Olen joskus kuullut argumentointia, jonka mukaan Porvoon ei
kannattaisi liittyä HSL:ään, koska meillä olisi siinä niin vähän
äänivaltaa ja koska meidän sisäinen joukkoliikenteemme olisi vaarassa
jäädä lapsipuolen asemaan. Minä väitän päinvastoin, että edut olisivat haittoja suuremmat.
Ensiksikin, HSL toisi meille
painetta luoda kunnollinen vaihtolippujärjestelmä. Toiseksi: täältä
Helsinkiin työmatkustavaisille se mahdollistaisi nykyistä järjellisemmän
HSL:n matkakortin, jossa olisi mahdollista yhdistää Porvoon sisäinen
liikenne, sukkulointiliikenne ja Helsingin seudun joukkoliikenne; ei
nimittäin riitä, että täältä pääsee töihin pääkaupunkiseudulle, kun
siellä pitää vielä usein vaihtaa.
Yhden vaaran HSL-jäsenyydessä ymmärrän: kun nyt Helsingin seudun vehkeissä ei saa maksaa pankkikortilla, Porvoossa saa, ja toivon, ettei tämä käytäntö poistuisi sitten jos ja kun Porvoo hakee Hösseliin.
(toim.huom. lähettäessäni tämän tekstin Uusimaahan, jossa teksti julkaistiin tänä aamuna, olin vielä vahvassa käsityksessä, että porvoolaisella on oikeus ainoastaan nk. haltijakohtaiseen matkakorttiin, joka maksaa noin tuplasti normaalihinnan. Tietoni on viime syksyltä, mutta nyt kuulin sinne lisätyn tiedon kehyskuntien matkakorttisubventiosta, joka tietenkin on positiivinen asia, jos pitää paikkansa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti