Tänään on tullut kuluneeksi Suomen säveltäjämestari Sibeliuksen
syntymästä 148 vuotta. Hän on liian suuri maahamme jotta hänet
osattaisiin paikoittaa. Hän on myös niin suuri, että kaikkea mitataan
Sibelius-mittapuulla, aivan samoin kuin jokainen argentiinalainen
jalkapalloilija on uusi Maradona. Erittäin kuunneltavaa ja paikoin
omaperäistäkin musiikkia säveltänyt Einar Englund onkin kuvaavasti
nimennyt omaelämäkertansa "Sibeliuksen varjossa".
Suomessa ei
arvosteta eikä tunneta Johan Julius Christian (Jean) Sibeliuksen
tuotantoa. Koulukirjoissa luetellaan hänen arvostetuin ja/tunnetuin
tuotantonsa, joka on yhteneväinen virallisen totuuden kanssa, jossa hän
on säveltänyt loppuun seitsemän sinfoniaa, viulukonserton, muuta
orkesterimusiikkia, lukuisia yksin- ja kuorolauluja ja vähäsen piano- ja
pikkuriikkisen kamarimusiikkiakin. Siis kerrotaan, että Janne on tehnyt
tällaista. Hänen musiikkinsa ei kuitenkaan ole elävää kansankulttuuria.
Eikä voikaan olla. Pitäisi ottaa pois Janne kansakunnan kaapin päältä.
Kuitenkin
aniharva suomalainen tunnistaa Sibeliuksen tuotannosta muuta kuin
Finlandian, Karelian (Alla Marcia-osan Karelia-sarjasta), Valse Tristen,
En etsi valtaa loistoa ja ehkä Jääkärimarssin (jos tietävät, että nekin
ovat Jannen kynästä). Ne, jotka jaksavat seurata
Sibelius-viulukilpailua, tunnistavat viulukonsertonkin, jota saavat
nelivuotisen yliannostuksensa juuri edellämainituista kilpailuista.
Suurin osa lukeneistosta tietänee sen verran, että Jannella kuulemma on
seitsemän niitä sinfonioita, siten kuin he koulussa lukivat ja että ne
kai ovat kansainvälisestikin arvostettuja (ovat ne! niitä ovat
levyttäneet Herbert von Karajan, Arturo Toscanini, Lorin Maazel, Simon
Rattle, Thomas Beecham, Leonard Bernstein, Colin Davis, Sergei
Koussevitzky ja niin edelleen). Aniharva kuitenkaan tunnistaisi
ainoankaan sinfonian ainuttakaan osaa, puhumattakaan siitä, että
muistaisi, miten ne menevät. Enemmän kuin häpeä, se on surku. Uskon,
että moni elämä rikastuisi ja saisi lisäsisältöä tämän ainutlaatuisen
musiikin tuntemisesta. Ei vain Suomessa, vaan missä tahansa.
Suomessa
Sibelius on niin omassa kastissaan, että muut ovat saaneet kulkea hänen
varjossaan, kuten Einar Englundin elämäkerta muistuttaa. Koska Siballa
ei täällä ole varteenotettavia kilpailijoita, hänen musiikkiaan ei
pystytä suhteuttamaan. Vasta kansainvälisessä valaistuksessa hänen
merkityksensä ja suuruutensa asettuu viitekehykseen.
Parhaiten
Sibelius on saanut jalansijaa muissa Pohjoismaissa, Englannissa,
Yhdysvalloissa, Venäjällä ja Japanissa. Vaikeinta on ollut
latinalaisessa Euroopassa, jossa ei ole sinfonisen musiikin traditiota,
ja saksankielisessä Euroopassa, joka taas on sinfonian kotikenttää.
Saksalaisilla on jo omat Beethoveninsa, Brahmsinsa, Mozartinsa,
Mahlerinsa ja Brucknerinsa, vaikka osa heistä onkin itävaltalaisia.
Pieni
palanen suhteellisuudentajua onkin siis paikallaan. Ei, Sibelius ei ole
Beethoven, Bach, Mozart tai Haydn. He ovat musiikin universaalit
jättiläiset, joiden tuotannon laatu ja merkitys kohottaa heidät
länsimaisen kulttuurin suurimpien nerojen joukkoon. Sibelius on
pikemminkin seuraavan kategorian säveltäjiä, saman kaliiberin miehiä
Brahmsin ja Tsaikovskin kanssa, ja se onkin jo paljon se. Niistä
säveltäjistä, joiden merkittävin aktiivikausi on ollut 1900-luvun
puolella, Sibelius on ehkä merkittävin sinfonikko maailmassa,
Sostakovitsin ohella, ainakin omaleimaisin, tai ihan varmasti ainakin
hänen sinfoniansa ovat keskenään erilaisimpia. Kuitenkin ne muodostavat
sarjan.
Ensimmäinen sinfonia on nuoruudentyö, kuitenkin
taiteellisesti täysipainoinen sellainen. Sibeliuksen ensimmäinen
sinfonia oli nuoren säveltäjän julistus ”täältä tulen minä”; samalla se
paalutti suomalaisen sinfoniakirjallisuuden syntyneeksi. Sibeliuksen
aikalaisen, Robert Kajanuksen levytys on teoksesta referenssitallenne;
uudemmista versioista Lorin Maazelin Wienin filharmonikkojen kanssa
60-luvulla tehty levytys on paras.
Jos ensimmäinen sinfonia
julistaa suomalaisen säveltaiteen syntyä, toisella sinfonialla nähdään
usein kansallista merkitystä. Se muodostaa 40-minuuttisen, koko ajan
kasvavan kaaren, ja se kerää vauhtia loppuhuipennukseensa
ennenkuulemattomalla tavalla lähes 20 minuutin verran. Kajanuksen ja
Koussevitzkyn klassisten levytysten lisäksi pidän John Barbirollin
romanttisesta, George Szellin virtuoosisesta ja analyyttisestä ja Neeme
Järven selvästi Kajanusta heijastelevasta digitaalilevytyksestä. Hienoja
levytyksiä toisesta sinfoniasta löytyy kuitenkin lukuisia.
Kolmas
sinfonia onkin vaikeampi, ainakin sille on vaikeampi tehdä oikeutta
kuin kahdelle ensimmäiselle. Kun toinen osa soveltuu säestämään
herrasmiesten rauhallisia puistokävelyitä, niin finaali, jossa kaaos
kristallisoituu kosmokseksi, on erittäin vaikeaa toteuttaa
kontrolloidusti ja kuitenkin siten, että vaikutelma on vääjäämätöntä
järjestystä kohti kulkeva kaaos. Kajanuksen levytyksen tavoin tässä ei
ole onnistunut lähellekään kukaan toinen; sir Colin Davisin
livetaltiointi Sibelius-Akatemian orkesterin kanssa yltää lähelle,
lisäksi siinä on liikuttavalla ja hikoiluttavalla tavalla tarttuvaa
innostuksen paloa. Siban orkka soittaa henkensä edestä. Valitettavasti
tätä taltiointia ei ole kaupallisessa levityksessä, ja aivan
ihanteellisia Kajanusta uudempia studiotaltiointeja en ole kuullut.
Neljäs
sinfonia onkin sitten vallankumouksellista tavaraa. Se uusintaa
Sibeliuksen sävelkielen kosiskelemattomassa ilmaisussaan, ja on
sensaatiomaisen moderni. Se on kirkas kuin lähdevesi ja syvä kuin
hiidenkirnu. Nelosesta on kirjoitettu paljon potaskaa; sitä sanotaan
pettuleipäsinfoniaksi ja sen sanotaan kuvastelevan suomalaisten metsien
synkkyyttä. No, suuri musiikki altistuu monenlaisille tulkinnoille. Hyvä
ystäväni sanoi, että hän tunsi itsensä pohjattoman yksinäiseksi
kuunnellessaan sinfonian hidasta osaa, ja tunsi, että hän vajoaa
tuoleineen lattiasta läpi. Yksinäisyys ei kuitenkaan ole pelottavaa,
kuten ei tämä musiikkikaan. Vakavaa se on. Sir Thomas Beechamin
referenssilevytys 30-luvulta toteuttaa esikuvallisimmin sävellyksen
hengen, ja Lorin Maazelin 60-luvun levytys on ihanteellinen uudempi
versio. Hienoja levytyksiä teoksesta löytyy pilvin pimein.
Positiivisimman yllätyksen tarjoaa Ernest Ansermet, joka osoittaa, että
ensimmäinen osa pysyy koossa myös vaarallisen hitaassa tempossa.
Ansermet ja Orchestre de la Suisse Romande esittelivät minulle neljännen
sinfonian täysin uudessa valossa, ja tämän toteuttaa ranskalaisen
tradition kapellimestari!
Vain ihminen, jolla on niin vahva itsetunto, että hän viihtyy yksinään, selviää ehjänä neljännen sinfonian kuuntelemisesta.
Viides
sinfonia on lähestyttävä ja romanttinen mutta kuitenkin kompakti. Tai
ehkä termi ”klassinen” kuvailisikin sinfoniaa paremmin. Se on kakkosen
tiiviimpi sisarteos, jossa on myös uljas loppuhuipennus. Klassisten
Kajanuksen ja Koussevitzkyn levytyksien lisäksi on vaikeaa suositella
moderneja tallenteita, jotka olisivat aivan ideaaleja. Parhaiten teoksen toteuttaa Paavo Berglund Lontoon filharmonikkojen kanssa tekemässä livetaltioinnissaan, joka on hänen viimeinen taltiointinsa teoksesta. Vanhalla Berglundilla ei ollut kiire minnekään, jännitys tiivistyy furtwänglermäisesti pikku hiljaa. Vaikka Berglund tunsi Sibansa läpikotaisin, siltikin tämä maestron definiitivinen tulkinta on hämmästyttävän tuore.
Kuudes
sinfonia pakenee määrittelyjä ja määrittelijöitä. Siitä tulee helposti
läpisoitto, jos sen henkeä ei ymmärretä. Parhaiten sen ymmärsi sir
Thomas Beecham, jonka levytys on parhaan auktoriteetin – Sibeliuksen
itsensä – mielestä paras levytys mistään hänen teoksestaan (siis ennen
vuotta 1957). Ja tähän näkemykseen on helppo yhtyä. Kuulemistani modernimmista taltioinneista onnistuu parhaiten sir Alexander Gibson, joka on fotokopioinut Beechamin klassikkotulkinnan, päästen lähelle tämän volatiliteetin ja levollisuuden, pysyvyyden ja häilyvyyden ja valon/varjon vaihteluaan.
Seitsemäs sinfonia sisältää
nelosen ohella hienoimmat Suomessa kirjoitetut musiikkisivut. Se on
yksiosainen, tai oikeastaan se koostuu neljästä toisiinsa integroidusta
osasta. Sen rakenne on sinfonisessa kirjallisuudessa
vallankumouksellinen, vaikka on toki Mozartkin toteuttanut
samantyyppisiä integroituja rakenteita 32.sinfoniassaan. Siinä on
vieläkin vähemmän mitään turhia yksityiskohtia, jotka eivät nivelly
kokonaisuuteen kuin Sibeliuksen sinfonioissa yleensä, mikäli
mahdollista, sillä Sibeliuksen sinfonioissa ei ole mitään turhaa.
Seitsemäs sinfonia on rakenteellisesti
vallankumouksellinen ja sävellysteknisesti kunnioitusta herättävä
tiiviydessään.
Koussevitzkyn klassisen levytyksen lisäksi, hienoimmat tallenteet ovat
live-esityksistä: sir John Barbirollin käsissä seiska on yksi, pitkä
tauoton hengähdys, pelkkää legatoa, kun taas Jevgeni Mravinskin esitys
korostaa sinfonian dramaattisuutta, ollen Barbirolliin verrattuna
staccato, taukoa tauon perään ja aina uusia alkuja. Myös Berglundin viimeinen taltiointi tästäkin teoksesta on upea; valitettavasti vain digitaalitekniikka pätkii teokseen taukoja, ja jatkuvuus hieman kärsii.
Suosittelen
kyllä muunkin suomalaisen musiikin kuuntelemista kuin vain Sibeliuksen.
Esimerkiksi Crusellin, Melartinin, Mielckin tai Englundin. Jos Sibelius otetaan
alas kaapin päältä, ehkä hän lakkaisi myös varjostamasta muutakin
suomalaista musiikkia.
Koulujen musiikinopetuksella on suuri
vastuu, jotta suurmies muistettaisiin niistä tekemisistään, jotka
tekivät hänestä suurmiehen. Ja ehkä myös historianopetuksella. Paras
tapa kunnioittaa suurmiestä onkin kuunnella hänen musiikkiaan. Sibelius
tulee ottaa alas kansan pariin, sinne, minne hänen musiikkinsa kuuluu!
Sibeliuksen musiikki elää!
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti