maanantai 28. heinäkuuta 2014

Mannerheim, Muhammed ja Sibelius



Tällainen ol' Mannerheim.

Helsinkiläisvaltuutettu Emma Kari kirjoitti City-lehdessähttp://www.city.fi/yhteisot/blogit/emmakari/122136/?v=1 osuvasti, että suomalaisessa uusisänmaallisuudessa ja ääri-islamilaisuudessa kuvien kieltämisessä on paljon yhteistä, vaikka usein suomalainen oikeisto pitääkin vihollisenaan kaikkea sellaista, jonka he kokevat vieraana uhkaavan yksikulttuurista Suomi-kuvaansa. Kuten islamia. Molemmat pelkäävät kuvia, kuin oma idoli lihallistamisesta jotenkin surkastuisi.

Suomessa, ennen Helsingin Juhlaviikkojen aikaa, Sibeliusviikoilla 50-60-luvulla kävi lähes vakiovieraana johtamassa eritoten Sibeliusta yhdysvaltalainen kapellimestari Dean Dixon. Hänestä tuli pian suomalaisen yleisön suosikki. Hän oli afroamerikkalainen, ja hänen Sibeliuksensa kelpasi hyvin tälle pettuleipäkansalle.

Sibelius kestää vaikka kuinka monenlaisia käsittelyjä. Päinvastoin, jokainen uusi näkemys vain vahvistaa hänen suuruuttaan: Sibeliuksesta on moneksi, hänessä on paljon ulottuvuuksia ja kulmia. Hän näyttää eri kulmista ja valaistuksista erilaiselta mutta siltikin hän on Sibelius. Sibeliuksesta on kuultu esimerkiksi saksalainen, ranskalainen, englantilainen, yhdysvaltalainen, afroamerikkalainen, venäläinen ja japanilainen versio, kaikki legitiimejä. Sibelius on koko maailman omaisuutta, meidän suomalaisten lahja maailmalle. Miksei siis Mannerheimkin?



Vai tällainen? Kuvittele oma Mannerheimisi! 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti