perjantai 10. huhtikuuta 2015

Nykyajan fariseukset

Nalle Wahlroosin lipsahduksista harva enää osaa hätkähtyä. Tai mitä lipsahduksia ne ovat, kun ökykapitalisti ystävällisesti jakaa muille arvomaailmansa. Mutta on näitä muitakin.

Kyllä minä viimeistään siitä lähtien olen tiennyt, että pankit eivät ole hyväntekeväisyyslaitoksia kunnes Aktia nauroi minut ulos tunnustellessani heiltä muutaman sadan lyhytluottoa kattaakseni elämiseni siieksi kun saisin jo lupaillun ensimmäisen palkkani paluumuutettuani Suomeen. Ystävällisesti tekivät. Olisivat voineet ottaa niska-perse ja heittää ovi ulos.

Tänään oman pankkini pääekonomisti sitten sanoi. Nordean Aki Kangasharjun mukaan köyhille ei kannata jaella rahoja, sillä eivät nämä osaa käyttää sitä. Varmaankin on kuunnellut kokoomusnuoria, sillä joku näistähän oli joitakin vuosia sitten sanonut, että hassaavat vain tupakkaan ja viinaan. Pankkien johtokunnissa kannattaisi määrätä suukapula näille fariseuksille, sillä aina jokin pankki jossain menettää asiakkaita kun nämä avaavat leipäläpensä.

Minulle on turha selitellä mitään, etten muka kuuluisi tähän ö-luokkaan, vaikka ovat harhautuneet nostamaan kastiluokitustani pankin torppariksi. Olen ollut elämässäni 11 kk lukuunottamatta selvästi mediaanituloista vähätuloisempi, ja joka loukkaa yhtä vähistä siskoistani ja veljistäni, loukkaa minua.

Tarvittaisiin nykyajan Jeesus kaatamaan fariseusten pöydät. Nämä Nallet ja Kangasharjut ovat nykymaailman fariseukset.

Bloggaukseni otsikkoa klikkaamalla voi lukea Hesarin jutun Kangasharjun ja sosiologian professori, köyhyystutkija Juho Saaren väittelystä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti