Itävaltalaissäveltäjä Anton Bruckner (1824-1896), joka teki
lähinnä sinfonioita ja uskonnollista messumusiikkia, on oma, aivan
erityinen suosikkisäveltäjäni. Bruckner oli syvästi kristillistä uskoa
tunnustava ja luontoa rakastava mies, ja koen hänen sinfoniansa oman
luontorakkauteni ja holistisen ja metafyysisen joskin ateistisen
maailmankatsomukseni soiviksi kuviksi. Tarkastelen alla Brucknerin
sinfonioita ja niiden levytyksiä.
Brucknerin sinfonioiden esitystraditioihin liittyy monia paikallisia kultteja.
Takashi Asahina Japanissa, Georg Tintner Uudessa Seelannissa, Sergiu
Celibidache Münchenissa, puhumattakaan Günter Wandista Kölnissä ja Eugen
Jochumista Dresdenissä. Moni muuten suurelle yleisölle varsin
tuntemattomaksi jäänyt kapellimestari tunnetaan Bruckner-spesialistina,
olkoonkin, että myös universaalit suurnimet, sellaiset kuin Karajan,
Klemperer, Haitink, Barenboim ja Furtwängler ovat jättäneet
pyyhkiytymättömät sormenjälkensä Bruckner-esitystraditioon ja
diskografiaan.
Bruckner ei hyväksynyt kahta nuoruudenteostaan, myöhemmin
tuplanollaksi ja nollaksi nimettyjä äpärälapsiaan sinfoniseen
kaanoniinsa, vaikka upeaa musiikkia nekin ovat. Itse elän tyytyväisenä
Vladimir Ashkenazyn Ondinelle nollanollasta tehdyn levytyksen ja Daniel
Barenboimin "nollasta" tekemän DG-levytyksen kanssa.
Brucknerin sinfoniat ovat keskeneräiseksi jäänyttä yhdeksättä
lukuunottamatta neliosaisia, sonaattimuotoisia. Niissä ensimmäinen osa
on tyypillisesti tunnelmaltaan joko ylevöittävä tai mystinen johdanto.
Hidas osa on toisena kaikissa muissa paitsi kahdessa viimeisessä
sinfoniassa, ja nämä hitaat osat sisältävät ehkä vaikuttavinta koskaan
sävellettyä sinfonista musiikkia. Scherzo-osat tavallisesti ovat mallia
sotaisa scherzo - lyyrinen trio - scherzon kertaus. Niissä on
huumoriakin kosolti, sellaista aika roisia Schweinsteigen-huumoria.
Finaalit eivät yleensä ole Brucknerin parasta antia, paitsi vitosessa ja
ysissä, jossa ei oikeastaan ole finaalia vaan säveltäjän elämän
hiipumisen merkiksi hiipuva mahtava adagio.
Kokonaislevytyksiä Brucknerin sinfonioista on saatavilla
lukuisia. Itse olen kuunnellut kannesta kanteen Karajanin 70-luvun
paketin, molemmat Eugen Jochumit (60-luvulla Berliinin filharmonikkojen
ja Bayerin radio-orkesterin kanssa tehdyn sekä 70-luvun Statskapelle
Dresden-paketin), Bernard Haitinkit, Stanislaw Skrowaczewskit ja Günter
Wandit. Kaikki ovat vallan erinomaisia, mutta Jochumin Dresden-paketin
kanssa olen oppinut elämään jo opiskeluajoistani, jolloin uusin sen
lp-levyinä aina vain uudestaan Myyrmäen kirjastosta. Se taisi olla
yhdestä kolmivuotisjaksosta omassa hyllyssäni noin kahden vuoden ajan,
ennen kuin ostin sen pois cd:inä Stockalta. Haitinkin paketti on
järkevää ja hyvää perus-Bruckneria, Karajanin paketti on hieno mutta
epätasainen. Nelonen ja kutonen ovat lähes käyttökelvottomia kun taas
kolme viimeistä sinfoniaa ovat levykirjallisuuden klassikkoja. Wandin
Bruckner alleviivaa säveltäjää Schubertia seuraavana klassikkona; hänen
anttoninsa on valoisaa ja lyyristä. Skrowaczewski tarjoaa valoisaa ja lyyristä, pakotonta Bruckneria, ja paketin ehdoton kohokohta on ihanteellinen tulkinta 8. sinfoniasta. Barenboimin Berliinin paketin aion vielä joskus kuunnella ja ehkä
hankkiakin, siitä ainakin ysi ja vitonen ovat hyvässä maineessa. Celibidachen epätäydellinen paketti (sisältää sinfoniat 3-9 ja kaksi messua) on pakollinen hankinta Brucknerin vakavasti ottaville; kaikessa ylimaallisessa hitaudessaan, Celi löytää teoksista ajatonta hartautta ja kauneutta usein enemmän kuin yksikään toinen.
Levyttämisestä kieltäytyneen romanialaisen zenbuddhisti Celibidachen tulkintoja julkaistiin hänen kuolemansa jälkeen, ja paljon niitä oli odotettu ja hehkutettu. Hesarin Jukka Isopuro nosti ne koko äänilevyhistorian suurimmiksi äänitteiksi, minkä ansiosta nuhtelin häntä kerran kohtuuttomien odotuksien nostattamisesta. Joka tapauksessa niistä kannattaa kuulla ainakin kolmonen, nelonen, vitonen, kutonen ja kasi, vaikka nelosessa intensiteetti välillä hädin tuskin riittää kantamaan teoksen hereillä. Hämmästyttävän upeita ne ovat kuitenkin, elämää suurempia kokemuksia, ja teknisesti aivan hämmästyttäviä ollakseen livelevytyksiä.
Brucknerin sinfonioista on lukuisia painoksia, joista
tavallisimmat ovat Haasin ja Novakin editiot. Niiden erot ovat
mielestäni hiuksenhienoja. Säveltäjän nk. alkuperäispartituurit ovat
ehdottomasti aficionadolle välttämätöntä kuunneltavaa. Ne on levyttänyt
kokonaan ainakin Eliahu Inbal erittäin laadukkaasti, ja ainakin
nelossinfonia eroaa merkittävästi totutusta. Jochum käytti novakkeja, kun taas Wand haaseja, ja niissä ei korvinkuultavaa eroa ole kuin ekassa sinfoniassa.
Ensimmäinen sinfonia on itseluottamusta puhkuva nuoruudenteos,
vaikkakin säveltäjä olikin jo reilu nelikymppinen.Sinfonia on
rytmiikaltaan vinkeän äkkiväärä, jotenkin joka suuntaan keikahteleva.
Eugen Jochumin vanhempi levytys on ylittämätön, etenkin sen hidas osa on
riipaisevan kaunis. Sinfonian ensimmäisen osan viimeiset kolmisen
minuuttia ovat vaskisoitinten riemunjulistusta.
Toisesta sinfoniasta ylittämättömän esityksen tarjoaa yllättävä
taho, sir Georg Solti, jonka kolmannen sinfonian levytys taas on
brutaalina vältettävä. Soltin lähes tuikean tarkka epäsentimaalisuus
tuottaa uskomattoman kauniita tuloksia. Soltin levytyksessä toisen
sinfonian pulssi ei katkea missään vaiheessa, ja siltikin se on
kaihoisan kaunis. Toinen sinfonia on aliarvostettu ja hyvin vähän
soitettu, syyttä. Se enteilee kuudetta sinfoniaa, joka taas on lähes
liian kaunista musiikkia.
Jälkikirjoitus: Tähän Brucknerin luultavasti vähiten soitettuun numerosinfoniaan palaaminen on ollut kotiinpaluuta, aikaan Haagan solun, jolloin uusin kerta toisensa jälkeen Myyrmäen kirjastosta Jochumin lp-kansion niin että se jo henkisesti kuului minulle. Silloin mietin, että pitäisikö vaatia kuuluvampia vaskipuhaltimia, ja että oliko se nyt niin huono juttu että pappa Eugen selvästi hillitsi Dresdenin neuvostovalmisteisia säröisiä torvia. Ei ollut. Dresdenin jousisointi on sitävastoin kuin sulaa vahaa, ja ensimmäisessä osassa n. kohdassa 13 minuuttia 18 sekuntia hyväilevän muriseva sellosaundi on uskomattoman hellä, ihana, täynnä rakkautta ja kulttuuria. Lempiorkesterini, ja levytyksestä välittyy kansainvälisen Bruckner-yhdistyksen presidentin Eugen Jochumin usko siihen, että tämäkin sinfonia on mestariteos. Niin se onkin, kutosen sisarteos.
Kolmas sinfonia alkaa hiipien, ja mitä kevyemmin sen alun
jousisoinnin saa kellumaan, sitä parempi. Eugen Jochumin myöhäisin
Dresden-levytys toteuttaa tämän ideaalisesti. Myös ne otteet, mitä olen
kuullut Hans Knappertsbuschin levytyksestä, antavat ymmärtää, että myös
hyvin epäsentimaalinen ja joutuisa otekin voi viedä tämän teoksen
ytimeen. Celibidachen levytys on siinä mielessä ihanteellinen, että tämä äänekäs teos esitetään lyyrisimmässä mahdollisessa valossa. Jopa finaalin usein varsin mitäänsanomattomat töräyttelyt hän alisoittaa. Kolmosessa on yksi parhaita Brucknerin Scherzo-osia, mutta
kokonaisuutena kolmonen on minulle vierain Brucknerin sinfonioista.
Oma ensituttavuuteni Bruckneriin oli Töölön kirjastosta lainaamani Otto Klempererin levytys neljännestä
eli "Romanttisesta" sinfoniasta. Klemperer on edelleen teoksesta
ylittämätön tulkki, hänen suoraviivainen tyylinsä pitää teoksen
rakenteen oikeastaan ainoana koossa. Eugen Jochumin molemmat levytykset
ovat myös hienoja. Oslon Deichmanske Bibliotekista lainaamani Günter Wandin hyvin iäkkäänä tekemä livelevytys Berliinistä sai minut kuulemaan teoksen uudestaan ikään kuin ensimmäisen kerran. Ehdottomasti kuulemisen arvoinen on myös Eliahu
Inbalin "alkuperäislevytys", jossa etenkin hitaan osan loppu tuntuu kuin
valuvan tulivuoren kraateriin. Furtwänglerin Kairossa tekemässä
live-levytyksessä musiikki katkeaa ja katoaa välillä kokonaan.
Ehdottoman jännittävää ja vangitsevaa. Teos tulee katetuksi Klempererillä, Wandilla ja Inbalilla. Haitinkin 60-luvun levytys tarjosi myös positiivisen tuttavuuden: se on äärimmäisen selkeästi, keveällä otteella artikuloitu.
Vitonen on omituinen teos. Satuin kerran Oopperataloon
konserttiin, jossa mies kerran päätti päättää päivänsä aikomalla
kuolemanhyppyä kesken ensimmäisen osan. Hämmästyttävää kyllä, kuin
yhteisestä sopimuksesta neljä lähellä istunutta miestä kantoi miespolon
suorin jaloin ulos. Brucknerin sinfonioista viides on rakenteeltaan
ehdottomasti mielenkiintoisin, siinä finaalissa aikaisimpien osien
teemat ensin kerrataan alussa, ja teos oikeastaan loppuu ennen kuin se
edes alkaa, kerättyään ensin vauhtia yhteen musiikkihistorian
mahtavimmista loppunousuista viimeiset noin kolmisen minuuttia. Jascha
Horensteinin livelevytys vuodelta 1971 on aivan omassa luokassaan
intensiteetissään; lähimmäs tulee Furtwänglerin sota-aikainen
liveversio. Aivan ihanteellista studiolevytystä tästä teoksesta en ole
kuullut, eikä Celin taltiointi tietenkään ole studiolevytys, vaan aivan omanlaisensa näkemys, "one of a kind" kaikessa verkkaisuudessaan, onnistuen siltikin jotenkin säilyttämään teoksen jännitteen. Ehkä ihanteellisimpia kuulemiani studiolevytyksiä ovat tehneet Wand ja Haitink.
Kuudetta sinfoniaa kuunnellen yritin päästä yli
ensirakkaudestani. Sen hitaassa osassa on aivan taivaallinen oboesoolo,
ja Otto Klempererin levytyksessä Sidney Sutcliffen oboe itki samassa
tahdissa kuin minä. Klempererin epäsentimentaalisessa tyylissä teoksen
järkyttävyys pääsee kaikkein eniten oikeuksiinsa. Aivan toisenlaisen
kokemuksen tarjoaa Celibidache, jossa hidas osa kestää 22 minuuttia
Klempererin 14.42 minuuttia vastaan. Celibidachella etenkin vasket
julistavat kuin taivaalliselle tuomiolle, tuomiopasuunoita kuulemaan
menevä pystypäinen syntinen. Myös Christoph von Dohnanyin Clevelandissa
tekemä levytys on upea, ennen kaikkea upeasti soitettu. Tässäkin
teoksessa pitää välttää sir Georg Soltin levytystä, Karajankaan ei ole suositeltava.
Seitsemäs sinfonia lienee mestarin melodisin ja kaikkein
lähestyttävin teos. Sen kanssa taas toivotin ensirakkauteni
tervetulleeksi. Voin suositella siitä esimerkiksi Eugen Jochumia,
Herbert von Karajania, Dohnanyitä tai Haitinkia. Dohnanyin levytys on
ehkä upeimmin soitettu, Jochum riipaisevin ja Karajan ehkä
kokonaisuutena paras. Aivan ihanteellista yksittäislevytystä en ole edelleenkään onnistunut 22 vuoden aikana löytämään. Wand olisi muuten, mutta hän tapaa jättää hitaan osan kliimaksin antikliimaksiksi. Seiska on varsin valoisa teos, ja sen toinen,
hidas osa yksi sinfoniakirjallisuuden kauneimmista.
Kahdeksas on taas koko sinfoniakirjallisuuden suurimmista
järkäleistä ja minulle hieman enigmaattinen. Aivan omassa kastissaan
on Celibidache, mitä tulee kestoon: hänellä teokseen menee tunti
neljäkymmentäkolme minuuttia kun useimmat "kamelinajajat" (käyttääkseni
Sergiun oma termiä) hurjastelevat sen johonkin tunti viidentoista ja
tunti 25 välille. Celibidachen levytys on kuitenkin suurensuuri kokemus, jos haluaa kaikki mehut irti Brucknerin metafysiikasta.
Erinomainen digitaalinen peruslevytys siitä on Carlo Maria Giulini, ja
vanhempi peruslevytys Karajanin vuoden 1957 versio, jossa on
hämmästyttävän hyvä äänitys. Hans Knappertsbuschin versio lienee
jännittävin kuulemani, vaikka sen suhteellisen ohuehko äänitys voikin
vaatia joiltakin suvaitsevaisuutta. Minulle tutumpi on hieman ohutääninen stereolevytys Münchenistä, mutta Kna on levyttänyt teoksen kolmesti; ainakin 50-luvun alun Berliinin levytys on parempaa soittoa kuin mitä müncheniläiset tarjosivat. Horensteinin liveversiossa on kaikki kohdallaan, vaikka tällä kertaa siitä ei siltikään saa ihan kaikkea irti lähinnä äänitystekniikan takia. Hänen Brucknerinsa on jälleen sanalla sanoen ideaalia, vaikka liveäänitys ei tietenkään tarjoa yhtä täyteläistä kokemusta kuin Giulini tai Celi.
Onneksi sentään suuri musiikki näyttää itsestään satojenkin kuuntelukertojen jälkeen uusia puolia. Günter Wand tarjoaa ihanne-esityksen, jos haluaa saada jotakin tolkkua teoksesta. Wandin levytyksessä on kaikkea kohtuullisesti, mitään ei liikaa, mittasuhteet kohdallaan. Adagion hiljaisimmatkin kohdat kuulee, eikä teoksen jännite missään vaiheessa ole vaakalaudalla. Ennen kaikkea: se pysyy koossa. Stanislaw Skrowaczewskin levytys on myös hyvin lähellä ihannetta: temmot ovat aivan oikeat, etenkin Scherzo-osassa, joka on tämän teoksen "testikuva", sointiväri erotteleva, jouset valoisat ja vasket sopivan häijyt, ja puupuhaltimet kuuluvat. Äänitys tekee oikeutta Skrowaczewskin puristamattomalle otteelle.
Yhdeksännestä sinfoniasta on tarjolla vaikka kuinka paljon upeita
levytyksiä. Furtwänglerin livelevytys 40-luvulta on intensiteetissään
aivan kärventävä. Klempererin rauhallinen strukturalismi tuo teoksesta
esille kaiken. Horensteinin livelevytyksessä yhdistyvät molempien
parhaat puolet ihanteellisella tavalla. Karajanin 70-luvun levytys on
ehkä kuitenkin ihannelevytys, nimenomaan taltiointina. Tosin 60-luvun liveversio on vieläkin intensiivisempi.
Stop the press: tartuin 25 vuoden jälkeen aluksi hylkäämääni Carlo Maria Giulinin live-levytykseen Wienistä. Ensin hylkäsin sen, koska siinä oli liiaksi samaa Klempereriin, joka esitteli minulle teoksen. Kuitenkin Giulinissa on Klempererin ylevyys, Karajanin sointi ja Furtwänglerin intensiteetti; sen lisäksi Giulini välittää ihmettelyä, ihailua ja rakkautta musiikkia kohtaan, jota hän pitää mitä suurimpana jumalallisena luomismysteerinä.
Kun tartuin Töölön kirjastossa vähän yli 20 vuotta sitten Bernard
Haitinkin levytykseen Brucknerin 7.sinfoniasta, loppuelämäni mittainen
matka alkoi. Brucknerin musiikki on minun sieluni soiva toteutus.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti