Tämänpäiväisessä Hesarissa todettiin kaupungin sisääntuloväylien bulevardisoimisen johtavan liikenteen merkittävään puuroutumiseen näillä sisääntuloväylillä. Esimerkiksi Sturenkadun
liikenne mataa nykyiselläänkin todella pahasti. Porvoosta Helsinkiin
tuleva moottoritiebussi tulee oikein sujuvasti Paavalin kirkolle asti,
sitten alkaa maksimissaan kävelyvauhdilla mateleminen. Maksimissaan 200 metrin atka pelkästään Paavalin kirkolta seuraavalle Hattulantien pysäkille kestää bussilla useita minuutteja; toisena tukkoisuuden indikaattorina Helsingistä päin lähtevät bussit ovat saapuessaan Paavalin kirkolle pääsääntöisesti keskimäärin noin 7 minuuttia myöhässä, koko loppumatkan kulkiessa sitten ennusteen mukaisesti. No, mikäs kai siinä, jos tämä viive on systemaattinen ja siihen voi varautua suhteellisen korkealla ennustettavuudella.
Ensin tulisi
ratkaista se, miten autot saadaan pois Sturenkadulta ennen kuin luodaan
tilanne, jossa sinne lisääntyvän asukasmäärän myötä on olemassa suuri
riski automäärän lisääntymiseen entisestään. Ratikka on hyvä ratkaisu
asukkaille, muttei kyllä ratkaise valitettavasti läpikulkuliikennettä,
joka muuten ei tule loppumaan, tapahtuu sitten autoilla tai busseilla ennen kuin Helsingin ja kehyskuntien välillä kulkee suhteellisen kattava pikaraitiotieverkosto. Helsingin kasva(tta)minen nimittäin
osaltaan myötävaikuttaa työpaikkojen nykyistäkin suurempaan
keskittymiseen Helsinkiin, jolloin sukkulointiliikenne ei ainakaan
vähene.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti