Työnhakija voidaan velvoittaa vastaanottamaan työtä tai "työllistämistä
edistäviä palveluita" 80 kilometrin säteellä hänen kodistaan. Näen
ajatuksen taustalle piilotetun keskustalaista aluepolitiikkaa, jossa
suomalaiset asetetaan samanarvoiseen asemaan riippumatta siitä, missä ja
minkäkokoisissa paikoissa he asuvat. Tämän ajatellaan pitävän Suomen
asuttuna. Kuitenkin, ajatus työssäkäyntialueesta paradoksaalisesti lyö
tätä tavoitetta korville.
Eri kokoiset paikat eroavat toisistaan hyvinkin monessa suhteessa, ihan
riippumatta siitä, kuinka paljon valoa niihin jaksetaan kantaa
aluepolitiikan nimissä. Mitä isompi paikka, sitä enemmän työvoimaa, sitä
enemmän työpaikkoja, sitä enemmän asuntoja ja sitä enemmän liikennettä
ja muuta infrastruktuuria.
Gravitaatiomallissa kahden paikkakunnan välinen vetovoima on sitä
suurempi, mitä suuremmista paikkakunnista on kyse ja mitä pienempi
niiden välimatka on. Jos leikittäisiin, että paikkakunnat ovat fyysisiä
kappaleita, silloin suuremmalla kappaleella on suurempi vetovoima.
Gravitaatiomalli on tietenkin raaka yleistys, eikä tee oikeutta
paikkojen yksilöllisille erityispiirteille, kuten luonnonvarojen
läheisyydelle. Kuitenkin empiria vahvistaa säännön: aika harvassa ovat
esimerkiksi Helsingistä Pornaisiin työn perässä sukkuloijat, esimerkiksi
siitä ihan pikkuriikkisestä syystä, että Pornaisissa on - tietenkin -
vähemmän työpaikkoja että homogeenisempi työpaikkatarjonta. Sen sijaan
esimerkiksi juuri sieltä Pornaisista kyllä tullaan Helsinkiin töihin.
Siihen, miksi siellä asutaan, en aio tässä sanoa mitään, esimerkiksi
siitä syystä että en osaa.
Työssäkäyntialueen tulee olla sellainen, jonka sisäpuolella on olemassa
työmarkkinat. Ja Lapissa tämän alueen voi joutua piirtämään harpilla,
jonka säde on 300 kilometriä. Tai enemmän. Esimerkiksi Utsjoen
Nuorgamista lähimpään edes keskisuureen kaupunkiin, Rovaniemelle, on 496
kilometriä. Minne olisi Helsingistä 496 kilometriä? Esimerkiksi
Kokkolaan.
Jos 80 kilometriä Etelä-Suomessa vie aivan toiseen todellisuuteen,
Lapissa se voi olla matka lähimpään kauppaan. Siis hyvässä tapauksessa.
Sehän on sellainen poronkusema. Käytännössä työssäkäyntietäisyyden
asettaminen 80 kilometriin johtaa syrjäseutujen tyhjenemiseen, koska
eihän nyt esimerkiksi Enontekiön, Inarin tai Sodankylän perukoilta
välttämättä ole ainuttakaan työpaikkaa saatavilla 80 kilometrin
sisäpuolella, jos kunnan sisälläkin välimatka suunnikkaan kärjestä
toiseen on yli 200 kilometriä. 200 kilometriä?! Kyllä. Sama välimatka
kuin Helsingistä Mikkeliin tai Raumalle.
Eivät vaan paikkakunnat eroa toisistaan, vaan myös niiden ihmisten
elämäntavat. Suurten kaupunkien asukkailla on vähemmän autoja kuin
pienien paikkakuntien asukkailla, koska suurissa kaupungeissa on parempi
joukkoliikenne ja pienemmät etäisyydet. Jos vaaditaan työpaikan tai
muun työllisyyshyödykkeen vastaanottamista, tällöin sen täytyy olla
käyttäjänsä/hakijansa/asiakkaansa ulottuvissa.
Yksi mahdollisuus päivittää gravitaatiomallia olisi käyttää matka-aikaa
välimatkan sijasta. Tässäkin tosin on ongelmansa, sillä matka-aika on
teoreettinen ideaali, joka olettaa ja arvottaa matkustamiseen käytetyn
matkustusvälineen. Ja lyhyillä matkoilla ja suurissa kaupungeissa
matkustusvälineissä on eniten valinnanvaraa. Siis: mitä suurempi on
paikan painovoima, sitä enemmän matkustusvälineissä on valinnanvaraa.
Jos esimerkiksi Munkkivuoresta Vallilaan bussilla kestää saman ajan kuin
bussilla Porvoosta, kävellen Oulunkylästä tai pyörällä Myyrmäestä, mikä
matkustusväline valitaan normiksi? Jollei matkustavainen työnhakija
yllä tietyssä normiajassa työhyödykkeensä ääreen, seuraako siitä
sanktioita? Saako sanktioista vapautuksia, jos hänellä puhkeaa
pyöränrengas tai bussi jää jumiin? Mistä saa todistuksia näistä itsestä
riippumattomista hidasteista? Pitääkö työnhakija velvoittaa käyttämään
aina nopeinta matkustusvälinettä? Mikä se on? Ja mikä on
matkustusväline? Jos esimerkiksi jalat ovat matkustusväline, miksei
kenkiä voi vähentää verotuksessa?
Koko Suomessa ei vaan ole mielekästä käyttää yhtä yksiselitteistä
työssäkäyntialueen määritelmää. Jos halutaan, että lappilaisille
työttömille työnhakijoille on olemassa työmarkkinat, ja että
työpaikkojen tarjonnasta seuraisi työnhakijalle velvoite, samalla
logiikalla helsinkiläinen työtön pitää velvoittaa menemään
ansioluettelonviilauskurssille Mikkeliin tai Raumalle. Tässä ei olisi
mitään järkeä. Jos työssäkäyntialuetta käytetään, se pitää määritellä
gravitaatiomallin mukaan, alueellisesti ja tosiasiallisten
liikenneyhteyksien perusteella.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti