Uusien
asuntojen kaavoittamista Helsinkiin perustellaan myös kysynnän ja
tarjonnan lailla: kun lisätään tarjontaa, tällä voitaisiin saada
asuntojen hintataso kuriin. Helsinkiin, hyvien joukkoliikenneyhteyksien
ääreen, kaupunkibulevardien varsille rakennetut asunnot tulevat olemaan
kuitenkin hyvin haluttuja eli kalliita, jolloin tämän kaavoituksen
seurauksena huonojen joukkoliikenneyhteyksien päähän jäävien alueiden
suhteellinen hintataso putoaa (absoluuttinen hintataso
suhteessa palkkatasoon tuskin putoaa missään). Jolloin alussa
mainituilla ohjauskeinoilla saattaa hyvinkin olla paradoksaalisesti
päinvastainen vaikutus kuin mitä aiottiin: ihmiset muuttavatkin lopulta
sinne, jossa heillä on varaa asua. Eli Nurmijärvelle ja
muihin Nurmijärviin: Vihtiin, Pornaisiin, Askolaan, Tuusulaan ja niin
edelleen. Ja autoilu lisääntyykin entisestään.
Hetkinen, eikös juuri tästä pitänytkin päästä eroon? Mitens tässä nyt näin kävikään?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti