Ha-haa, siitäs saitte te, jotka avasitte tämän siinä toivossa, että
Vihreät ”saisivat” taas uuden huumeskandaalin. Kostoksi siitä joudutte
lukemaan metropolipolitiikasta ja kaupunginosademokratiasta...
Haluan
uskoa mieluummin hyvään tahtoon perustuvaan vapaaehtoisuuteen, ja
vapaaehtoisuuteen perustuvaan hyvään tahtoon kuin pakkoon. Siis:
mieluummin porkkanaa kuin keppiä. Kuitenkaan kokemukset
pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyöstä eivät oikein anna aihetta
uskomisiin. Se, että pääkaupunkiseudulla on kolme kaupunkia (anteeksi,
Kauniaista ei lasketa, eikä loppujen lopuksi pitäisi laskea Espoota ja Vantaatakaan, sillä kaupunki ei rakennu massoittelemalla pelloille kehäteiden varsille), on estänyt kaiken järjellisen
yhdyskuntasuunnittelun, jossa liikenneratkaisut, palvelujen suunnittelu
ja viheraluerakenne kulkisivat alusta alkaen käsi kädessä. Hyviä
esimerkkejä tilanteen groteskiudesta, kroonisesta yhteistyökyvyttömyyden
aiheuttamista epäkäytännöllisyyksistä löytyy kaikkialta. Tässä
muutamia.
Uusi Kuninkaantammen kaupunginosa tulee Helsingin
puolelle, kiinni Vantaan rajaan (tässä en puutu siihen ***:n onnettomaan
tosiseikkaan, että sekin tulee kompromettoimaan omalta osaltaan
Keskuspuistoa). Alue tulee olemaan palveluriippuvainen Myyrmäestä, joka
on Vantaan puolella, koska Malminkartanoon tai Kannelmäkeen ei pääse
järjellisesti, ja Helsingin keskustasta tulevat bussit eivät pysähdy
Vantaan puolella sen noin kilometrin matkalla, jonka ne sukeltavat kuin
tunnelin lävitse ennen saapumistaan Kuninkaantammeen. Kas kun eivät
vielä laudoita ikkunoita samoin kuin Turun junille tehtiin Porkkalan
vuokra-aikana niiden mennessä neuvostoalueen läpi.
Mäkkylän
juna-asema on virallisesti Espoon puolella, koska aseman nimi on Mäkkylä
ja koska Mäkkylä kuuluu Espoon kaupunginosanimistöön. Oikeasti toisen
puolen asemalaituri on Helsingin puolella, mutta sitä ei lasketa.
Huonojalkainen tuttavani, joka asuu lähellä asemaa mutta Helsingin
puolella, joutuu siis maksamaan seutulipun hinnan mennäkseen Helsingistä
Helsinkiin. Nyt tämä sentään saattaa järjellistyä lippuvyöhykkeiden myötä, toivon mukaan.
Malminkartanon ”stadi” on Myyrmäki, jonne on vain
5-10 minuutin pyöräilymatka ja yksi M-junan pysäkinväli. Sieltä löytyisi
lähin uimahalli, urheilukenttä, kunnon kirjasto, kauppakeskukset,
ravintolat, ammattikoulu ja pääkaupunkiseudun verotoimisto. Haluaisinkin
verohallinnon virallisen vastauksen, voinko vähentää seutulipun hinnan
verotuksessani, jos olen syystä tai toisesta pakotettu asioimaan
Myyrmäessä?
Nykytilanne kolmine kuntineen mutta yksine
kaupunkeineen on naurettava, mutta mikä vakavinta, se vaikeuttaa
arkielämää. Pääkaupunkiseudun kunnat pitäisikin heti
yhdistää yhdeksi miljoonakaupungiksi, Kauniainen jääköön Monacoksi jos
haluaa.
Miljoonakaupungissa kuitenkin poliittinen valta ja
virkamieshallinto pakenevat pientä asukasta nykyistäkin kauemmas. Tälle
tarttis tehdä jotakin, ja vastaus on joko kaupunginosahallinto tai
nistit. Kaupunginosahallinnosta on löydettävissä esimerkkimalleja
Tukholmasta ja Oslosta. Oslossa valitaan samaan aikaan mutta erillisillä
vaaleilla sekä kaupungin- että kaupunginosavaltuusto, joista
ensimmäinen päättää liikenne- ja yhdyskuntasuunnittelun sekä palveluiden
mitoituksen suurista linjoista, ja jälkimmäinen edellisten antamisissa
puitteissa esimerkiksi näiden palveluiden ja liikenneratkaisujen
tarkemmasta kohdentamisesta. Suomeksi tämän kapulakielisen formuloinnin
voisi ajatella siten, että kaupunginvaltuusto on ikään kuin
yleiskaavaosasto, ja kaupunginosavaltuusto osayleiskaavaosasto. Taas
tuli sanahirviöitä, mutta piirun verran lähemmäs ihmistä asian saavat
tuotua Local Agenda 21-toimintaryhmät.
Helsingissäkin
perustettiin vuosituhannen vaihteessa useita kestävän kehityksen
määritelmään nojautuvia paikallisagendaryhmiä, joiden tehtäväksi jäi
tuottaa ikään kuin paperitiikereiksi jääneitä komiteamietintöjä
paikallisten aktiiviasukkaiden voimin. Oslossa paikallisagendatoiminta
jäi elämään, ja se otetaan vakavasti. Siellä paikallisagendaryhmät toimivat käytännössä
paikallisina kansanperinne-, puisto- ja historiaosastoina.
Toinen
hyvä käytäntö osallistavasta paikallisdemokratiasta löytyy
Vancouverista. Vancouver on jaettu 15 kaupunginosaan, joissa toimivat
NIST:it (Neighbourhood Integrated Social Teams). Vancouverin nistit on
koottu viranomaistahojen edustajista, mutta kansalaiset voivat tehdä
aloitteita ja osallistua nistien organisoimaan vapaaehtoistyöhön.
Millainen
olisi sitten ihanteellinen paikallishallintomalli? Jos – ja kun –
pääkaupunkiseudun kaupungit yhdistyvät yhdeksi suurkunnaksi, jolle tulee
metropolikokoluokan kaupunginvaltuusto, jossa on esimerkiksi sata
valtuutettua, sen alapuolella ja sitä täydentämässä voisi toimia
jonkinlainen yhdistelmä Norjan paikallisagendaryhmiä ja Vancouverin
nistejä. Ihanneperiaatteena voisi olla Oslon malli, jossa
paikallisagendaryhmiin voi ilmoittautua kuka tahansa, puoluekannasta tai
–kannattomuudesta viis. Olin siellä minäkin, vaikken edes kunnolla
osannut norjaa ja vaikka en tietenkään tuntenut oman kotialueeni
historiaa ja palvelutarjontaa. Opiksi meille: tunne siitä, että voi
halutessaan vaikuttaa asioihin, on tärkeä.
Haluaisin uskoa
parasta kaikista, myös pääkaupunkiseudun kaupungeista. Jos
kaupunginvaltuustot ovat kirjoittaneet yhteistyösopimuksen jo syksyllä 2006
ja uhkuvat hyvää tahtoa, niin valitettavasti vain jo seitsemän ja puolen vuoden kokemukset
tästä sopimuksesta eivät anna ymmärtää mitään lisäarvoa sille vapaaehtoiselle yhteistyölle, jota kuntien on ollut mahdollista tehdä jo ennen tätä sopimustakin. Ainakin kaavoituksessa, liikenne-, viheralue- ja palvelujen
suunnittelussa yhteistyötä tulee tiivistää siten, että pääkaupunkiseudun
asukas voisi aina käyttää lähintä palvelua kotikuntalaisen oikeuksilla.
Koska vapaaehtoinen yhteistyö kangertelee, ainoa järkevä
vaihtoehto lienee kuntien yhdistäminen. Samalla lähidemokratiaa tulee
kehittää esimerkiksi kaupunginosavaltuustojen suuntaan tai Vancouverin
mallin mukaan.
Julkaisin alunperin kesällä 2007 julkaistun kirjoitukseni vain vähän muokattuna uudestaan, sillä ei 7 vuodessa pääkaupunkiseudun yhteistyössä ole tapahtunut juuri mitään. Eikä tapahdukaan ilman pakkoa.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
perjantai 18. huhtikuuta 2014
Olen nisti
Tunnisteet:
Espoo,
joukkoliikenne,
Kannelmäki,
kaupunginosa,
Keskuspuisto,
Kuninkaantammi,
kunnat,
Malminkartano,
NIST,
osallisuus,
Oslo,
paikallisagenda,
paikallisdemokratia,
Vantaa,
verotus,
Vihreät,
yleiskaava
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti