Sijoitin maanantaina 88 euroa 50 senttiä saadakseni nähdä Stevie Wonderin livenä. Se on varmaankin noin kolminkertaisesti niin paljon kuin mitä olen koskaan konsertista maksanut. Miksi sen tein?
Miksi Madonnan tai vähäpätöisempienkin artistien ystävät ovat valmiita
maksamaan 70-80 euroakin nähdäkseen idolinsa elävänä, kun taas
sinfoniakonsertteihin pääsee parillakympillä? Selitykseksi ei kelpaa se,
että nk. ”konserttimusiikkia” tavataan subventoida verovaroista, vaikka
sisältää se Madonnankin runsaasti ulkomusiikillisuuksia sisältävä
showkin konsertin, kun tarpeeksi osaa pintaa raaputtaa.
Miksi ylipäätään käydä konserteissa? Monilla itseilmaisun tarve löytää
kanavansa musiikissa; joistakin tulee uuden musiikin luojia eli
säveltäjiä kun taas toiset toteuttavat muusikkouttaan luomalla toisten
ideoista soivia toteutuksia. Vaikka sanat ”konservatorio” ja ”säilyke”
ovatkin samaa perua, musiikki ei ole säilötty oppilaitoksiin, vaan
äänilevyihin, ja uusilla glenngouldeilla ja annesophiemuttereilla onkin
vastassaan voittamaton kilpailija: alkuperäinen, jonka voi helposti
tarkistaa äänilevyiltä ja hyväksi havaita.
Glenn Gouldinsa tunteva ei voi välttyä Olli Mustosta kuunnellessaan
siltä tunteelta, että on tainnut Ollikin Gouldinsa kuunnella, vaikka
muusikoille aihe onkin perinteisesti ollut tabu. Ihan kuin muusikoiden
muka olisi mahdollista luoda oma traditionsa tyhjiössä; sosiologinkin on
ensin tunnettava Marxinsa jotta hän voisi sen edes hylätä. Pianistin
onkin tunnettava Rahmaninovinsa, Gouldinsa ja Horowitzinsa,
kapellimestarin Toscanininsa ja Furtwänglerinsä ja laulajan Callasinsa,
Carusonsa ja Saljapininsa.
Tunnetut suomalaistaiteilijat ovat vasta viime aikoina alkaneet
varovaisesti lähestymään perusohjelmistoa, koska siitä on olemassa jo
niin paljon legendaarisia levytyksiä. Ei ole mieltä julkaista uutta
Berliinin filharmonikkojen Beethoven-sykliä, kun saatavilla on ainakin
Furtwänglerin, Karajanin (muutamaankin kertaan) ja Abbadon syklit.
Puolalaissäveltäjä Karol Szymanovskin musiikkia sisältävä levy on ollut
Suomen klassisen listan kärjessä, jossa taas Bach-levyä ei ole näkynyt
miesmuistiin, vaikka Bach on varmasti paljon Szymanovskia suositumpi
säveltäjä. Ilmiön selittää esittäjän kultti; jos tunnettu
suomalainen taiteilija levyttää Szymanovskia tai Hindemithiä, se nousee
listan kärkeen. Mustonen, Salonen ja Jumppanen ovatkin tehneet
Szymanovskille, Hindemithille ja Boulezille suuren palveluksen.
Mustonen, Salonen ja Jumppanen ovatkin paljon tunnetumpia kuin
Szymanovski, Hindemith ja Boulez, ainakin Suomessa.
Szymanovski-levytyksissä kilpailu ei kuitenkaan ole niin kova kuin Bach-
tai Beethoven -levytyksissä, ja kansainväliset levy-yhtiötkin suostuvat
levyttämään tunnettua perusohjelmistoa ainoastaan jos kyseessä on
sellainen kansainvälisen luokan taiteilija, joka on omalle
levy-yhtiölleen ”profiilitaiteilija” tai jos luvassa on
mittatikkulevytys, jotakin aivan uutta. Kärjistäen: Sibeliusta
lukuunottamatta, klassista perusohjelmistoa ovat suomalaiset tähän
saakka koskettaneet vain alkuperäisinstrumentit- nimisillä pitkillä
tikuilla Tuija Hakkila ja Anssi Mattila, ja hekin suomalaiselle
levymerkille tai Kalevi Kiviniemi, joka tekee perusohjelmistosta
showsovituksia uruille. Osmo Vänskän ainakin suomalaisessa lehdistössä
ylistetty Beethoven-sykli Minnesotan orkesterin kanssa kansainväliselle
(joskin pohjoismaalaisuutta vahvasti liputtavalle ruotsalaiselle
BIS:ille) edustaakin aivan uutta aluevaltausta.
Mikä on musiikin hinta-laatusuhde, voiko sellaisen määritellä ja onko
siitä mielekästä edes puhua? Miksi kuluttajan tulee saada uusinta uutta;
miksei vanha ja hyväksi koettu kelpaa? Yksi selitys uusien levytysten
suosiolle on se, että levy-yhtiöt panostavat niiden esillepanoon,
jakeluun ja mainostamiseen. Tämä luultavasti siksi, ettei kaikki kallis
työ levytysstudiossa menisi hukkaan. Ehkä Fritz Reinerin Richard
Strauss-levytyksetkin nousisivat listoille, jos niitä markkinoitaisiin.
Kuitenkin, ne peijakkaan Sennheiser-mikrofonit aseteltiin paikoilleen jo
50 vuotta sitten, ja tuottaja Jack Pfeifferkin on jo kuollut.
Tässä astuvat kuvaan ulkomusiikilliset arvot. On helpompaa myydä Vanessa
Maen, Elina Garancan tai Olli Mustosen kuin Ida Händelin, Kirsten
Flagstadin, Benno Moiseiwitshin tai Fritz Reinerin levyjä, koska heistä
ei saa nättejä kansikuvia ja mainosjulisteita tekemälläkään, ei edes
meikkaamalla, koska kuolleita ei oikein voi stailata, mitä nyt vähän
levynkansidesignilla. Ehkä musiikista onkin tullut kauneuskilpailu,
mistä säännöstä sentään muistetaan aina esittää yksi (!) poikkeus:
talidomibaritoni Thomas Quasthoff kuin yksinäisenä vaikkakin ulkoisesti
puolikkaana Don Quijotena, sallittavana poikkeuksena siitä, että pitkän
kyräilyn jälkeen keskenään avoliiton solmineet musiikkijournalismi ja
musiikkimarkkinointi voivat osoittaa säännön vääräksi. Samalla he
oikeuttavat professionsa: edelleenkin musiikissa on sisältö ja osaaminen
tärkeintä.
Naxos mullisti äänilevymarkkinat 80-luvun puolivälissä, aikana, jolloin
cd-levy vasta teki tuloaan. Tuntemattomien itäeurooppalaistaiteilijoiden
levytykset, joissa solistina – jos ohjelmisto sattui sisältämään
sooloviulun – sattui olemaan levy-yhtiön perustaja-tuottaja-omistaja
Klaus Heymannin vaimo, maksoivat noin kolmanneksen siitä, mitä vielä
tuolloin usein ainoina vaihtoehtoina tarjotut Herbert von Karajanin
levyt. Karajanin levyt perustuivat esittäjän kulttiin; Karajan oli
brändi, ja tunnettu huippulaadun tae. Karajan oli – kiitos paljolti
Wienin filharmonikkojen uudenvuoden konsertin – niin tunnettu, että jopa
peruskoulun musiikkitunnin häiriköt, nekin, jotka luulevat, että
Beethoven on bernhardinkoira, osasivat tehdä huitomisliikkeitä ilmassa.
Karajan oli opettanut ilmakitaristit ilmajohtamaan.
Kun Karajanin levyjä mainostettiin Karajanilla, niin Naxos-levyt toivat
musiikin keskiöön. Ilmiön veivät huippuunsa ”levymerkittömät”
Anttila-versiot, joissa Alfred Walter, Anton Nanut ja Alberto Lizzio
toivat koko perusohjelmiston peruskuluttajien ulottuville, pakkasnesteen
ja oluthyllyjen väliin Eka-marketissa. Nämä levytykset, joita tuli kuin
sieniä sateella, antoivat aiheen epäillä Walterin ja Nanutin olevan
vain olleet 50-60 –lukujen Columbia Symphony Orchestran tapaan
levy-yhtiön keksimiä synteettisiä, esittäjän persoonallisuuden kätkeviä
peitenimiä. Vastaavanlainen käytäntö löytyy elokuvateollisuudesta, jossa
nimimerkin ”Alan Smithee” taakse on kätketty epäonnistuneita elokuvia.
Nämä epälevyt, joista ei edes löydy mainintaa äänilevykatalogeista ja
musiikkilevyistä, tekivät musiikista laskettavan suureen. Levyjen
kansiin nostettiin se, että ne todellakin sisälsivät musiikkia enemmän
kuin 60 minuuttia (mikä oli lp-levyyn verrattuna hyve), ja joissakin
tapauksissa, muusikon sukunimikin ansaitsi kohtalaisen suuren fontin,
jos hän sattui olemaan jonkun tunnetun taiteilijan sukunimikaima. Alfred
Walterkin on varmaan myynyt jokusen levyn Bruno Walterin siivellä.
Naxos on kuitenkin tahtomattaan nostanut esittäjän kultin uudestaan
esille takaovesta, eikä vain esittäjän vaan myös esityksen. Pärjätäkseen
myyntikilpailussa, vastavetona Naxokselle vakiintuneet levy-yhtiöt,
kuten Deutsche Grammophon, Emi, Sony/Cbs, RCA, Philips ja Decca alkoivat
uudelleenjulkaista 90-luvun alussa ”back-catalogynsa” legendaarisia
esityksiä uusina painoksina ja uusina laitoksina. 50-70 –lukujen
lp-julkaisut saivat uuden elämän, yleensä vanhan lp-levyn ulkoasua
pienoiskoossa jäljitellen. Nyt Reinerin Straussitkin olivat kuluttajan
ulottuvissa; näiden uudelleenjulkaisujen hinnat laskettiin ensin
90-luvun alussa hajurakoetäisyydelle Naxoksesta ja myöhemmin Naxoksien
tasolle. Nämä, RCA:n 50-luvun varhaiset ja levynkansiin monistettujen
d-kirjaimienkin jälkeen ylittämättömät stereolevytykset ovat luoneet äänityksen kultin.
RCA Living Stereo ja Mercury Living Presence kilpailevat keskenään
Antal Doratin ja Fritz Reinerin versioilla Bartokin
orkesterikonsertoista. Kuitenkaan, edelleenkin Naxosta ostetaan enemmän,
koska sillä on parempi jakelukoneisto ja koska se on onnistunut luomaan
itsestään 25 tunnetun brändin; usea ei varmaankaan tunne muita
klassisen musiikin julkaisijoita kuin Naxoksen.
Kaikki kunnia kuitenkin Naxokselle. Naxos on tuonut musiikin lukuisiin
uusiin olohuoneisiin, ja alkudumppauksen jälkeen – jolloin Naxoksen piti
nopeasti luoda perusohjelmisto saataville valikoimiinsa - levytysten
taso on huomattavasti noussut. Monissa tapauksissa Naxos tarjoaa
musiikillisestikin aivan varteenotettavan vaihtoehdon, ja nyttemmin se
on laajentanut ohjelmistoaan perusklassisesta myös nykymusiikkiin. Aivan
viimeisin aluevaltaus on ollut ostaa julkaisuoikeuksia legendaarisiin
savikiekkoajan levytyksiin; Naxos on tuo Rahmaninovin omat levytykset,
Toscaninit ja Sergei Koussevitzkyn Sibeliukset markkinoille
huomattavasti aikaisempaa kuluttajaystävällisempään hintaan.
Koska aikakonetta ei olla keksitty, äänilevyt ovat paras korvike, jos
haluaa kuulla Dinu Lipattia, Fritz Kreisleria tai Kathleen Ferrieria.
Kuitenkin musiikki on perustaltaan sosiaalinen instituutio, syntyen
vuorovaikutuksessa esittäjän ja yleisön välillä, tai säveltäjän ja
yleisön, taiteilijan ollessa ”vain” säveltäjän tulkki. Konserteissa
käydään paitsi kuuntelemassa musiikkia, myös olemassa osana
musiikkiyhteisöä, imemässä sitä tunnelmaa, jonka saattoi saada
esimerkiksi täpötäydessä mutta kroonisten bronkiitikkojen kerrankin
loistaessa poistaolollaan, hiirenhiljaisessa Finlandia-talossa, joka oli
todistamassa Svjatoslav Richterin viimeistä Suomen-konserttia.
Konserteissa myös näyttäydytään, eli näytetään itsensä arvostetun
harrasteen eli taidemusiikin parissa. Harrastus kun on kuin
kultahiekkaa: siitä aina tarttuu arvoa harrastajaansa.
Myös äänilevyjen keräily on mitä sosiaalisin harrastus. Äänilevyjen
keräilijä yleensä arvottaa ensimmäisenä äänilevykokoelman arvon
kyläillessään uudessa paikassa, samalla sijoittaen talon isännän ja/tai
emännän oikealle paikalleen Elysiumissa. Siitä, onko hyllyssä Alfred
Walteria vai Bruno Walteria, riippuu, oletko tuomittu vai pelastettu.
Musiikin kuluttaminen on voimakkaasti sukupuolittunutta. Kun korkeasti
koulutetut keski-ikäiset naiset ovat selkeästi yliedustettuina
konserttiyleisössä, niin pääosin miehet ovat tehneet äänilevyjen
ostamisesta systematisoitua keräilyä. Varsinaisia psykologisia tai
mahdollisia kulttuurisia tai peräti geneettisiä syitä tähän
sukupuolittumiseen ei tunneta tarkasti, mutta yleensäkin keräily on
vahvasti miehinen harrastus, lukuunottamatta nimenomaisesti
pikkutytöille suunniteltuja täsmäkeräilytuotteita, kuten kiiltokuvia.
Mitä Richter sitten viimeisessä Suomen-konsertissaan soitti? Joillekin
saattoi olla pettymys, ettei hän soittanutkaan Beethovenia tai Bachia,
vaan – Griegiä. No, heillekään se loppujen lopuksi ei ollut
kynnyskysymys. He olisivat tulleet paikalle, vaikka Richter olisi vain
istunut flyygelin ääressä, ja ollut soittamatta. Aivan kuten John Cagen
epäteoksen tunnetuimmassa epäesityksessä 4,33 tai kuten teatterilegenda
Tarmo Mannin viimeisessä esityksessä, jossa Manni istui lavalla
kerrankin hiljaa. Hän – ja yleisö – kuunteli Mahlerin 9.sinfoniaa.
Musiikki on mitä yhteisöllisin taidemuoto; yleisö on osa esitystä ja
yhteisö määrittää musiikin arvon, oli sitten kyseessä konserttiyleisö
tai keräilijäyhteisö.
Niin, miksi laitoin niin paljon rahaa konserttilippuun, minä vannoutunut äänilevymies? Kai se on se tunnelma. Äänilevyjen kuunteleminen on harvoin ainutkertainen kokemus, mutta Stevie W:n muistan toivottavasti loppuelämäni, aivan samoin kuin muistan Kurt Sanderlingin, Svjatoslav Richterin, Vladimir Ashkenazyn, Murray Perahian, Kurt Masurin ja Giuseppe Sinopolin.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti