Englantilaisissa segregaatiotutkimuksissa on todetttu, että Lontoon
asuinalueet erilaistuvat ensisijaisesti kulttuurin, eivät niinkään rodun
perusteella, kuten esimerkiksi Yhdysvalloissa. Tavallisesti näissä
tutkimuksissa kulttuurin ”kantajaksi”, merkitsijäksi tai synonyymiksi on
määritelty uskonto; tällöin esimerkiksi islaminuskoiset pakistanilaiset
ja bangladeshilaiset muodostavat oman ”lokeronsa”, ja voittopuolisesti
hindulaiset intialaiset omansa, vaikka kaikkia näitä maita yhdistää
esimerkiksi se, että ne olivat Englannin siirtomaita, ja lukuiset
toisiaan sivuavat, osin yhteiset kulttuuriset taustat.
Äärimmäisyyteen vietynä tässä ajatustavassa esimerkiksi maallistuneet
länsimaalaiset muslimit, tataarit, somalit, indonesialaiset ja
iranilaiset, siiat ja sunnit ovat kaikki yhtä ja samaa; samaten
maallistuneet pohjoismaalaiset kristityt ja amerikkalaiset
äänikonservatiivit ovat kaikki lopultakin kristittyjä. Erityisesti
kaikki ”toiset” nähdään samassa valossa; samaten erityisesti kaikkien
”toisten” käytännöt nähdään oman kulttuuripiirinsä hallitsevan uskonnon
sanelemiksi.
Kevättalvena 2009 Norjan kuumin keskustelunaihe oli se, voiko
poliisi pitää univormunsa alla hijabia, jos hän on nainen, muslimi ja
hän itse haluaa hijabia käyttää. Hijabin käytön vastustajien mielestä
poliisi ei saa kantaa esillä kulttuurisia tunnuksiaan, jotka ilmentävät
hänen maailmankatsomustaan, koska esivallan kuuluu olla ”neutraali”.
Kaikenlainen keskustelu asiasta on vaikeaa, sillä siinä sekoittuvat
uskonto, politiikka, kulttuuri, seksualiteetti ja tasa-arvo.
Keskustelussa ilmenee mielenkiintoisia ja yllättäviäkin strategisia
alliansseja.
Avain tähän keskusteluun on enemmistön ja vähemmistön välinen suhde.
Kulttuuristen tunnuksien kantaminen halutaan kieltää nimenomaan
vähemmistöiltä, koska heidät nähdään muuten harmaassa katukuvassa
väriläiskinä, samalla niputtaen yhteen kaikki vähemmistöt. Tässä
ajattelussa tehdään selkeä ero ”meidän” ja kaikkien ”muiden” välillä,
eikä osata nähdä sitä, että enemmistökin tunnustaa väriä, muulloinkin
kuin 17.5. Näin väittämällä kielletään oman enemmistökulttuurin
olemassaolo, nihiloidaan norjalaisuus; kuitenkin tätä nihiloitua
norjalaisuutta käytetään mittatikkuna.
Kun kulttuurisiksi muslimeiksi itsensä mieltävät naisaktivistit – joista
tunnetuin ja äänekkäin on Sara Azmeh Rasmussen - ja vanhoilliset,
kristillistä moraalia keppihevosenaan käyttävät syntyperäiset
norjalaiset – joiden äänitorvena esiintyy Edistyspuolue FRP:n
puheenjohtaja Siv Jensen - yhdessä rintamassa vastustavat hijabin
käyttöä, heidän argumenttinsa kuitenkin eroavat oleellisesti. Kun
julkisesti hijabeitaan polttavat musliminaisaktivistit väittävät hijabin
sortavan naisia, vanhoilliset vanhanorjalaiset taas vastustavat hijabia
siksi, että he pelkäävät Norjan pakkoislamisaatiota, joka kaiken
lisäksi tapahtuu salaa hivuttamalla.
Mitä sitten on pakkoislamisaatio? Pakottavatko muslimimaahanmuuttajat
syntyperäisiä avioitumaan kanssaan, ja samalla yhteisiä lapsiaan
tunnustamaan vähemmistöuskoa, joka pian ei enää olisikaan
vähemmistöusko? Lopulta tietenkin kaikki hienot kirkot korvataan
moskeijoilla, ja mullahien ääni peittää allensa jäätelöautojen
meuhkaamisen ja jo Oslosta kadonneiden valaanpyyntialuksien torvien
törähdykset.
Kaikkein hysteerisimmin pelokkaimmat uuskonservatiivit pelkäävät, että
tämä pakkoislamisaatio tapahtuu salassa; ehkä tämä tarkoittaa sitä, että
me totumme näkemään hijabeja katukuvassa niin paljon, että opimme
pitämään niitä normaaleina, ja lopulta kaikki naiset sonnustautuvat
niihin, myös ei-muslimit, joiden mielestä ne ovat joko hienoja tai jotka
jakavat musliminaisten käsityksen, jonka mukaan hijab vapauttaa
näkemään naisen muunakin kuin seksiobjektina.
Näiden uuskonservatiivien mielestä muslimimiehet tunnetusti eivät
kunnioita naisia, ja hehän voivat vaikka salakuljettaa Norjassa
syntyneet lapsensa omaan lähtömaahansa. Lisäksi he tietenkin raiskaavat
syntyperäisiä norjalaisvalkyyrioita, jotka näyttävät kaikki suuret
sulonsa kaikelle kansalle, eikä heitä voi mitenkään vastustaa. Tämä
ajatustapa kuitenkin kaatuu sisäisiin ristiriitoihin, jos mies on täysin
naisen seksuaalisuuden armoilla.
Kun radikaalit naismuslimiaktivistit tuovat näkyväksi uskonnollisen ja
kulttuurisen identiteetin kytköksiä, väittäen itseään kulttuurisiksi
muslimeiksi, vanhoilliset muslimit – joiden julkinen ruumiillistuma on
Muhammad Usman Rana, vähän yli kaksikymppinen lääkäriopiskelija -
kieltävät kulttuurisen islamin mahdollisuuden. Heidän mielestään ei ole
mahdollista syödä pizzaa siten, että nyppii siitä paprikat pois. Sitä on
joko muslimi tai vääräuskoinen; muita mahdollisuuksia ei ole. Aivan
samanlainen suhde kulttuurin ja uskonnon välillä on kristinuskossakin.
Olen minäkin kirkosta eronneenakin edelleenkin kulttuurinen kristitty,
joka viettää joulua, kuuntelee Matteuspassiota ja jonka takaraivossa
jyskyttää luterilainen moraali, jonka mukaan vain työnteko oikeuttaa
syömiseen, vaikka kebabinkin tai muun kristilliselle kulttuuripiirille
vierasperäisen ruoan.
Vanhoilliset muslimit ja maallistuneet syntyperäiset norjalaiset (jotka
ovat kulttuurisia kristittyjä), kannattavat tai puolustavat yhdessä
rintamassa hijabin käyttöä. Näiden muslimien mielestä hijab on
oleellinen kulttuurinen käytäntö, ja maallistuneet, syntyperäiset
norjalaiset taas puolustavat kulttuurista moninaisuutta; heidän
mielestään Norja on jo nyt monikulttuurinen, ja muslimien tulee saada
elää omien käytäntöjensä mukaisesti myös Norjassa niin kauan kuin nämä
käytännöt eivät ole ristiriidassa Norjan lakien kanssa.
Moni Norjassa elävä musliminainen on luopunut hijabista. Syitä tähän
ovat halu sulautua kantaväestöön, ja joillakin myös halu vapautua heidän
mielestään epätasa-arvoisesta käytännöstä, jossa miesten ei tarvitse
peittää päätänsä mutta naisten täytyy. Jotkut musliminaiset taas
puolustavat hijabin käyttöä siksi, että heidän mielestään se tekee
heistä vakavasti otettavia persoonia, kiinnittäen huomion pois heidän
ulkonäöstään, rauhoittaen heidät miesten objektivoivilta ja
vihjailevilta katseilta.
Vanhakantaisten kristittyjen ja vanhakantaisten muslimien mielestä koko
kysymys ei ole ajankohtainen, koska naisen paikka ei ole poliisissa, tai
töissä ylipäätään. Poliisiksi haluava nainen, saatikka musliminainen on
mahdottomuus, eikä sellaisia pitäisi olla. Kyse on siis korkeintaan
näköharhasta. Mitä sitten pitäisi tehdä näille kulttuurisille
musliminaisille, jotka ovat onnistuneet pakenemaan tästä ontologisesta
seulasta? Pitäisikö heidät polttaa samassa roviossa hijabiensa kanssa,
he kun ryökäleet pakenevat ulkopuolisia määrittelyjä?
Jos hijab kerran niin alleviivaa sukupuolten epätasa-arvoa, miksi sitten
jotkut naiset puolustavat sitä? Onko heidät peloteltu sisäistämään
islamistiset kulttuuriset käytännöt islamin uskonnollisilla
argumenteilla, vai onko todellista tasa-arvoa se, että voi vapaasti
valita sen, millaisia kulttuurisia käytäntöjä itse noudattaa? Ehkä se,
että voi valita erilaisista kulttuurisista käytännöistä, mukaanlukien
myös ne, joiden voi ajatella olevan epätasa-arvoisia, onkin merkki
siitä, että tasa-arvo on aika pitkällä?
Maahanmuuttoa tavataan Norjassa käsitellä integraatiokysymyksenä. Kun
onnistunut kulttuurinen integraatio on synkretismiä, jossa alunperin
vierasperäisiä kulttuurisia käytänteitä sovelletaan tulomaahan
(poropizzaa), niin hallitseva tulkinta lähtee assimilaatiosta: vieraat
kulttuurit tulee sulauttaa tekemällä ne näkymättömiksi, riisumalla rätit
pois päistä. Integraatio näkee monikulttuurisuuden ongelmana, joka
tulee ratkaista, poistamalla vieraat kulttuuriset vaikutteet. Miten
olisi pluralismi, jossa nähtäisiin monikulttuurisuus luonnollisena, ja
jossa pyrittäisiin kulttuurien väliseen dialogiseen ymmärrykseen? Kun
vallitseva tulkinta neutraaliudesta pyrkii kiistämään eroavaisuudet,
miten olisi neutraaliuden päivittäminen neutralistiseksi pluralismiksi?
Keskustelu hijabin käytöstä osoittaa sen, että Norjassa ei ole todellisia ongelmia.
Julkistan kirjoitukseni viiden vuoden takaa uudestaan, koska asia on Suomessa nyt ajankohtainen, ainakin siitä käydyn keskustelun osoittamana. Tämä taas osoittaa, että Suomi on Norjaa jäljessä viisi vuotta. Ainakin. Suomessa vanhakantaisten muslimien ja vanhakantaisten kristittyjen (epä)pyhään rintamaan on liittynyt vakaumuksellisia anti-vakamuksellisia eli ateisteja, joiden tavoitteena on kaiken näkyvän tunnustuksellisuuden hävittäminen katukuvasta. Norjassa ei tällaisia ääniä keskustelussa näkynyt, vaan paikalliset ateistit näyttäytyivät maltillisina ja moniäänisyyden suvaitsevina.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti