Kuten kaikki listat, tämäkin lista on subjektiivisuudessaan
muistinvarainen. Paljon listalle asiallisesti ottaen kuuluvia levytyksiä
jää listan ulkopuolelle, kuten aina erilaisten best of-listausten
kanssa on laita.
Dinu Lipatti, koko levytetty tuotanto
Dinu Lipatti (1917-1950), valitettavan nuorena leukemiaan kuolleen
romanialaispianistin kaikissa levytyksissä (studiolevytykset koottu
EMI:n 6 cd:n pakkaukseen) on definitiivisen autoritaarisuuden tuntua
ilman minkäänlaista itsetehostusta. Lipatti soitti etenkin Bachia,
Chopinia ja Mozartia ylimaallisesti, tekisi mieli sanoa
transendentaalisesti, ylimpien voimien koskettamana, vaikka termi onkin
Lisztin korruptoima, mutta myös hänen Ravelinsa, Schumanninsa ja
Grieginsä ovat vertaansa vailla. Schumannin pianokonsertto on
yhtäaikaisesti haltioitunut mutta täydessä kontrollissa; mahdottomasta
mahdollinen. Mozartin 21. - ruotsalaisen pehmopornoelokuvan mukaan
uudelleennimetty - konsertto osoittaa, että on pinnallista pitää
Mozartia pinnallisena, ja hänen Bachissaan ateistikin kuulee jumalten
kosketuksen. Lipattin Schubertissa ja Chopinissa yhdistyvät
dialektisesti instrumentaalisesti näennäinen painovoiman voittaminen ja
inhimillisen tragedian kosketus. Lipatti saa fortetkin soimaan; hänen
staccatonsakaan ei ole koskaan perkussiivinen. Vahinko että jäimme ilman
hänen Beethoveniaan. Kaikkien aikojen suurin pianisti.
Sergei Rahmaninov: Schumannin Karnevaali
Sergei Rahmaninov (1873-1943), joka tunnetaan ensisijaisesti
säveltäjänä, henkensä pitimiksi soitti myös pianoa ja johti orkesteria.
Ja miten hän soittikaan! Rahmaninov luonnehtii Karnevaalin
karakteerikappaleiden sarjan, tuon pianon Enigma-muunnelmat eloisammin
kuin kukaan toinen. Hän soitti myös Bachia ja Chopinia hienosti; lisäksi
hän onneksi taltioi kaikki pianokonserttonsa, jotka kuuluvat
välttämättöminä kaikkien pianosta kiinnostuneiden levyhyllyyn.
Samuel Feinberg: Bachin Tasavireinen klaveeri
Samuel Feinberg (1890-1962), aikanaan itänaapurissa legendaarinen
pianisti, soitti Bachin Das Wohltemperierte Klavierin, tämän pianon
vanhan testamentin hienommin kuin kukaan toinen, vaikka vertailussa
olisivat Gould, Richter ja Fischer.
Claudio Arrau: Schubertin Moments musicaux, Wanderer-fantasia ja Klavierstücke.
Claudio Arrau (1903-1991), chileläinen mestaripianisti, jonka
Finlandia-talon konsertin menetin artistin kuoleman takia, oli suuri
koloristi. Arraun Liszt kuulostaa - harvinaista kyllä – täysipätöiseltä
musiikilta, ja unkarilaisia fantasioitakin jaksaa kuunnella enemmän
kuin yhden kerrallaan, vaikka ne muutoin kuulostavat kaikki samoilta.
Arraun Beethoven on upeaa - Colin Davisin kanssa levytetty
Keisarikonsertto avasi minulle Beethovenin musiikin ylipäätään - Chopin
kolossaalista ja Schubertissa hän ylittää instrumenttinsa rajat; Arraun
Schubert-levyssä piano ei enää ole piano, vaan paikoitellen se kuulostaa
kitaralta tai jopa kanteleelta.
Simon Barere: The HMV recordings
Simon Bareresta (1896-1951), joka kuoli kesken konsertin, on sanottu,
että hän oli Horowitz ilman Horowitzin heikkouksia. Bareren
HMV-levytyksistä koottu kahden cd:n boksi sisältää ainakin teknisesti
uskomattominta koskaan levytettyä pianismia. Etenkin Bareren Liszt on
täysin omaa luokkaansa, mutta Barere ei typisty silkaksi virtuoosiksi:
hän löytää Lisztistä ja Chopinista myös lyyrisiä sävyjä. Myös Schumannin
Toccata ja Balakirevin Islamey ovat ylittämättömiä.
Josef Hofmann: Chopinin pianokonsertot
Josef Hofmann (1876-1957), jonka uran katkaisi alkoholismi, taltioi New
Yorkissa konserttitilanteessa nämä Chopinin konsertot John Barbirollin
kanssa. Koska Chopinin orkesterinkäyttö on lähinnä viitteellistä,
perifeerinen äänitys ei haittaa. Etenkin ensimmäisen pianokonserton
ensimmäisessä osassa noin 5 minuutin kohdalla henkeäsalpaava tekniikka
ja ylittämätön runollisuus yhdistyvät. Kaikki muut Chopin-soittajat
kuulostavat tämän jälkeen riittämättömiltä; kukaan toinen ei onnistu
soittamaan jopa forteja, he vain paukuttavat.
Solomon: Beethovenin pianosonaatit 27-32
Solomon (Cutner) 1902-1988, jonka uran katkaisi jo 50-luvun
loppupuolella aivohalvaus, oli ylittämätön Beethoven-tulkki. Hänen
Hammerklavierinsa on suurin taltionti tästä pianokirjallisuuden
suurimmasta sonaattijärkäleestä; yleensäkin hänen Beethovenissaan on
tosi kyseessä, ja hänen soittonsa on aikuista ja vakavaa. Häneen pätee –
kuten Lipattiinkin – kaikki itsetehostuksellisuuden puute. Myös
Solomonin Chopin on upeaa, vaikkei ehkä kaikkein chopinmaisinta; Solomon
ei tunteile vaan antaa musiikin puhua omalla painollaan.
Wilhelm Backhaus: Brahmsin pianomusiikkia (2 cd, sisältäen pianokonsertot)
Wilhelm Backhausin (1884-1969) Brahms on ideaalista. Se on
maskuliinista, tunteilematonta, romantisoivaa kuorrutusta välttävää,
suorastaan kuivakkaa kaikessa asiallisuudessaan. Näin Brahmsia tulee
soittaa.
Artur Rubinstein: Chopinin pianomusiikkia (EMI 5 cd, sis. Pianokonsertot tai RCA 10 cd, sis. pianokonsertot)
Rubinsteinia (1887-1982) pidettiin Chopinin synonyyminä, ja Rubinstein
soittaa aina linjakkaasti, tunteilematta, antaen musiikin puhua omalla
painollaan. Rubinstein on ainoa pianisti, jonka käsissä masurkoita
jaksaa kuunnella kokonaisena sarjana. 30-luvun levytyksissä 80 vuotta katoaa, ne ovat aivan ajankohtaisia. Rubinsteinin uudempi, 60-luvulla tehty 10 cd:n paketti on vieläkin kattavampi ja aivan yhtä hyvä. Lisäksi Rubinstein on
Brahms-soittajista hyvä kakkonen Backhausin jälkeen, ja hänen
levytyksensä Brahmsin ekasta Reinerin kanssa on ehkä kaikkien aikojen
paras pianokonserttolevytys. Rubinsteinin Brahmsit on koottu 9 cd:n laatikoksi, jossa on paljon myös kamarimusiikkia. Rubinstein saa myös sellaisen toisen luokan
musiikin kuin Saint-Saensin toisen pianokonserton tai Franckin
Sinfoniset muunnelmat kuulostamaan täysipätöiseltä musiikilta, ja hänen Mozartin 23. konserttonsa on ihana.
Benno Moiseiwitsch: Schumannin fantasia, Brahmsin pianomusiikkia
Benno Moiseiwitschin (1890-1963) soitossa yhdistyi hyvä maku ja
musiikillinen arvostelukyky, maskuliininen strukturaalisuus ja rikas
pianoääni. Moiseiwitsch on ainoa pianisti, joka saa Schumannin fantasian
kuulostamaan vakavasti otettavalta musiikilta, ei vain pompöösiltä
itsetehostukselta. Hänen Schumanninsa mutta myös Brahmsinsa on
malliesimerkki tyylikkäästä pianonsoitosta.
Artur Schnabel: Beethovenin pianosonaatit
Artur Schnabel (1882-1951) sai tehtäväkseen levyttää ensimmäisenä kaikki
Beethovenin 32 sonaattia, ja edelleenkin hänen näkemyksensä toimii
referenssinä. Monista tunnetuista sonaateista on myöhemmin esitetty
muitakin valideja näkemyksiä, mutta etenkin vähemmän soitetuissa
sonaateissa (etenkin alkupään sonaateissa) Schnabel ymmärtää Beethovenia
paremmin kuin kukaan häntä ennen tai kukaan hänen jälkeensä, ja niihin paluu tuntuu aina kotiinpaluulta.
Edwin Fischer: Schubertin impromptut
Edwin Fischer (1886-1960), jonka isä eli jo Beethovenin ja isoisä jo
Bachin aikakaudella, oli tunnettu etenkin Bach-tulkkina, mutta
Schubertin impromptut eivät hänen käsittelyssään ole kahdeksan
hajanaista improvisaatiota vaan yhtenä haltioituneena improvisaationa
soitettu sarja. Lisäksi Furtwänglerin kanssa levytetty Beethovenin
keisarikonsertto on klassisessa autoritaarisuudessaan ja
harvinaislaatuisessa solistin ja kapellimestarin yhteisymmärräksessä
yksi kaikkien aikojen suurimpia konserttolevytyksiä; myös Furtwänglerin
kanssa tehty Brahmsin toka on erraattisuudessaankin ainutlaatuisen
kiinnostava ja luova, mitä yleensäkin voi sanoa Fischeristä:
ajoittaisista hutilyönneistään huolimatta, hänen kokonaiskäsityksensä
musiikista on niin korkea, että häntä kuuntelee paljon mieluummin kuin
erilaisten pianon idolikilpailujen voittajia. Fischer oli myös
suurenmoinen Bach-tulkki; hänen pianokonserttonsa eivät varmasti ole
tyylillisesti autenttisia mutta musiikillisesti ovat. Viides
brandenburgilaiskonsertto on nykykäsityksen mukaan sikamaisen
juhlallisesti pakattu, ja niin se onkin. Siinä on sellaista luksusta,
johon ei yleensä ole nykyaikana varaa: siinä ei ole kiire mihinkään, ja
etenkin solisteja – etenkin huilusolisti Gareth Morrisia – kuuntelee
sulaksi nautinnokseen. Fischerin das WTK oli ensimmäinen kokonaislevytys tästä pianon vanhasta testamentista, ja monien mielestä edelleen ylittämätön. Ainakin se lienee kaikkein mielenkiintoisin ja musikaalisin.
Svjatoslav Richter: Beethovenin Diabelli-muunnelmat
Svjatoslav Richterin (1915-1997), joka ihmisenä pakeni julkisuutta ja
kaikkia määrittely-yrityksiä samoin kuin lumimies kameroita, käsissä
Diabelli-muunnelmat kulkevat vääjäämättömän epätoivoisen matkan
bagatellimaisesta alusta kohti vääjäämätöntä tragediaa. Richter soitti
nuoteista, toisin kuin useimmat muut, koska ”hän osasi lukea niitä”.
Ehkä kaikkien aikojen suurin pianolivelevytys. Lisäksi Richterin
läpimurto länsimaissa – Beethovenin Appassionata – on aivan omassa
kastissaan.
Svjatoslav Richter: Bach: das Wohltemperierte Klavier
Richterin kosketus on samanaikaisesti napakka ja laulava, sormien cantabile-taidetta. Preludien osumatarkkuus on erehtymätön, ja fuugissa taas tavoitellaan taivasta, eikä vain tavoitella, vaan siellä ollaan. Richterin mukaan Bachia kannattaa aina välillä kuunnella, jos ei muuten niin hygieniasyistä. Se, mitä ne muut syyt ovat, Richter antaa kuulijan itsensä keksiä. ja hänen Bachinsa tarjoaa niitä muita syitä kymmensormisesti.
Emil Gilels: Lisztin h-mollisonaatti ja Schubertin 17. sonaatti
Emil Gilelsinkin (1916-1985) – erottaa tavanomaisen hyvistä pianisteista
Liszt. Muuten jankuttava h-mollisonaatti on Gilelsin käsittelyssä
kunnollista musiikkia, ja sama levy sisältää suurimman koskaan tehdyn
levytyksen mistään Schubertin pianosonaatista (joita muuten soitetaan
aika vähän). Myös Gilelsin levytys Brahmsin toisesta pianokonsertosta on
monumentaalisuudessaan upea, ja Mozartin 27. pianokonserton ja tyttärensä Elenan kanssa tehty levytys duokonsertosta tarjoavat parasta mahdollista suuren mittakaavan Mozart-soittoa.
Glenn Gould: Bachin Goldberg-muunnelmat
Glenn Gould (1932-1982), jonka maine säestää itseään hyräilyllä ja
narisevalla pianotuolilla kulkee miehen itsensä edellä, oli polyfonisti
ylitse muiden, joka nyppii Bachin partituurin kaikki kerrokset irti
toisistaan. Levy – joka oli Gouldin läpimurto – on ehkä levytetyn
pianohistorian referentiaalisin levytys, eikä syyttä. Gould on paitsi
inspiroitunut ja saa Bachin polyfonisen struktuurin toimimaan
syvällisemmin kuin ehkä kukaan toinen; sitäpaitsi hänen
sormitekniikkansa on kaikkien aikojen irtonaisinta. Muukin Gouldin
levyttämä Bachin pianomusiikki on välttämätöntä, etenkin Das
Wohltemperierte Klavier.
Wilhelm Kempff: Beethovenin pianokonsertot
Wilhelm Kempff (1895-1991). Riippumatta siitä, mitä versioita
Beethovenin pianokonsertoista kuulee tai omistaa, näihin palaa aina, ja
oikeastaan muita ei tarvita. Leitnerin johtamien Berliinin
filharmonikkojen kanssa tehdyt levytykset ovat klassisia mutta niistä
välittyy musisoinnin ilo. Moni pitää vanhempia, Paul van Kempenin kanssa
tehtyjä levytyksiä vieläkin parempina. Niin ne taitavat ollakin, ihan
pikkuisen. Beethovenin pianokonsertoissa - jotka ovat minulle hyvän
päivittäiskäyttömusiikkini uusi testamentti - Kempff johtaa muuta
maailmaa 2-0. Lisäksi Kempffin kokonaislevytystä Beethovenin sonaateista
pidetään ”uutena” kaanonina Schnabelin jälkeen, ja hyviä ne yleisesti
ottaen ovatkin. Aika moni pitää näissäkin vanhempaa, 50-luvun monolevytystä parempana. Yehudi Menuhinin kanssa levytetyt Beethovenin
viulusonaatit ovat kamarimusiikkia parhaimmillaan, ja itselläni
Kreutzer- ja kevätsonaatit avasivat oven kamarimusiikin maailmaan.
Vladimir Horowitz: Scarlattin sonaatit
Vladimir Horowitz (1902/03/04-1989), pianon virtuoosinen primadonna,
jolla joskus poseeraus nousi musisoinnin edelle. Rubinstein sanoi
hänestä osuvasti: Horowitz on häntä parempi pianisti mutta hän Horoa
parempi muusikko. No, Scarlattin sonaatit tai oikeastaan sonatiinit –
joita on kuutisensataa – ovat parhaita klaveeriminiatuureja joita on
koskaan tehty, ja niissä narsismin piinaama Horowitz löytää sielunrauhan
ja yksinkertaisuuden. Toscaninin kanssa tehty Tsaikovskin
pianokonsertto taas jää historiaan aivan muista syistä; se on
perverssissä konekivääritulituksessaan ja hakkaavuudessaankin aivan
ylittämätön.
Maurizio Pollini: Chopinin Etydit, Preludit ja Poloneesit
Joskin A. Rubinsteinin Chopin-paketit, niin vanha kuin uusi, ovatkin
Chopinin - joka on kaikkien pianistin säveltäjä - vanha ja uusi
testamentti, Pollini tarjonnee tässä ehkä kaikkein parhaan esimerkin
siitä, miten virheetön pianismi voi palvella runoutta.
Marcelle Meyer: Scarlattin sonaatteja
Nämä pienimuotoiseen postyymiin kulttimaineen saavuttaneen ranskalaispianistin levytykset ovat ehkä teknisesti parhaita oman aikansa pianoäänitteitä, ja Meyerin soitossa on jotain samaa taivaallisuutta kuin Lipattilla. Etenkin sarjan kolmas näyte, joka kantaa Kirkpatrickin luettelonumeroa Kk. 380, on aivan taivaallinen. Siinä pysähtyy koko ulkopuolinen maailma, lakkaa olemasta murheineen. Aivan riipaisevaa cantabile-soittoa.
Keith Jarrett: The Köln Concert
Keith Jarrett (1945-), joka saa edustaa listalla ainoaa leipälajiltaan
ei-klassista konserttipianistia, on monilahjakkuus, joka on levyttänyt
jazzin lisäksi mm. Mozartia ja Bachia, paitsi pianolla, myös cembalolla.
Kölnin konsertti koostuu pitkistä, improvisatorisilta kuulostavilta
soolokappaleilta, joissa Jarretin hurmioitunut keskittyneisyys vangitsee
ja vie kuulijan transsiomaiseen tilaan.
Krystian Zimerman: Debussyn preludit
Krystian Zimerman (1956-) saa Debussyn kolorismiin enemmän kerroksia
kuin kukaan toinen; häneen verrattuna esimerkiksi Giesekingin
kanonisoitu versio on jotensakin köyhä. Jos kaikista koskaan
levytetyistä pianolevyistä tulisi valita yksi, saattaisi valinta
kohdistua tähän.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti