maanantai 3. helmikuuta 2014

Miksi Porvoon tulee hakea HSL:n jäsenyyttä

Olen joskus kuullut argumentointia, jonka mukaan Porvoon ei kannattaisi liittyä HSL:ään, koska meillä olisi siinä niin vähän äänivaltaa ja koska meidän sisäinen joukkoliikenteemme olisi vaarassa jäädä lapsipuolen asemaan. Minä väitän päinvastoin, että edut olisivat haittoja suuremmat.

Ensiksikin, HSL toisi meille painetta luoda kunnollinen vaihtolippujärjestelmä. Toiseksi: täältä Helsinkiin työmatkustavaisille se mahdollistaisi nykyistä järjellisemmän HSL:n matkakortin, jossa olisi mahdollista yhdistää Porvoon sisäinen liikenne, sukkulointiliikenne ja Helsingin seudun joukkoliikenne; ei nimittäin riitä, että täältä pääsee töihin pääkaupunkiseudulle, kun siellä pitää vielä usein vaihtaa.

Yhden vaaran HSL-jäsenyydessä ymmärrän: kun nyt Helsingin seudun vehkeissä ei saa maksaa pankkikortilla, Porvoossa saa, ja toivon, ettei tämä käytäntö poistuisi sitten jos ja kun Porvoo hakee Hösseliin.

(toim.huom. lähettäessäni tämän tekstin Uusimaahan, jossa teksti julkaistiin tänä aamuna, olin vielä vahvassa käsityksessä, että porvoolaisella on oikeus ainoastaan nk. haltijakohtaiseen matkakorttiin, joka maksaa noin tuplasti normaalihinnan. Tietoni on viime syksyltä, mutta nyt kuulin sinne lisätyn tiedon kehyskuntien matkakorttisubventiosta, joka tietenkin on positiivinen asia, jos pitää paikkansa).

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti