ja
oikeastaan ainoastaan Klemperer saa kuulostamaan tämä yleensä
lastenlaulumaisen renkutuksen aikuisten oikealta musiikilta.
Brahms: Viulukonsertto
(David Oistrahin kanssa). Klemperer luo järisyttävän, graniittisen
orkesteritaustan, jonka yllä Oistrahin majesteettinen viulu lentelee.
Yksi kaikkien aikojen konserttolevytyksistä.
Bach: Matteuspassio.
Jos haluaa Matteuspassionsa isona ja hartaana, tämän isommaksi ja
hartaammaksi se ei mene. Ei varmaankaan läpäise nykyistä
tyylinmukaisuuden giljotiinia, mutta viis siitä. Solistikaarti
Fischer-Dieskauineen, Pearseineen ja Schwarzkopfeineen on vertaansa
vailla.
Brahms: Ein Deutsches Requiem. Levytys on
ikään kuin Klempererin Matteuspassion "pikkuveli": isoin mahdollinen
mutta siltikin lyyristä valaistusta löytävä. Tässäkin solistikaarti on
mahtava, ja miltei sama kuin Matteuspassiossa.
Beethoven: Sinfoniat. Klempererin Eroica on klassikko ja kirjastosuositus, ja syystä. Sen arvo on minulle tullut selväksi vasta 20 vuoden hitaan kuuntelun myötä. Sen kiireetön, rauhallinen voima ja erottelevuus pääsevät erityisesti oikeuksiinsa kuulokekuuntelussa.
Bruno Walter
(1876-1962). Rakkaus musiikkiin kuuluu Schlesinger-Walterin
levytyksissä. Ne ikään kuin hyväilevät musiikkia, samaten kuulijaa.
Eivät ne kuitenkaan ole särmättömiä.
Suositeltavat levytykset:
Mahler: Sinfoniat 1, 2 ja 9.
Mahlerin ystävän Walterin tulkinnat ovat erityisen autenttisia ja
vakuuttavia. Yhdeksännen sinfonian levytys saattaa olla paras
sinfonialevytys koskaan. Tarkoitan myöhempää Columbia-sinfoniaorkesterin
levytystä, jossa on sitäpaitsi noin 50 vuotta vanhaksi erittäin
täyteläinen ambienssi.
Mahler: Das Lied von der Erde
(Kathleen Ferrier ja Julius Patzak). Tämän omalaatuisen, eksoottisenkin
laulusarjan (tai sinfonian) definitiivinen levytys, eikä vähiten
Walterin ansiosta. Patzak on elosteleva, elämää kokenut
elämännautiskelija tenoriosissa, ja Ferrier, jonka viimeinen levytys
tämä on ennen hänen hiipumistaan syöpään, on kuin värisevä, pelokas
kauris, joka tietää kuolevansa koska on juuri nähnyt suden. Orkesteri
maalailee sekä maallisen rumuuden että taivaallisen kauneuden värejä.
Jos minun tulisi kuulla yksi levy ennen joutumistani hautaan, olisi se
tämä. Jascha Horenstein - jolla on oma lukunsa tässä - oli oikeassa.
Traagisinta kuolemisessa on se, ettei enää koskaan saa kuulla Das Lied
von der Erdeä.
Mahler: Kindertotenlieder (Kathleen Ferrier). On ikään kuin edellämainitun Das Liedin pikkusisko, ja tähän pätevät kaikki samat luonnehdinnat kuin edelliseen.
Brahms: 4.sinfonia.
Muovaa Brahmsin melko verkkaisesti liikkuvan sinfonian rakkaudella,
erotukseksi useimmista kapellimestareista, joille tämä on raskainta
leipätyötä ja jopa tuskaa. Tätä sinfoniaa ei voi tämän paremmin tehdä;
lähimmäksi yltävät tietenkin Furtwängler ja Giulini.
Mozart: Sinfoniat no 35-41.
Mozartin myöhäisten sinfonioiden definitiiviset levytykset.
Täyteläisiä, energisiä ja valtavan ulospäinsuuntautuneita, kuitenkin
huolella ja vaalien tehtyjä.
Beethoven: Pastoraalisinfonia.
Ideaalinäkemys tästä Beethovenin lyyrisimmästä näystä, jossa maailma on
kaunis ja hyvä, ainoastaan ajoittainen ukkonen järkyttää rauhaa.
Schubert: 8. (Keskeneräinen) sinfonia.
Livelevytys Walterin Wienin jäähyväiskonsertista vuodelta 1960 on
järkyttävä. Äänitys on ikäisekseenkin suhteellisen perifeerinen, mutta
tämän traagisemmin ei ole mahdollista esittää jo muutenkin traagista
sävellystä.
Jascha Horenstein (1898-1973).
Melko vähän asianharrastajapiirien ulkopuolella tunnettu
liettuanjuutalaiskapellimestari, joka loi nimensä oikeastaan vasta
60-luvulla Englannissa. Osasyy Horensteinin tuntemattomuuteen oli se,
että hän teki hyvin vähän levytyksiä; suurin osa hänen taiteestaan
säästyneistä näytteistä on livenauhoitteita. Toinen syy oli suurien
orkestereiden väistely; hän saavutti hienoja tuloksia esimerkiksi
maakunnallisten BBC-orkestereiden kanssa.
Suositeltavat levytykset:
Mahler: Sinfonia no 7.
Tämän enigmaattisen sinfonian paras levytys, jossa tämä enigmaattinen
sinfonia pysyy hengissä ja on ennen kaikkea jännittävä ja
tunnelmallinen.
Mahler: Sinfonia no 8. Tämän konserttitaltioinnin sanotaan aloittaneen Mahlerin arvonnousun Englannissa ja nostaneen kapellimestarinsa suurnimeksi. Vuonna -59 Royal Albert Halliin onneksi tuotiin paikalle stereoäänityslaitteisto. Taltiointi toistaa uskollisesti suuren tapauksen; kyse on paitsi definitiivisestä teoksen (re)konstruktiosta, myös yhdestä kaikkien aikojen suurimmista livetaltioinneista.
Mahler: Das Lied von der Erde
(Alfreda Hodgson ja John Mitchinson). Horensteinin tulkinta on jopa
kauniimpi kuin Walterin, vaikka laulajat eivät ole ihan samaa tasoa.
Bruckner: Sinfoniat no 5 ja 9.
Ihannetulkinnat molemmista sinfonioista. Horenstein kulkee
strukturalisti-uusasiallisti Klempererin ja yltiösubjektivisti
Furtwänglerin välistä kultaista keskitietä. Horenstein opetti minut
ymmärtämään, mitä tarkoitetaan sanonnalla "Best of the both worlds".
Rahmaninov: Pianokonsertot
(Earl Wild). Hienoin kokonaisesitys Rahmaninovin konsertoivasta
pianomusiikista. Vain konossöörien tietämä amerikkalaispianisti on
loistava, mutta Horenstein tekee Rahmaninovin vellovan romanttisesta
orkesterikudoksesta oikeaa musiikkia á la Brahms.
Beethoven: Missa Solemnis. Suurin levytys tästä järkäleestä, esimerkiksi Klemperer on tähän verrattuna vain järkäle. Monolevytyksen rajoitukset unohtaa saman tien, niin suuri on Horensteinin vakaumus teokseen.
Fritz Reiner
(1889-1963). Orkesterivirtuoosi ja koloristi, mutta ennen kaikkea
äänitystekniikasta ylitse muiden kiinnostunut teknikkoperfektionisti,
joka sijoitteli jopa itse mikrofonit paikoilleen äänityssessioissa.
Reinerin levytykset ovat teknisesti mutta usein myös taiteellisesti
edelleenkin ylittämättämiä, vaikka ne usein ovat myös ensimmäisiä
stereolevytyksiä. Äänitystekniikka ei ole kehittynyt 50-luvulta, on vain
tullut lisää välineitä ja lisää digitointikerroksia. Reiner elää!
Suositeltavat levytykset:
R.Strauss: Ein Heldenleben, Also Sprach Zarathustra.
Reiner oli ylittämätön Strauss-tulkki, jonka Strauss on juuri niin
virtuoosista kuin Straussin pitääkin, mutta myös mitä toiminnallisinta
musiikkia. Heldenleben ja Zarathustra ovat kaksi kaikkien aikojen
ensimmäistä kaupallista stereolevytystä, ja mitä levytyksiä!
Beethoven: Sinfoniat no 1 ja 6.
Reiner missaa yleensä Beethovenin hengen, mutta tämä on koko lailla
täydellinen Beethoven-levy. Reinerin tulkinnat ovat sekä täyteläisiä
että vitaaleja.
Debussy: Iberia, Ravel: Rapsodie Espagnole. Kaikkien aikojen parhaita ranskalaisen orkesterimusiikin levytyksiä, käsittämättömän tunnelmallisia ja aistillisia.
Vienna (Straussien valsseja). Straussien
valssit eivät todellakaan ole kevyttä pintaliihoittelua. Tämä on täysin
pinnallinen näkemys, sillä ne ovat orkesterirunoelmia.
Brahms: 1. pianokonsertto (Rubinstein). Ehkä
kaikkien aikojen pianokonserttolevytys. Rubinsteinin maskuliininen
proosarunous on ideaalinen lähestymistapa Brahmsiin (toinen
ihanteellinen Brahms-pianisti on Backhaus), ja Reiner tekee
orkesteriosuudesta kuin bodausnäytöksen, maskuliinisen voimainnäytöksen.
Rossini: Alkusoitot. Rossinin alkusoitot
räjähtelevät ja pirskahtelevat, samaten Chicagon sinfoniaorkesteri.
Aivan huikeaa orkesteritulitusta, joka pursuaa testosteronia ja
adrenaliinia.
George Szell (1897-1970).
Unkarintsekkiläinen kapellimestari, joka teki uransa Clevelandissa,
jonka orkesterista hän piiskasi täydellisen tarkkuusinstrumentin, kuin
kellon. Szell, joka ihaili Toscaninia, sanoi aloittavansa työstämisen
sieltä mistä muut olivat jo lopettaneet.
Suositeltavat levytykset:
Brahms: Sinfonia no 3.
Brahmsin kolmonen ei ole kenenkään muun käsissä kuulostanut
likimainkaan näin tiukalta, kuitenkaan unohtamatta lyyrisyyttä. Samassa
levyjulkaisussa on myös erinomainen Dvorakin kasi.
Dvorak: Sellokonsertto
(Casals tai Fournier). Szell tekee Dvorakin köyhälle orkestraatiolle
oikeutta siinä määrin kuin se on mahdollista. Szellin Dvorak on
täyteläistä, mutta tiukkaa; se on kuin miekan sivallus.
Dvorak: Slaavilaiset tanssit.
Yksi kaikkien aikojen orkesterilevytyksistä. Dvorakin tanssit ovat
oikeastaan orkesterirunoelmia, ja niille ei ole mahdollista tehdä tämän
enempää oikeutta.
Beethoven: Sinfonia no 5.
Ylivoimaisesti paras stereolevytys tästä kaikkien tuntemakseen
luulemasta klassikosta. Szellin käsissä Beethovenin vitonen herää
uudestaan henkiin. Levytys voittaa Amsterdamin
Concertgebouw-akustiikassa sen mitä kuivahkot, dynamiikaltaan lähikuvan
kaltaiset Cleveland-levytykset häviävät. Samalla levyllä on myös raikas
ja dramaattinen Sibeliuksen kakkonen, joka kestää kuuntelua paremmin
kuin useimmat muut versiot.
Mendelssohn: Sinfonia no 4, Kesäyön unelma.
Läpikotaisin taianomaista, läpikuultavaa orkesterikelluntaa. Nämä
versiot tekevät kaikki muut Mendelssohn-levytykset tarpeettomiksi.
Schumann: Sinfoniat.
Szell selkeyttää usein takkuiseksi sanotun Schumannin orkestraation, ja
Schumannin melodinen kekseliäisyys pääsee oikeuksiinsa.
Haydn: Lontoolaissinfoniat no 93-98.
Näin Haydnia pitäisi soittaa, ja etenkin moni autenttisen liikkeen
edustaja - Hogwood, Brüggen - yrittääkin. Szellin ote sopii Haydniin
erityisen hyvin.
Stravinski: Tulilintu. Tulilinnun magiikka kärventää Szellin virtuoosissa käsissä.
Wagner: Oopperoiden orkesterikohtauksia. Wagnerin massiivisuus läpivalaistuna miltei kamarimusiikiksi. Kerrankin Wagnerin musiikki ei kuulosta tippaakaan pompöösiltä.
Mahler: Sinfoniat no 4 ja 6.
Szellin Mahleriin pätee sama kuin hänen Wagneriinsa. Nelosen lyyrisyys
ja kutosen pakottava liike-energia korostuvat alleviivaavan angstisuuden
kustannuksella.
Rudolf Kempe (1910-1976).
Saksalaisen romanttisen tradition edustaja, jonka tulkintatyyliä leimaa
kuitenkin monien romanttikkojen tukahduttavan raskauden ja paksuuden
sijasta ilmavuus ja raikkaus. Kempe oli parhaimmillaan Beethovenissa,
Richard Straussissa, Brahmsissa ja Wagnerissa.
Suositeltavat levytykset:
R.Strauss: Orkesterimusiikki, kokonaislevytys.
Jollei pidä Straussin musiikista tai ylipäätään pidä sitä musiikkina
vaan tyhjänä virtuoosipullisteluna, Kempe tekee tempun. Kempe saa
Straussin kuulostamaan paitsi musiikilta, jopa kamarimusiikilta. Paljon
kiitoksesta kuuluu Statskapelle Dresdenin uniikille sointikulttuurille,
jossa kauneus on ylin arvo. Erityisen upeat ovat Statskapellen jouset,
vaikka soittimet ovatkin suunnilleen sikarilaatikon tasoa.
Beethoven: 3. sinfonia
(Eroica). Paras koskaan levytetty versio Eroicasta, varmuuden vuoksi
kahteen kertaan. Kempen 50-luvun lopulla Berliinin filharmonikkojen
kanssa tehty versio on vähän isompi kuin 70-luvun alussa Münchenin
filharmonikkojen kanssa tehty. Molemmille on yhteistä hidas kiihtyminen
ja paisuminen. Alku voi kuulostaa suorastaan vähän vaisulta, mutta
sinfonia paisuu valtaviin mittasuhteisiin jokaisen osan loppua kohti, ja
sinfonia itse huipentuu vääjäämättömän finaalinsa vääjäämättömän
huipennukseen. Jos Furtwängleriä arvioisi studiolevytyksen perusteella,
niin hän ei onnistu siinä missä Kempe onnistuu. Myös 2. ja 4. sinfonian levytyksiin pätee sama kuin Eroicaan. Kasikin on hieno, leikkisänäkin vakavastiotettavaa musiikkia.
Wagner: Nürnbergin mestarilaulajat:
Minulla ei ole korvaa oopperamusiikille, mutta jos onnistuu Wagnerin
raskaasta partituurista (tosin Rikun keveimmässä oopperassa) kuorimaan
näin paljon iloa, valoa ja lyriikkaa, niin silloin tämä ansaitsee
kaikkien aikojen parhaan oopperalevytyksen tittelin; tittelin, joka oli
selvä jo ensikuulemalta. Laulajat - saksalaisen Wagner-koulukunnan
parhaat - Elisabeth Grümmer, Ferdinand Frantz, Rudolf Schock, Gottlob
Frick ja niin edelleen - ovat todellinen ensemble, vaikkei edes
ymmärtäisi, mitä ensemble tarkoittaa.
Erich Kleiber (1891-1956)
Kleiberilta
on jäänyt valitettavan vähän levytyksiä, mutta jo hänen Beethoveninsa
oikeuttaa hänet suurien joukkoon. Kleiberin tulkintatyylissä yhdistyvät
energinen epäsentimentaalisuus ja klassisen täyteläinen äänimaisema.
Suositeltavat levytykset:
Beethoven: Sinfoniat 3, 6 ja 7.
Kleiberin Beethoven on toiminnallista musiikkia, jota kuljettaa
liike-energia. Eroican esitys on ideaali, ja Pastoraalin levytys paras
kuulemani; siinä yhdistyvät kineettisyys ja Pastoraaliin oleellinen
idyllisyys. Seiskan levytys on yhtä lailla paras kuulemani; se on
vieläkin vakuuttavampi kuin Toscaninin, vaikkakin samassa traditiossa.
Schubert: Sinfonia no 8
(Keskeneräinen). Traaginen Keskeneräinen etenee epätoivon vimmalla,
ilman päämäärää, se on ikäänkuin tuomittu jäämään maata kiertävälle
radalle. Kleiber piirtää draaman kaaren, joka katkeaa traagisesti.
Mozart: Figaron häät. Harvinainen dokumentti sikäli, että kyseessä on kokonainen oopperalevytys, ja vieläpä erinomaisena varhaisena stereona. Kuten sanottu, en ole oikea ihminen arvioimaan oopperalevytysten ansioita, mutta Kleiberin käsissä Figaron häät on täysipätöistä musiikkikomediaa, paino sanalla musiikki.
Eugen Jochum (1901-1987)
Jochum tunnetaan nimenomaan Bruckner-kapellimestarina, ja hän onkin tallentanut mestarinsa (hän oli kansainvälisen Anton Bruckner-seuran puheenjohtaja) sinfoniat kahdesti. Dresdenin 70-luvun ja Berliinin/Bayerin 60-luvun syklien välillä ei ole paljoakaan eroa. Alkupään sinfonioissa vanhempi sykli on riipaisevampi, mutta ainakin ysiin Dresdenin räikyvät torvet- joita Jochum selvästi yrittää hillitä - sopivat erinomaisesti. Jochum toden totta uskoi Bruckneriinsa, ja ajoittain syntyy vaikutelma, että hän heittäytyy musiikin vietäväksi.
Myös Jochumin Brahms on upeaa. Ainakin 50-luvun Berliinissä tehdyssä syklissä Brahms on paljon enemmän kuin monien niiden kapellimestareiden Brahms, joille se tyytyy olemaan syysunelmointia: Jochumin Brahms on verevää, dramaattista ja menevää musiikkia.
Jochumin Beethoven kuulostaa tismalleen oikealta. Se onnistuu niissä kohdissa, joissa Kempen jännite ei kanna. Jochumin Beethoven on suurta ja graniittista á la Klemperer, mutta ajoittain melkein yhtä eteenpäinvievää kuin Szell. Tismalleen näin kuuluu Beethovenia soittaa, ainakin jos kuuntelee hänen berliiniläisnauhoituksiaan (jotka ovat parempia kuin Amsterdamissa tehdyt; lontoolaislevytyksiä 70-luvulta en ole kuullut).
Carl Orffin Carmina Burana on definitiivinen, ei vähiten Dietrich Fischer-Dieskaun ansiosta.
Joskus Jochumia pidetään "kapellimestarimaisena", joka kaiketi tarkoittaa pölyistä, museaalista ja ei-niin-omaperäistä tapaa välittää musiikkia. Minulle Jochum nimenomaan välittää musiikin, sydämestään ja aitona.
Günter Wand (1912-2002)
Wand tunnetaan ennen kaikkea Bruckner-kapellimestarina Jochumin tavoin, ja hänen kokonaislevytyksensä 70-luvulta tarjoaa lyyristä ja ilmavaa Bruckneria. Nyt ymmärrän, miksi Bruckner on Schubertin seuraaja eikä Mahlerin edeltäjä. Ei olekaan yllätys, että Wandin Schubert on ihanteellista, paljon parempaa kuin tunnetummat Kerteszin, Abbadon tai Böhmin syklit. Kaikkein paras on esitys Keskeneräisestä sinfoniasta, jossa kuuluu sellaisia yksityiskohtia, jotka jäävät muilla hämärään.
Wandin ehkä upein levytys on liveversio Brucknerin nelosesta, joka on myös kaikkien aikojen parhaimpia sinfonialevytyksiä. Beethoven-sykli on ihanteellinen, jos haluaa soinniltaan nykyaikaisen Beethovenin, joka kuulostaa klassiselta, mutta menevältä. Ehkä paras suuren sinfoniaorkesterin tekemä Mozart-levy sisältää Mozartin kolme viimeistä sinfoniaa, täyteläisinä mutta raikkaina, menevinä mutta kiireettöminä esityksinä.
Wandista olen kirjoittanut oman artikkelinkin. Wand yhdistää Klempererin rakenteellisuuden Szellin tarkkuuteen, ilman kummankaan egotismia.
Listalle voisivat omilla ansioillaan päästä myös Ferenc Fricsay, Herbert von Karajan, John Barbirolli, Thomas Beecham, Georg Solti, Willem Mengelberg, Bernard Haitink, Eugen Jochum, Sergei Koussevitzky, Jevgeni Mravinski, Kurt Sanderling, Günter Wand, Sergiu Celibidache, Karl Böhm, Leonard Bernstein, Rafael Kubelik ja Carlo Maria Giulini, ainakin jokainen heistä ansaitsisi oman lukunsa. Toki myös oman tyylisuuntansa luonut Gil Evans ja amerikkalaisuuden ääni, oman musiikkiuniversuminsa luoja, Duke Ellington, kuuluisivat tälle listalle, mutta tämä lista ei tee heille oikeutta, sillä he ovat myös musiikin primaariluojia eli säveltäjiä ja sovittajia, oman musiikkinsa luojia paitsi tulkkeja.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti