torstai 4. helmikuuta 2016

Kasvatus sosialisaationa

Tämä on tenttivastaukseni verkkotenttiin opintojaksolla "Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri", josta sitten paljastui, että olinkin tehnyt sen turhaan. 

Kasvatus voidaan jakaa perheissä tapahtuvaan primaarisosialisaatioon ja kasvatusinstituutioissa tapahtuvan sekundaarisosialisaatioon. Primaarisosialisaatiossa opitaan ihmiselle lajityypillistä käyttäytymistä ja siinä opittu toimii pohjana sekundaarisosialisaatioprosessille. Primaarisosialisaatiossa opitaan myös opiskeluedellytykset, kuten kieli ja yleinen tiedonjano. Usein nämä edellämainitut edellytykset ovat suhteessa perheen yhteiskunnalliseen asemaan; Basil Bernsteinin mukaan opiskelu on alemmille sosiaaliluokille vaikeaa, koska heiltä usein puuttuu käsitteellisen kielenkäytön kyky ja kyky abstraktiin ajatteluun. Tätä hän kutsuu rajoittuneeksi koodiksi. Varhaisin sekundaarisosialisaation kasvatusinstituutioista on tietenkin päiväkoti, ja keskeisin koulu. 

Sekundaarisosialisaatio rakentaa primaarisosialisaation päälle, mutta ei voi korvata sitä, sillä se on kuin rakennettaisiin talo suolle, ilman perustaa. Sekundaarisosialisaatiossa institutionalisoidaan kasvatus systematisoiduksi koulutukseksi, jota säätelee poliittisesti säädelty opetussuunnitelma. Jos primaarisosialisaatiossa opitaan olemaan ihminen, sekundaarisosialisaatiossa opitaan olemaan ihmisiksi, eli toimimaan yhteiskunnallisen työnjaon rooliodotusten mukaisesti. Nämä rooliodotukset ovat usein sosiaalisesti periytyviä, ollaan sosialisoiduttu tietyn kulttuurin kuten esimerkiksi työväestön tai keskiluokan jäseneksi.

.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti