Katsoin Urheilusanomat - entisen Veikkaaja -lehden - Englannin liigan sarjataulukkoa, jossa
kolmanneksi ylimmän sarjatason kärkipäässä kummitteli jalkapallojoukkue
nimeltään “MK Dons”. Mikä ihmeen Dons? Englannin liiga on, kiitos
vakioveikkauksen, ylivoimaisesti seuratuin ulkomaalainen jalkapallosarja
Suomessa, ja monet ovat seuranneet sitä kymmeniä vuosia, ja useilla
suomalaisilla on myös sieltä valittu suosikkijoukkueensa. Jotkut
kannattavat muodikkaasti suurjoukkueita, kuten Liverpoolia, Arsenalia,
Chelseaa tai Manchester Unitedia, ja on niitäkin, jotka ovat seuranneet
kymmeniä vuosia vaikkapa Ipswichiä, Evertonia tai Burnleytä. Ehkä
joukkue on valinnut ihailijansa, kuten lemmikkieläimiä hankittaessa
sanotaan; kissa tai koira valitsee ihmisensä, ei päinvastoin.
MK Donsin edeltäjä Wimbledon tuli tunnetuksi suomalaisissakin
lauantai-illan jalkapallokatsomoissa 80 -luvun loppupuolella “hulluna
joukkueena”, kun muun muassa Dennis Wisen, Vinnie Jonesin ja John
Fashanun “tähdittämä” joukkue sensaatiomaisesti eteni Englannin FA
-cupin loppuotteluun, jossa se kaikkien käsikirjoitusten vastaisesti
voitti suomalaisten eniten kannattaman joukkueen, jo ennen Sami Hyypiän
aikaa, Liverpoolin. Wimbledonin maine “hulluna” joukkueena henkilöityi
juuri kolmeen edellämainittuun herraan, jotka ovat vähintäänkin yhtä
tunnettuja kentän ulkopuolisista seikkailuistaan kuin siirroistaan
vihreällä veralla. Wimbledon pelasi Englannin korkeimmalla sarjatasolla
kymmenisen kautta, mutta sitten olivat rahat lopussa.
Lontoo on jalkapallokaupunki. Kaupungissa toimii useita kymmeniä
jalkapallojoukkueita, ammattilaistasoillakin toistakymmentä. Wimbledonin
- tai MK Donsin - esimerkki on monellakin tavalla valaiseva,
mallikelpoinen ja varoittava laboratorionäyte monista piirteistä, joita
voidaan liittää jalkapalloiluun. Wimbledonin esimerkki antaa meille
useita opetuksia, joita valitettavasti ei oltu sisäistetty esimerkiksi
FC Jokereissa, ja samaten AC Allianssin, ja jääkiekossa Espoon Bluesin
vähäinen yleisönsuosio todistavat seuraavien opetusten ajankohtaisuuden
ja universaaliuden.
Opetus numero yksi: jalkapallo perustuu seuratoimintaan.
Opetus numero kaksi: seuratoiminta perustuu taustayhteisöön
Opetus numero kolme: seuratoiminta on pitkäjänteistä työtä
Opetus numero neljä: taustayhteisön on oltava sitoutunut
Opetus numero viisi: sitoutumisen pitää olla tunnepohjaista
Opetus numero kuusi: aito sitoutuminen edellyttää paikallisia tai joitakin muita siteitä.
Opetus numero seitsemän: seura vs. joukkue
Opetus numero kahdeksan: joukkueen voi ostaa, muttei taustayhteisöä
Kaiken jalkapalloilun taustana on siis sitoutuminen. Katsojat, jotka
tuovat lapsensakin katsomaan lauantai-illan ottelua, jopa ovat nimenneet
jälkikasvunsa joukkueen innoittamina, jotka ostavat joukkueen väreillä
koristettuja kaulahuiveja, paitoja, mukeja ja alushousuja, pitävät
seuran hengissä.
On tärkeää tehdä ero joukkueen ja seuran välillä. Usein urheiluseurojen
johtotehtävissä toimivat eivät ymmärrä tätä suhdetta. Kuten Chelsean esimerkki osoittaa, tai kuten Suomessa, Tampere Unitedin, kokonaisen joukkueen voi kyllä ostaa, mutta kannattajia ja sitä
taustayhteisöä, josta kannattajat tulevat, ei voi. Kun seura on
taustayhteisönsä kuva, jotakin pysyvää, joukkue on aksidenssi, ne
pelaajat, jotka tällä hetkellä pukevat edustamansa seuran pelipaidan
päälleen.
Taustayhteisö voi olla melkein mikä hyvänsä; kansallisvaltio, kaupunki,
kaupunginosa, kaupungin tietty sosiaalinen (uskonnollinen, etninen,
yhteiskuntaluokka) kerrostuma, tehdas tai muu työpaikka tai
kaveriporukka, joka tapauksessa kyse on yhteisöstä johon samastutaan,
jonka koetaan ainakin osaltaan määrittävän omaa identiteettiä. Myös seura itsessään voi muodostaa sen yhteisön, mistä osoituksena on englantilainen jalkapallo, jonka fanittaminen on kansainvälistä siksi että jalkapallo on itsessään kansainvälistä liiketoimintaa. Serbialainen, itälontoolainen, norjalainen ja suomalainen West Ham -kannattaja ovat kaikki samaa perhettä, vaikka yhdistäviä tekijöitä ei sitten olisikaan muita kuin jalkapallo. Kansainväliselle fanille onkin hienoa seurata Arsenalin ranskalaispelaajia tai Barcan hollantilaisia, vaikka onkin ymmärrettävää, että paikalliskannattajat näkevät mielellään kylän omia poikia kentällä.
Jotta ymmärtäisi kunnolla seuran ja joukkueen eroa, on hyvä tarkastella
eräitä tuttuja esimerkkejä. Helsingissä on ollut 70 -luvulta alkaen
vaikeaa toisen jalkapallojoukkueen saada jalansijaa SM -liigassa, HJK:n
lisäksi. Useita vuosia liigassa pelasi FinnPa, jonka viiteryhmänä tai
ainakin rahoittajana toimi Finnair. FinnPan konkurssipesän toimintaa,
sekä lähiöstä ponnistaneen PK-35:n, sitten jatkoi moniliikemies Harry
Harkimon lanseeraama “FC Jokerit”, sillä ajatuksella että saataisiin
edes osa niistä ihmisistä, jotka ovat tunnetasolla sitoutuneita
katsomaan Jokereiden jääkiekko-otteluita, käymään myös
jalkapallo-otteluissa.
Toinen viimeaikainen esimerkki on Vantaan AC Allianssi, joka perusti
toimintansa edesmenneen Gösta Sundqvistin elämäntyölle, Johanneksen
Dynamon toimintaa jatkaneelle ja laajentaneelle helsinkiläisyrittäjä
Allianssille. Allianssikaan ei kannattanut helsinkiläisenä
liigajoukkueena, ja se siirtyi Vantaan Myyrmäkeen.
Vantaalla on nyt hieno - Suomen hienoin - jalkapallostadion, muttei sitä käynyt katsomassa kukaan.
Vantaalaiset eivät kokeneet seuraa omakseen, he eivät samastuneet
siihen, koska vantaalaiset eivät samastu edes omaan taustaansa. Ei
kukaan ole vantaalainen, vaan vantaalaiset ovat helsinkiläisiä, joilla
ei ole varaa asua Helsingissä. Vaikka Jari Litmanen pelaisi
Allianssissa, se ei tekisi siitä vantaalaista identiteettiä
konstituoivaa tekijää. Tai kuten Britanniassa, jossa Wigan pelasi Valioliigassa tekohengitettynä puolityhjälle katsomolle, koska kaupunkilaisia kiinnosti vain rugby.
Toinen pääkaupunkiseudun satelliittikaupunki, Espoo, sai sekin oman
joukkueensa - tosin jääkiekossa - SM -liigaan kaudeksi 92-93. Joukkue
pelasi silloin Matinkylän pienessä hallissa, jossa kuuleman mukaan
tuoksuivat hiki, makkara ja talkoohenki. Nykyisessä Länsiautoareenassa
tuoksuvat korkeintaan Axe, samppanja ja kiillotettu nahka. Jussi
Salonoja on suomalainen versio Roman Abramovitsista, upporikas
nuorimies, jolla on mukava harrastus. Kuitenkaan espoolaiset eivät
viitsi saapua Lexukseillaan ja Mersuillaan katsomaan otteluita, sillä
jos ylipäätään on olemassa espoolaista identiteettiä, se jäi
Matinkylään, koska Espoo on lähiö, ei kaupunki, riippumatta siitä kuinka
monta kauppakeskusta sinne rakennetaan tai miksi sitä kutsutaan. Ja
vaikka Salonoja ostaisi Selänteen, Koivun ja Lemieuxin, ei Bluesista
tulisi espoolaisuutta nimittävä tekijä. Ainakin perinteen luominen,
tässä tapauksessa ostaminen, on kivulias ja pitkällinen prosessi.
Luultavasti Pussihukat ja Honka ovat menestyneet koripalloilussa juuri
siksi, että ne ovat myyrmäkeläisiä ja tapiolalaisia, eivät leimallisesti
vantaalaisia taikka espoolaisia.
Ajatelkaamme että 90 -luvun puolivälissä kuvitteellinen kotkalainen
liikemies olisi ostanut Kiekko-Espoon, tilanteessa jossa sympaattinen
lähiöjoukkue oli tosipaikan edessä. SM -liigan Matinkylän latohallille
antama lisäaika oli käymässä umpeen, ja oli päästävä muualle pelaamaan.
Kotka on perinteinen jalkapallo -ja koripallokaupunki, enkä usko, että
kotkalaiset olisivat tulleet sankoin joukoin katsomaan Kotka Bluesin,
o.s. Kiekko-Espoon pelejä, vaikka siellä olisivat pelanneet Gretzky ja
Kurri, sillä kotkalainen urheiluyleisö on tunnettu
kotiseutuhenkisyydestään. En tiedä Milton Keynesläisten
kotiseutusidonnaisuudesta mitään, mutta esimerkki on analoginen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti