1900-luvun musiikin (siis: länsimaisen ns. taidemusiikin)
merkittävimpinä niminä ollaan tavattu pitää säveltäjiä Bela Bartok, Igor
Stravinski ja Arnold Schönberg. Kansanmusiikin klassiseen integroinut
Bartok, rytmillä sävelen keskeisenä musikaalisena elementtinä korvannut
Stravinski ja tonaalisuuden romuttanut tai ainakin keksimällään
dodekafonialla haastanut Schönberg arvotetaan suuriksi nimenomaan
vaikutuksensa, ei niinkään tuotantonsa takia, vaikka ainakin Bartok ja
Stravinski meritoituvat myös tuotannollaan. Jos pelkästä tuotannosta
olisi kysymys, silloin listalle voisi lukea Schönbergin lisäksi yhtä
hyvin esimerkiksi Ravelin, Debussyn, Mahlerin, Sostakovitsin,
Prokofjevin tai Sibeliuksen.
Musiikissa arvostetaan luojia, tai
pikemminkin primaariluojia, sekundaariluojien eli esittäjien edelle,
koska ilman heitä, sekundaariluojilla ei olisi mitään esitettävää.
Kuitenkin, vuosisadan merkittävimmät esiintyvät taiteilijat eivät ole
tulleet tunnetuksi Stravinskin, Bartokin tai Schonbergin tulkkeina, vaan
Beethovenin, Bachin ja Mozartin esittäjinä. Jos huomioidaan musiikin
kuulijoihin tekemä vaikutus, musiikin tavoittaminen, silloin vuosisadan
musiikin suuria nimiä eivät ole Schönberg, Bartok tai Stravinski, vaan
Caruso, Callas, Pavarotti, Fischer-Dieskau, Toscanini, Karajan,
Kreisler, Menuhin, Rubinstein, Horowitz, Casals ja Segovia.
Edellämainittujen
lisäksi voidaan puhua musiikin tertiaaritulkeista: levytuottajista,
konsertti-impressaarioista ja oopperatalojen johtajista, joiden
visionäärisyyttä ilman emme koskaan olisi kuulleet Callasia
Metropolitanissa, saaneet kokonaista levytettyä Wagnerin Ringiä tai
saaneet Fischer-Dieskauta, Richteriä ja Rostropovitsia esiintymään
samassa konsertissa. Musiikin todellisia suurnimiä ovatkin muusikoiden
lisäksi sellaiset nimet kuin Fred Gaisberg, Sol Hurok, Klaus Heymann,
Toivo Kärki, David Sarnoff, Walter Legge, John Culshaw tai Rudolf Bing.
Ilman
varhaisen savikiekkolevytyksen kuningasta, Fred Gaisbergiä emme olisi
saaneet tallennettua Caruson kultaista ääntä muttemme myöskään
antropologisesti arvokkaita ja jo kadonneitakin musiikkikulttuureita,
joilla ei ollut minkäänlaista kaupallista arvoa. Muun muassa Artur
Rubinsteinia, Svjatoslav Richteriä, David Oistrahia ja Marian Andersonia
edustanut konsertti-impressaario Sol Hurok toi Yhdysvaltoihin
Bolshoin(nyk. Mariinski-teatteri)baletin. Klaus Heymannin perustaman
Naxoksen esimerkki painosti vakiintuneetkin levymerkit perustamaan
halpasarjoja. Toivo Kärjen ohitse ei Suomen iskelmämusiikissa kulkenut
mikään eikä kukaan 50 vuoteen. David Sarnoffin lanseeraus – LP-levy –
mahdollisti pitkien teosten levyttämisen ilman kiusallisia katkoja 4
minuutin 40 sekuntin välein. Walter Legge, joka perusti EMI:n
levytysorkesteriksi Philharmonia Orchestran, oli vahvatahtoinen
diplomaatti, joka onnistui pitämään toisiaan inhoavat Karajanin ja
Furtwänglerin samanaikaisesti samassa tallissa; työnsä hän täydellisti
menemällä tallinsa laulajan, Elisabeth Schwarzkopfin kanssa naimisiin.
John Culshaw sai suostuttelun ja logistiikan mestarinäytteenä kerättyä
eri oopperataloista parhaat mahdolliset nimet Wagnerin Ringin
kokonaislevytykseen ja jopa houkuteltua kaikkien aikojen Wagner-ääni
Kristen Flagstadin eläkkeeltä. Rudolf Bing, joka johti New Yorkin
Metropolitan-oopperataloa monen kymmenen vuoden ajan, avasi Marian
Andersonin kautta oopperalavat mustaihoisille laulajille ja piti diivat
kurissa.
Lisäksi ei pidä vähätellä musiikin portinvartijoiden,
musiikkikriitikkojen osuutta. Monien musiikkimaku on pitkälti heidän
suodattamaansa. Uskoisin, että esimerkiksi Hindemithin epäsuosio
palautuu ainakin Suomessa Heikinheimon näkemykseen, jonka mukaan
Hindemith on sisällyksetöntä musiikkikäsityötä; Sostakovitsin mielipide
uusissa pukimissa. Berlioz'n Haroldia ei pidä enää päästää seikkailemaan
Italiaan sen jälkeen kun Heikinheimon seuraaja Vesa Sirén
uudelleenristi tämän "hortoilun" Håkanin siekailuiksi Belgiassa. New
York Timesin pitkäaikainen kriitikko Harold C.Schonberg tai meidän Seppo
Heikinheimomme pystyivät nostamaan tai tuhoamaan muusikoita – vaikka
Olli Mustosen kansainvälistä uraa ei Heikinheimokaan kyennyt
pysäyttämään vaikka Mustonen sai masinoitua näyttävän joukon
suomalaiskollegoitaan näin luulemaan - mutta myös promotoimaan tai
vaientamaan kokonaisia säveltäjiä. Valentin Silvestrovin 5.sinfoniaa ei
oltaisi esitetty Kulttuuritalolla, ellei Heikinheimo olisi tuonut
matkoiltaan tämän partituuria Jukka-Pekka Sarasteelle. Samalla kaikki
konserttiin Beethovenin vitosta kuulemaan tulleet olisivat välttyneet
yllättävältä mutta ainutlaatuiselta elämykseltä.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti