lauantai 30. elokuuta 2014

Minä ja koripallo

Olen ollut koripallofani siitä alkaen, kun ToPo voitti Pantterit tiukassa finaalisarjassa -83. Siitä lähtien sankareitani olivat Klinga, Rauramo, Widing, Monni ja kumppanit, myöhemmin myös Marttinen, Markkanen, Raitanen, Gatewood, Joyner ja Lee aivan tasaveroisina Jutilan, Helmisen, Kurrin tai Huttusen, Rantasen ja Petäjän kanssa. 

Kävin lukioni sellaisessa koulussa, jossa pelattiin vuosittain koulujen sisäinen turnaus. Olin aina mukana, kuudentena miehenä, joukkueessa, joka voitti joka vuosi mestaruuden. Koripalloon liittyy yksi makoisimmista urheilumuistoistani, kun finaalissa 0-0 tilanteessa pallo tuli vahingossa minun käsiini. Katsomosta kuului "ei Perukankaalle", mistä sisuuntuneena astuin taaksepäin 3 pisteen viivan taakse. Sukkana sisään ja vaihtoon. Poistuin areenalta voittajana, sillä tämä oli viimeinen korini koripallo-ottelussa. 

Koulujen välisissä valtakunnallisissakin turnauksissa kouluni pärjäsi aika hyvin. Niihin karkeloihin minulla ei ollut asiaa, olihan meillä muutama sarjapelaaja ja pari nuorten maajoukkuevalmennettavaakin: Sipilä, Kauppinen ja oma vastineemme Pere Klingalle, Vanhala. Murskasimme Munkankin, jonka pojat pelasivat ToPossa. Sitten tuli puolivälierät, ja noutaja: Linikkalan lukio Forssasta voitti meidät muistaakseni 122-44. He pelasivat joko FoKoPo:ssa tai Alussa, molemmat tuohon aikaan mestaruussarjassa. 

Suomen joukkue on erittäin hyvin roolitettu ja valmennettu, vaikkei koripallo olekaan mitään rakettitiedettä. Sudet ovat hengen voitto aineesta. 

Isältäni olen kuullut tarinoita Pilkusta, Lampenista ja Liimon veljeksistä: he ovat olleet minulle myyttisiä sankareita siinä missä Ismail, Pahlman, Lalli tai Mölli. En olisi koskaan uskonut näkeväni edes unta tästä: Suomi pelaa USA:ta vastaan MM-kisoissa. 

Nauttikaa Sudet, tämä on suurta urheilujuhlaa, ja vähintään yhtä kova saavutus kuin jos joskus Huuhkajat pääsisivät futiksen MM-kisoihin. Tuleville polville kirjoitetaan uusia legendoja; Möttölä, Koponen, Rannikko, Muurinen, Kotti, Lee, Murphy ja niin edelleen. Nämä herrat eivät ole pelkkää tarinaa, vaan he kirjoittavat parhaillaan uusia tarinoita. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti