lauantai 20. joulukuuta 2014

Ne ihan oikeat hinnat

Hesarissa kerrottiin, mitä erilaiset palvelut maksavat, ja ihmiset kertoivat, mitä he olisivat valmiita niistä maksamaan. Minä kerron, mitä niiden pitäisi maksaa.

1. Työpaikkalounas, keskimäärin 6,80, pitäisi maksaa 6,30. Minä olen valmis maksamaan 2,50 euroa, joko sen edestä einestä tai kotona laitettua einettä.
2. Kahvi ja pulla kahvilassa, keskimäärin 6,10, pitäisi maksaa 4,00. Minä käyn sen verta harvoin kahvilassa, että maksan sen, mitä ne maksavat.
3. Hiustenleikkaus, keskimäärin 44,20, pitäisi maksaa 32,50. Minä olen maksanut keskimäärin 14 senttiä sen jälkeen kun ostin kotiparturin, maksoi vuonna 1999 muistaakseni 25 euroa nykyrahaan sovellettuna.
4. Pyöränkumin paikkaus. Keskimäärin 26,60 euroa, pitäisi maksaa 15,50 euroa. Silloin kun ajoin helpommalla pelillä, vaihdoin itse, nyt maksan Porvoon pyörähuollolle mieluusti kympin.
5. Hammaskiven poisto. Keskimäärin 65,50, pitäisi maksaa 37,70. Maksan julkisen terveydenhuollon toimenpidemaksun, En nyt muista. mitä se maksoi, eli liian kauan on hammaskiven poistosta.
6. Henkilökohtainen kunto-ohjelma. Keskimäärin 90,80, pitäisi olla 48,50. En maksa mitään, olen sen verran puntteja ja muita vehkeitä väännellyt itsekin.
7. Korkolappujen vaihto. Keskimäärin 17,20, p.o. 12,90. Mitä se on?
8. Vetoketjun vaihtaminen. Keskimäärin 25 euroa, p.o. 16,1. Kerran olen vaihdattanut, en muista, mitä maksoi. Porvoossa on yksi em. palvelua tarjoava, joten sinne vaan, maksoi mitä maksoi.
9. Ammattilaisen hääkuvat. Keskimäärin 290 (!) euroa, p.o. 136,20 euroa. Miksi minä maksaisin (anteeksi vaan alalla itsenne elättävät!) kun ystäväpiirissäni ja suvussani on isääni myöten ammatti- ja ammattitasoisia kuvaajia? Ihanko vain siitä ilosta, että tuen elinkeinoelämää?
10. Puvun pesettäminen. Keskimäärin 39,50 euroa, p.o. 26,10 euroa. Pidän pukua suunnilleen omissa häissäni ja ehkä hautajaisissani, en siksi, etten viihtyisi kostyymissä, sillä kyllä puku miehen tekee, vaatteista en niin tiedä. Tilaisuuksia sonnustautua pukuun ei vain juurikaan ole, luottamustehtävissäni ja töissäni näyttäisin puvussa tärkeilevältä riikinkukolta, itse asiassa jopa silloin melko harvoin kun onnistun huijaamaan niin että livahdan työpaikkahaastatteluun asti. Olen pesettänyt puvun ehkä kerran, ja jossakin minulla odottaa kissankarvoilla silattu puku, kunhan vain saisin sen pesulaan. Niin että sen verran harvoin käytän että ei ole se rahasta kiinni.
11. Auton vahaus ja pesu. K.a. 63,30, p.o. 38,10. Pesen pihassa rätillä. Fillarini. Pitäisikö se vahatakin?
12. Tunti siivousta. K.a. 30,10, p.o. 25,10. Minulla on niin paljon kaikenlaista sälää - legoja lojumassa siellä täällä, vaatteita kuivumassa tai roikkumassa muuten vaan, cd-ja lp-levyjä, kaikenlaista paperia, että en anna suurin surminkaan kenenkään ulkopuolisen tulla sekoittamaan sekasotkujani,
13. Lyhyt taksimatka (5 km). K.a. 14 €, p.o. 10,80. En ajaisi, vaikka maksaisi 3 euroa matka. 2,50 eurolla voisin joskus käyttääkin, Helsingissä silloin harvoin kun käytän busseja tai metroa. Tai mitä se nykyään maksaakin, silloin harvoin kun löydän jostakin reittini varrelta pankkiautomaatin että voin matkustaa. Fillaroin tai kävelen, koska ihmisellä on jalat. Saa pieni tyttärenikin samalla nukkua raittiissa ilmassa. Tai juoksen.
14. Tunti hierontaa. K.a. 42,90, p.a. 32,80. Tämä on kyllä rahakysymys, tunnustan. Viime jouluna sain hierontalahjakortin, ja nautin kokemuksesta suuresti. Ei ollut thai- vaan ihan oikeaa sporttihierontaa. Kaksi kymppiä voisin ehkä kerran kuussa sijoittaa.

Kaltaiseni vapaamatkustajat romuttavat elinkeinoelämän. Häkkiä tällaisille!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti