Työnhakija voidaan velvoittaa vastaanottamaan työtä tai "työllistämistä 
edistäviä palveluita" 80 kilometrin säteellä hänen kodistaan. Näen 
ajatuksen taustalle piilotetun keskustalaista aluepolitiikkaa, jossa 
suomalaiset asetetaan samanarvoiseen asemaan riippumatta siitä, missä ja
 minkäkokoisissa paikoissa he asuvat. Tämän ajatellaan pitävän Suomen 
asuttuna. Kuitenkin, ajatus työssäkäyntialueesta paradoksaalisesti lyö 
tätä tavoitetta korville.
Eri kokoiset paikat eroavat toisistaan hyvinkin monessa suhteessa, ihan 
riippumatta siitä, kuinka paljon valoa niihin jaksetaan kantaa 
aluepolitiikan nimissä. Mitä isompi paikka, sitä enemmän työvoimaa, sitä
 enemmän työpaikkoja, sitä enemmän asuntoja ja sitä enemmän liikennettä 
ja muuta infrastruktuuria. 
Gravitaatiomallissa kahden paikkakunnan välinen vetovoima on sitä 
suurempi, mitä suuremmista paikkakunnista on kyse ja mitä pienempi 
niiden välimatka on. Jos leikittäisiin, että paikkakunnat ovat fyysisiä 
kappaleita, silloin suuremmalla kappaleella on suurempi vetovoima. 
Gravitaatiomalli on tietenkin raaka yleistys, eikä tee oikeutta 
paikkojen yksilöllisille erityispiirteille, kuten luonnonvarojen 
läheisyydelle. Kuitenkin empiria vahvistaa säännön: aika harvassa ovat 
esimerkiksi Helsingistä Pornaisiin työn perässä sukkuloijat, esimerkiksi
 siitä ihan pikkuriikkisestä syystä, että Pornaisissa on - tietenkin - 
vähemmän työpaikkoja että homogeenisempi työpaikkatarjonta. Sen sijaan 
esimerkiksi juuri sieltä Pornaisista kyllä tullaan Helsinkiin töihin. 
Siihen, miksi siellä asutaan, en aio tässä sanoa mitään, esimerkiksi 
siitä syystä että en osaa. 
Työssäkäyntialueen tulee olla sellainen, jonka sisäpuolella on olemassa 
työmarkkinat. Ja Lapissa tämän alueen voi joutua piirtämään harpilla, 
jonka säde on 300 kilometriä. Tai enemmän. Esimerkiksi Utsjoen 
Nuorgamista lähimpään edes keskisuureen kaupunkiin, Rovaniemelle, on 496
 kilometriä. Minne olisi Helsingistä 496 kilometriä? Esimerkiksi 
Kokkolaan. 
Jos 80 kilometriä Etelä-Suomessa vie aivan toiseen todellisuuteen, 
Lapissa se voi olla matka lähimpään kauppaan. Siis hyvässä tapauksessa. 
Sehän on sellainen poronkusema. Käytännössä työssäkäyntietäisyyden 
asettaminen 80 kilometriin johtaa syrjäseutujen tyhjenemiseen, koska 
eihän nyt esimerkiksi Enontekiön, Inarin tai Sodankylän perukoilta 
välttämättä ole ainuttakaan työpaikkaa saatavilla 80 kilometrin 
sisäpuolella, jos kunnan sisälläkin välimatka suunnikkaan kärjestä 
toiseen on yli 200 kilometriä. 200 kilometriä?! Kyllä. Sama välimatka 
kuin Helsingistä Mikkeliin tai Raumalle.
Eivät vaan paikkakunnat eroa toisistaan, vaan myös niiden ihmisten 
elämäntavat. Suurten kaupunkien asukkailla on vähemmän autoja kuin 
pienien paikkakuntien asukkailla, koska suurissa kaupungeissa on parempi
 joukkoliikenne ja pienemmät etäisyydet. Jos vaaditaan työpaikan tai 
muun työllisyyshyödykkeen vastaanottamista, tällöin sen täytyy olla 
käyttäjänsä/hakijansa/asiakkaansa ulottuvissa. 
Yksi mahdollisuus päivittää gravitaatiomallia olisi käyttää matka-aikaa 
välimatkan sijasta. Tässäkin tosin on ongelmansa, sillä matka-aika on 
teoreettinen ideaali, joka olettaa ja arvottaa matkustamiseen käytetyn 
matkustusvälineen. Ja lyhyillä matkoilla ja suurissa kaupungeissa 
matkustusvälineissä on eniten valinnanvaraa. Siis: mitä suurempi on 
paikan painovoima, sitä enemmän matkustusvälineissä on valinnanvaraa. 
Jos esimerkiksi Munkkivuoresta Vallilaan bussilla kestää saman ajan kuin
 bussilla Porvoosta, kävellen Oulunkylästä tai pyörällä Myyrmäestä, mikä
 matkustusväline valitaan normiksi? Jollei matkustavainen työnhakija 
yllä tietyssä normiajassa työhyödykkeensä ääreen, seuraako siitä 
sanktioita? Saako sanktioista vapautuksia, jos hänellä puhkeaa 
pyöränrengas tai bussi jää jumiin? Mistä saa todistuksia näistä itsestä 
riippumattomista hidasteista? Pitääkö työnhakija velvoittaa käyttämään 
aina nopeinta matkustusvälinettä? Mikä se on? Ja mikä on 
matkustusväline? Jos esimerkiksi jalat ovat matkustusväline, miksei 
kenkiä voi vähentää verotuksessa?  
Koko Suomessa ei vaan ole mielekästä käyttää yhtä yksiselitteistä 
työssäkäyntialueen määritelmää. Jos halutaan, että lappilaisille 
työttömille työnhakijoille on olemassa työmarkkinat, ja että 
työpaikkojen tarjonnasta seuraisi työnhakijalle velvoite, samalla 
logiikalla helsinkiläinen työtön pitää velvoittaa menemään 
ansioluettelonviilauskurssille Mikkeliin tai Raumalle. Tässä ei olisi 
mitään järkeä. Jos työssäkäyntialuetta käytetään, se pitää määritellä 
gravitaatiomallin mukaan, alueellisesti ja tosiasiallisten 
liikenneyhteyksien perusteella.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
 
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti