Minulla on vamma. En kuuntele musiikin sanoituksia, koska minulle
lauluääni on yksi akustinen elementti, instrumentti muiden joukossa.
Siitä huolimatta nautin esimerkiksi Bob Dylanin musiikista.
Olen joskus yrittänyt kuunnella musiikkien sanoituksia. Kokemukset eivät
ole olleet palkitsevia tahi rohkaisevia. Ei auta edes Friedrich
Schiller. Hänen sanoituksensa Beethovenin ysin Ilon hymniin on sellaista
diibadaabaa, että muistan siitä vain alun. Lopun tapaan korvata
bla-bla-bla-bla-bla-blablaalla, ja nyt poikanikin valitettavasti luulee, että kappale kuuluu näin.
Siitä, että laulu on minulle instrumentti, ei seuraa kuitenkaan sitä
ettei variskin saisi oikeuden visertää äänellään. En voisi kuvitella
Placido Domingoa runtelemassa Eric Claptonin musiikkia, ja Matti
Salmisen Juice kuulostaa kornilta. Sen sijaan tästä asetelmasta aiheutuu
vahva fiksaatio, jossa tiettyä laulua vastaa tietty laulaja. Kathleen
Ferrier ja Julius Patzak omistavat Mahlerin das Lied von der Erden, ja
Jussi Björling omistaa Adolphe Adamin O Heliga Nattin.
Nuorempana luulin, että musiikissa on tärkeää sanottavaa. Että se
kertoisi jostain. Otin 11-vuotiaana englannin sanakirjan ja aloin
suomentamaan musiikkitekstejä. Lopetin kun aloin epäillä että tehtävä on
toivoton. Kun Elton Johnin kappale Goodbye Yellow Brick Road huipentuu
siihen, että kappaleen minäkertoja istuu peltivajan katolla
metsästämässä torvella rupisammakoita, ja kun diskohitin nimi oli
Tahdotko pelätä (Do you wanna funk). Aloin epäillä, että tässä on jotain
mätää, ja lopetin musiikin sanojen kuuntelun. Ne olivat puutaheinää tai
ainakin dadaa.
Päätin, että musiikilla on minulle tärkeää sanottavaa. Musiikki tuli
minulle kertomaan sitä miltä se kuulosti, ja sanat ovat häiriöksi. Aika
usein ne tulevat musiikkikokemuksen tielle: esimerkiksi Wagnerin Tristan
ja Isolden Liebestod on laulettuna korni kun sitä vertaa esimerkiksi
siihen ylevään paatokseen johon Wilhelm Furtwänglerin sota-ajan
konserttitallenteessa päästään, pelkällä orkesterilla.
Sitä en kiistä, etteikö suurin osa mieltäni eniten ylevöittävästä musiikista sisältäisi laulua. Se johtuu siitä, että laulajista kuulee vielä soittajiakin kouriintuntuvammin, jos esiintyjiin itseensä on tarttunut vähän esityksen ainutlaatuisuuden tai musiikin pyhyyden kultapölyä tai liikutusta. Tässäkin tapauksessa laulu on minulle sooloinstrumentti, ei tarinan kertoja.
Sanat ovat musiikin käyttöohjeita, enkä minä tarvitse ketään kertomaan,
miten musiikki pitäisi ymmärtää. Ymmärrän sen itse tai sitten en, ilman
besserwissereitä, joita kutsutaan laulajiksi.
Kathleen Ferrier. Kuvalähde: http://www.cantabile-subito.de/Contraltos/Ferrier__Kathleen/ferriernew2.jpg
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti