Pianistilegenda
Arthur Rubinstein luonnehti omaelämäkerrassaan osuvasti itsensä ja
kollega-Horowitzin eroa: joskin Horowitz oli häntä paljon parempi
pianisti, hän oli Horoa parempi muusikko. Tässä Arthur sanoo
jotain hyvinkin oleellista.
Piano,
ja soittimet yleensäkin, ovat välineitä. Ne ovat välineitä
säveltäjän tarkoittaman musiikillisen viestin välittämiseen, ja
vasta toissijaisesti välineitä soittajansa taituruudellisuuden
osoittamiseen. Soittajakin on väline, säveltäjän väline.
Kuuntelen
mieluiten pianisteja, joita kuunnellessa heidän instrumenttinsa
unohtuu. Claudio Arraun Schubertissa piano kokee metamorfoosin
pianon, kitaran, kantelen ja kaikkien mahdollisten kielisoittimien
transsendenssiin. Dinu Lipattilla vain koskettimet ovat hänen ja
Jumalansa välissä. Glenn Gouldilla piano ja ylivertainen
sormitustekniikka tekee oikeutta Bachin polyfoniselle kudokselle,
joka jää toisilta tavoittamatta. Edwin Fischer arkkitehdin tavoin
rakentaa Beethovenin, Schubertin ja Bachin musiikkia, tai kuten
säveltäjä, suurella rakkaudella. Artur Schnabel ei soita
Beethovenia vaan on Beethoven, ja siinä on sivuseikka, jos joku
sormi joskus vähän menee sinne päin.
Pianon
teknikot, joita Rubinstein edellä luonnehti pianisteiksi, harvoin
liikuttavat sydäntäni. He voivat vedota järkiini tai korviini,
mutta kuunnellessani Horowitzia tai Richteriä olen alati liiankin
tietoinen kuuntelevani pianoa, suoritusta. Kiinnostavimmat muusikot
pääsevät tunkeutumaan pianon ohi, ali ja yli musiikin ytimeen, kun
taas Horowitz ja Richter jäävät yleensä operoimaan materian
tasolle, jäävät koskettimistonsa vangeiksi, miten hyvin he sen
hallitsevatkaan.
Poikkeuksiakin
toki on. Horowitzin Scarlatti on täysin aineetonta, vastuksetonta,
kuin harsopilveä, ja Richterin käsissä Beethovenin
Diabelli-muunnelmista välittyy kumuloituva epätoivo, jota ei lue
nuoteissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti