Miksi
mahdollisuuteen antaa täysipainoinen, kokonainen työpanos
puolipäiväisesti suhtaudutaan niin nihkeästi ja miksi taas puolitehoista
työpanosta kokoaikaisessa työssä suvaitaan niin yleisesti?
Miksei makseta tehdystä työstä vaan työajasta? Väitän, että tämä
kysymys, työajan ja työsuorituksen suhde on tärkein yksittäinen syy
siihen, miksi julkista sektoria usein syytetään kannattamattomaksi,
syystäkin.
Jos
viranomaistoimintoja suorittavan julkisen tahon on lainsäädännöllisistä
velvoitteestaan johtuen annettava tätä viranomaispalvelua koko
virka-ajan, sen ei tarvitsisi tarkoittaa sitä, että kyseisen
viraston jokaista työntekijää tarvitsee säilyttää siellä virastossa
kello kahdeksasta kello kuuteentoista. Jos esimiehet porrastaisivat
julkisen hallinnon työajat siten, että puhelimiin vastaisi aina joku,
tämä mahdollistaisi jouston ja tehokkaan ajankäytön,
eikä kukaan turhautuisi.
Kustannuspaikalla nöhjöttämisen sijaan, vapautuvan ajan voisi käyttää luomiseen, tutkimiseen, viljelemiseen, hoivaamiseen. Siis johonkin hyödylliseen. Kun julkisen hallinnon toimisto-nahjuk... eikun ohjuksilla ei ole muuta tekoa kuin vaihdella kiiltokuvia ja parannella omaa sosiaalista vaihtoarvoaan kun arvonmittaus työn kautta hieman, köh, yskii, niin eipä tarvitsisi juoruamista ja muuta tyhjäntoimittamistakaan toimittaa niin paljoa kun töissä ei jäisi niin paljoa löysää. Ei ehtisi klikkejä syntyämään eikä kerhoja, joissa puhutaan kakkoita.
Työskentelin reilu 10 vuotta sitten Etelä-Suomen lääninhallituksessa. Siellä noudatettiin politiikkaa, jossa puhelu yhdistettiin sille virkamiehelle, joka sattui osamaan ruotsia. Samaa strategiaa soisi noudatettavan hallinnossa yleisemminkin: se vastaa puhelimeen, joka on paikalla.
Kustannuspaikalla nöhjöttämisen sijaan, vapautuvan ajan voisi käyttää luomiseen, tutkimiseen, viljelemiseen, hoivaamiseen. Siis johonkin hyödylliseen. Kun julkisen hallinnon toimisto-nahjuk... eikun ohjuksilla ei ole muuta tekoa kuin vaihdella kiiltokuvia ja parannella omaa sosiaalista vaihtoarvoaan kun arvonmittaus työn kautta hieman, köh, yskii, niin eipä tarvitsisi juoruamista ja muuta tyhjäntoimittamistakaan toimittaa niin paljoa kun töissä ei jäisi niin paljoa löysää. Ei ehtisi klikkejä syntyämään eikä kerhoja, joissa puhutaan kakkoita.
Työskentelin reilu 10 vuotta sitten Etelä-Suomen lääninhallituksessa. Siellä noudatettiin politiikkaa, jossa puhelu yhdistettiin sille virkamiehelle, joka sattui osamaan ruotsia. Samaa strategiaa soisi noudatettavan hallinnossa yleisemminkin: se vastaa puhelimeen, joka on paikalla.
On muuten
kummallinen jäänne, että virastoissa pitää aina vastata puhelimiin.
Eihän virastoihin lähetettyihin sähköposteihinkaan tule vastauksia
välittömästi, ja moni viranomainen panttaa henkilökuntansa
sähköpostiosoitteita kuin ne olisivat valtiosalaisuuksia.
Monia julkisen hallinnon töitä olisi mahdollista järkeistää, kaikissa tuntemissani virastoissa päivittäisistä työtehtävistä suoriuduttaisiin 2-3 tunnissa, mutta ei: virastorotat pelkäävät palliensa puolesta. Eihän kukaan voi myöntää, että hän käyttää työaikansa tehottomasti?
Kiitos Osmo Soininvaaralle inspiraatiosta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti