Hollantilainen kapellimestari Willem Mengelberg tuli tehneeksi
uraauurtavan levytyksensä Richard Straussin orgaanisesta
orkesterispektaakkelista, Ein Heldenlebenistä vuonna 1928. Ehdottoman epämuodikas
kappale, joka omistettiin Mengelbergille, kuulostaa tässä 80 vuotta
vanhassa levytyksessä uskomattoman autoritaariselta. Levytys on oman
aikansa huippua; äänitystekniikka on – tietyin varauksin toki – niin
hyvä, että siitä saa käsityksen, että 20-30 –luvun New Yorkin
filharmonikot olivat kenties yksi kaikkien aikojen parhaita
orkestereista. Heldenleben on oikeastaan orkesterikonsertto, joka
tarjoaa orkesterin solisteille – kuten viulisti Scipione Guidille ja
käyrätorvisolisti Bruno Jaenickelle – mahdollisuuden loistaa. Ja
loistavia solistit ovatkin; orkesterissa kuulee vielä muistumia
1800-luvun portamentosta, jossa jouset liu’uttavat ääneltä toiselle
staccaton sijaan, jossa äänenkorkeuden vaihtelu tapahtuu ikään kuin
veitsellä leikaten.
Samanaikaisesti Mengelbergin kanssa
vetovastuun New Yorkin filharmonikoista jakoi italialaissyntyinen
legenda Arturo Toscanini. Nykyaikaisen epäromanttisen tulkintataiteen
referenssi, staccatotyylin ilmentymä Toscanini kavahti portamentoa,
väittäen että hänen poissaollessaan Mengelberg pilasi ”hänen”
orkesterinsa. Oli miten oli, kolmelle cd:lle koottu RCA:n paketti
Toscaninin levytyksistä New Yorkin filharmonikkojen kanssa vuosilta
1926-1936 esittelee aikansa orkesteritaidetta parhaimmillaan; nämä
levytykset ovat myös Toscaninin edustavimpia. Erityisesti Haydnin 101.
sinfonian ”Kellon” levytys on esikuva siitä, miten Haydnia kuuluu
soittaa. Haydn on kineettistä, rytmikästä, värikästä ja jatkuvaa
keksintöä täynnä olevaa musiikkia, jolle hämmästyttävän notkea
jättiorkesteri ja Toscaninin uskomattoman tarkka ja täsmällinen
rytminkäsittely tekee täydellisesti oikeutta. Täysin hän ei ole
onnistunut parantamaan orkesteria Mengelberg-taudista portamentoineen,
onneksi. Myös Toscaninin Verdi, Rossini ja Mozart ovat esikuvallisia;
Beethovenin 7.sinfonia ja Wagnerin Siegfried-idylli toimivat hienosti,
ilman romanttista paisutteluakin; Beethoven on toiminnallista ja
energistä mutta täyteläistä ja Wagner tunnelmallista. Toscaninin levytys
Brahmsin Haydn-muunnelmista lienee vertaansa vailla.
Edellämainitut
levytykset ovat oman aikansa parhaita orkesterilevytyksiä, todistaen
sen, että orkesterikulttuuri ei ole mihinkään noussut. Se oli
saavuttanut huippunsa jo 20-30 –lukujen New Yorkissa. Mengelbergin ja
Toscaninin levytyksien vertaaminen todistaa myös sen, että maksimaalisen
vakuuttaviin tuloksiin voi päästä täysin vastakkaisista lähtökohdasta;
sekä äärimmäisiä vapauksia ottavat, teoksen henkeä tavoittelevat,
sävellyksiin säveltäjän luovuudella suhtautuvat romantikot ja
partituurin kirjainta noudattavat puritaanit ovat oikeassa.
Mengelbergiä ja Toscaninia yhdistää kuitenkin yksi tärkeä asia: molemmat
ottivat musiikin äärimmäisen vakavasti, onnistuen vakuuttamaan
orkesterinsa siitä, että musiikki on oikeastaan kaikki kaikessa, ja
muusikot soittivatkin kuin heidän henkensä olisi kyseessä.
Yksinäisajattelijan ääneen ajatteluja. Aineiston muuntaminen ilman lupaa on kielletty. Suorat lainaukset ja aineiston jakaminen on siis sallittua. Suurin osa kirjoituksistani löytyy linkkilistan ylimpänä olevasta vanhasta blogistani. Olen itse ja yksin vastuussa blogissani esittämistäni mielipiteistä, jotka edustavat vain minua, eivät edustamiani organisaatioita. En ole vastuussa kenenkään lukijan sisäluku- enkä sisäislukijataidoista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti