Taide - myös musiikki - on oikeastaan käsityötä, tai ainakin käsityö on
sille toimiva metafora, riippumatta siitä, onko kyseessäolevan
taidemuodon ruumiillinen käyttövoima suu, kädet, jalat, silmät vaiko
koko kroppa.
Tarkastelen seuraavaksi muusikoita, joiden oma persoonallinen käden-(tai
jalanjälki) on aina erotettavissa, ihan riippumatta siitä, mitä
musiikkia he esittivät tai esittävät. Valikoimani on pakostakin ja
tarkoituksella vino, koska lopetin pop-/rockmusiikin aktiiviseuraamisen
samoihin aikoihin kun kohtasin Amadeuksen.
Laulajien oma, selkeästi tunnistettava tyyli on ymmärrettävä
kadunmiehellekin. Hyvä imitaattori voi "esittää" Elvistä, Frank Sinatraa
tai Edith Piafia, mutta kuitenkin, parhaimmillaankin esitys on hyvä
imitaatio, ja näitä artisteja imitoidaankin juuri siksi, että heillä on
niin persoonallinen tyyli. Ei vähäpätöistä artistia kannata matkia,
vaikka varmaan Matti Nykäsenkin V-tyyliä on kokeiltu.
Laulajat:
Kathleen Ferrier (1912-1953), englantilainen alttolaulaja, joka jää
historiaan etenkin Mahlerin tulkkina. Ferrierin vibraatto lienee
taltioidun laulumusiikin historian suurin, ja on siinä ja siinä hyvän
maun rajoilla; samaten on hyvän maun siinä rajoilla, kuuluuko
taiteilijan itkeä vai itkettää.
Maria Callas (1923-1977), kreikkalainen (mezzo)sopraano, joka tekee
mistä hyvänsä - kehnostakin - musiikista totisinta draamaa. Callasin
kuuluisimmat esitykset lienevät Tosca ja La Traviata.
Jussi Björling (1911-1960), ruotsalainen tenori, jonka laulun helppous
ja valoisuus on omaa luokkaansa. Björlingin laulu kuulostaa siltä että
hänen ei tarvitse kuin avata suunsa ja päästää. Ainakin Suomessa "Jussi"
on jäänyt kansalliseen soivaan muistiin Adolphe Adamin joululaulun
"omistajana"; Jussi hiljentää edelleenkin joka joulu tuhansia
suomalaiskoteja.
Dietrich Fischer-Dieskau (1925-), ainakin ennen Pavarottin aikaa eniten
levyttänyt klassinen mieslaulaja, jonka ääni on monille sama kuin
Schubert, mutta myös sama kuin Jeesus. Dietrichin ääni säteilee
viisautta, hyvyyttä ja lämpöä.
Fjodor Saljapin (1873-1938), venäläinen bassolaulaja, jonka kyky
karakterisoida komiikasta tragediaan on kaikkien suurten
bassolaulajienkin joukossa täysin omassa kastissaan. Erityisesti
Saljapinin Boris Godunov on jäänyt historiaan.
Enrico Caruso (1873-1921), monille oopperatenoreiden synonyymi, kuten
ikätoverinsa Saljapin, suuri karakterisoija ja ennen kaikkea,
luultavasti ensimmäinen suuri äänilevytähti. Caruson ääni ei ollut aivan
perinteinen tenori, vaan siinä oli varsin baritonaalisiä sävyjä.
Luciano Pavarotti (1935-2007), jonka äänen tunnistaa moni sellainenkin,
joka ei muuten kuuntele "klassista", on tehnyt luultavasti enemmän kuin
kukaan muu oopperalaulun popularisoimiseksi yhtenä Kolmesta tenorista,
joka on duetoinut myös Zuccheron ja ties vaikka kenen kanssa. Kuitenkin,
80-luvulle saakka Pavarotti oli myös aikansa suurin oopperatenori ihan
oikeasti, jonka - kuten Björlinginkin - tarvitsi vain avata suunsa.
Billie Holiday (1915-1959), jazzlaulaja, joka on antanut kissalle
inhimillisen äänen. Holidayn ääni on dialektinen sekoitus kärsimystä ja
kiusoittelua.
Edith Piaf (1915-1963), Pariisin varpunen, jonka tapa kirota ja räkiä
ranskaa edustaa monille ranskan kieltä, mukaanlukien itseni.
Louis "Satchmo" Armstrong (1901-1971), trumpetisti, laulaja, jonka
bulldoggimainen olemus ja Tom Waitsmainen rääkkyminen levittivät hyvää
mieltä. Satchmon ääni lienee kaikkein tunnistettavin ihmisääni.
Frank Sinatra (1915-1998), "Vanha sinisilmä", joka tulkitsi uskottavasti
vaikka puhelinluetteloa, on ehkä matkituin laulaja koskaan (Elviksen
ohella). Monesta standardista on tullut Frankin laulavana Frankin
"omaisuutta"; kuka hyvänsä esittääkään laulut My Way ja Strangers in the
Night, joutuu aina jäämään Frankin varjoon, tai muussatapauksessa
tekemään kunniamurhan.
Ei-laulajat 1: Instrumentalistit
Miles Davis (1926-1991), trumpetisti, joka runsaalla,
jäljittelemättömällä - mutta ehkä jazzmusiikissa kaikkein eniten
jäljitellyllä - vibraatolla varustetulla mutta sordiinoakin
käyttäessään, uskomattoman kirkkaalla äänellä, rikkoi genrerajoja
enemmän kuin kukaan muusikko häntä aikaisemmin.
Jan Garbarek (1947-), norjalainen saksofonisti, joka on "keksinyt"
jazzin pohjoisen tai ainakin norjalaisen äänen. On mahdollista, että
Garbarekin kermainen mutta korkealla leijuva saksofoninääni on kaikista
instrumentalisteista kaikkein tunnistettavin.
Keith Jarrett (1945-), jolle ei tee täyttä oikeutta sanoa häntä jazzin
Glenn Gouldiksi, vaikka hänen kirkas sormituksensa ja haltioitunut
hyrinänsä tuovatkin Gouldin mieleen.
Glenn Gould (1932-1982), klassisen Keith Jarrett, jonka sormien
irtonaisuus oli omassa kastissaan, samaten äärimmäisen säästeliäs
pedaalin käyttö. Gould tunnetaan etenkin Bachistaan, mutta ihan sama,
mitä hän soitti, aina kyse oli Gouldista hyräilyineen ja narisevine
jakkaroineen. Gouldin muusikkous ei kuitenkaan tyhjene Bachiin; hänen
wieniläisklassikonsa ovat jotensakin pinnallisia - hän ei itse
arvostanut Mozartia ja Beethovenia - mutta esimerkiksi hänen
Sibeliuksensa avaa korvat, etenkin Szalkiewicziin ja Tawaststjernaan
tottuneelle suomalaiselle.
sir Sidney Sutcliffe (1918-2001), englantilainen oboisti, pitkäaikainen
Lontoon Philharmonia-orkesterin oboesolisti, jonka oboessa on enemmän
vibraattoa kuin kaikkien muiden maiden kaikkien sinfoniaorkesterien
oboesolisteilla yhteensä. 50-60-levytyksissä paljon orkesteria johtaneen
Otto Klempererin - joka antoi puupuhaltimien kuulua - levyille
Sutcliffe antaa aivan oman nasaalisävynsä. Kannattaa kuunnella
erityisesti Klempererin levytys Brucknerin kutosesta, jossa oboe todella
nyyhkii. En koskaan ehtinyt kiittää sir Sidneytä henkilökohtaisesti,
mutta thanks, Sidney!
Adolph (Bud) Herseth (1921-2013), norjalaissyntyinen trumpetisti, joka johti Chicagon sinfoniaorkesterin trumpettisektiota 53 vuoden ajan (1948-2001), myötävaikutti Chicagon soinnin kehittymiseen siinä missä kapellimestari Fritz Reinerkin, koska Chicagon orkesteri tunnetaan nimenomaan loisteliaasta, trumpettijohtoisesta soundistaan.
Fritz Kreisler (1875-1962), wieniläisviulisti, joka määritteli ja johon
päättyi saksalaistyylinen romantiikka musiikin tulkinnassa. Kreislerin
tyyli glissandoineen voi asiallisista nykykorvista olla asiallisuuden
rajoilla, mutta Kreisler on omassa tyylissään linjakas. Myös yksi
ensimmäisiä todellisiä äänilevytähtiä, Kreislerin kadenssit suuriin
konserttoihin ovat edelleenkin standardi, samaten Kreislerin tulkinta
Beethovenin konsertosta. Kaikkein tyypillisimmillään hän kuitenkin oli
"lyhyissä erikoisissaan", kuten sovituksissaan ja pikku
wieniläisminiatyyreissään, jotka hän yleensä julkaisi salanimellä.
Wanda Landowska (1879-1959), puolalainen pianisti ja ennen kaikkea
cembalisti, joka oli esiäiti koko "autenttisen" musisoinnin liikkeelle.
Tosin Landowskan soittopeli ei mitenkään kuulostanut nykykorviin
cembalolta, oli sen verta iso ja rämisevä.
Andres Segovia (1893-1987), espanjalainen kitaristi, klassisen kitaran
isä, jonka ansiota on käytännössä miltei koko klassinen
kitaraohjelmisto, paitsi hänen tilaamansa, myös suurin osa sovituksista.
Segovia ei tyytynyt vain näpyttelemään, hän liu'utti kieleltä toiselle
vähän samaan tyyliin kuin Kreisler viululla.
Pablo Casals (1876-1973), espanjalainen kitaristi ja orkesterinjohtaja, jonka sello karjui kuin leijona.
Ei-laulajat: orkesterinjohtajat
Otto Klemperer (1885-1973) ja Philharmonia Orchestra. Levytuottaja sir
Walter Leggen levytysorkesteri perustama Lontoon Filharmonialla oli
paljon hienoja instrumenttisolisteja, jotka pääsevät oikeuksiinsa
parhaiten Klempererin läpivalaisutyylissä. Orkesterin kanssa ovat
tehneet hienoja levytyksiä myös esimerkiksi Furtwängler, Karajan ja
myöhemmin vaikka Sinopoli, mutta oikeastaan vain Klempererin kanssa
sillä on omanlaisensa ääni, ja oikeastaan Klemperer ja Philharmonia on
ainoa, täysin omanlaiseltaan kuulostava johtaja-orkesteriyhdistelmä. Varsinainen koloristi Klemperer ei ollut, eikä hänen soundiaan voi luonnehtia hienostuneeksi, vaan pikemminkin selkeäksi.
Arturo Toscanini (1867-1957), italilaisamerikkalainen kapellimestari,
jonka kiihkeää, tiukkaa, nuottiuskollista tyyliä on moni - esimerkiksi
George Szell, Fritz Reiner ja koko autenttinen liikehdintä -
jäljitellyt, mutta alkuperäisen Tosciksen tunnistaa aina, ei vähiten
siksi että suurin osa hänen levytyksistään on tehty täysin kaiuttomassa
ja kuivassa 4H-hallissa.
Gil Evans (1912-1988), amerikkalainen sovittaja-orkesterinjohtaja, jolta
muistetaan erityisesti Miles Davisin kanssa tehdyt levyt, joissa
käytetään Evansin sovituksia ja Evansin omaa orkesteria. Evansin saundi
on aivan omanlaisensa, sykkivä ja tuoksuva kuin Malagan yö.
Konserttitalot:
Konserttisalitkin ovat oikeastaan instrumentteja, tai, lopultakin, ne
ovat kuin organismeja. Tapa, miten musiikki kiertää, levittäytyy,
vangitsee tai karkaa riippuu paitsi konserttitalon mallista, koosta ja
materiaaleista, myös sen "ambienssista" ja "muistista".
New Yorkin 4h-sali: kts. Toscanini
Amsterdamin Concertgebouw-halli: sen ambienssi on aivan omaa luokkaansa,
vaikka kuuntelisi 30-luvun Mengelbergin levytyksiä, tai myöhempiä van
Beinumeita, Szellejä tai Haitinkeja, aina kuulee että levytykset on
tehty Concertgebouw'ssa. Willem Mengelbergin muisto edelleenkin
leijailee jopa uudempien Riccardo Chaillyn levytyksien yllä.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti