Tämä kirjoitelma oli esseetehtäväni kasvatustieteiden perusopintojen kurssille Kasvatus, koulutus ja kehitys elämänkulussa.
Miten opetus ja oppiminen tulisi järjestää, jotta jokaisella oppijalla olisi valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja tulevaisuuden muuttuvien olosuhteiden kohtaamiseen?
Miten opetus ja oppiminen tulisi järjestää, jotta jokaisella oppijalla olisi valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja tulevaisuuden muuttuvien olosuhteiden kohtaamiseen?
Aikuisten oppiminen
on poisoppimista
Sosialisaation,
varsinkin aikuistumiseen kuuluvan toisen asteen tai sekundaarisosialisaation myötä, opiskelijoiden kontekstuaaliset kytkennät ja skeemat
lisääntyvät, kun lapsilla elämänpiiri taas on välitön, kodin ja päiväkodin ympärillä pyörivä.
Oleellinen haaste on se, miten aikuisille suunnattu oppi dekontekstualisoidaan yleispäteväksi, jotta he voivat
itse sen sitten tarpeen mukaan soveltaa, kontekstualisoida.
Miten
tämän dekontekstualisaation sitten tulisi tapahtua? Aikuisilla tämä on suurempi haaste kuin lapsilla, koska
lapsilla on vielä melko vähän konteksteja, joista poisoppia. Jo
koulutusjärjestelmän kehitys itsessään on dekontekstualisaation historiaa, poispäin jonkun
konkreettisen ammattitaidon oppimisesta mestari-kisälli -menetelmällä aina kohti
yleistä oppimaan oppimisen kyvykkyyttä, jonka senkin on varminta olla
elinikäistä.
Oppimiseen
liittyvässä dekontekstualisaatiossa kielellinen viestintä on
avainasemassa, ja etenkin abstraktin, arkielämästä irronneen kielen hallinta. Roger Säljön mukaan avainkysymys oppimisprosessissa on se, miten
viestintä muodollisessa koulutuksessa muotoutuu, mitkä mekanismit sitä
säätelevät ja mitä vaaditaan menestykselliseen osallistumiseen kyseiseen toimintaan. Vaikka koulun diskurssi olisikin dekontekstualisoitua, yleisten
oppimisvalmiuksien antamista, tämä kaikki kuitenkin tapahtuu tietyn
toimintajärjestelmän eli kontekstin puitteissa. Tämä konteksti on koulu, eikä
koulun diskurssia voida irrottaa tuotantoedellytyksistään: oppilaiden kyvystä ymmärtää, heidän
kapasiteetistaan hallita koulun edellyttämää käsitteellistä kieltä.
Mitä
sitten ovat oppimisen institutionaaliset järjestelyt, kasvatustieteellisin
termein oppimisjärjestelmän ainesosat? Niihin kuuluvat esimerkiksi koulurakennus
varustuksineen ja luokkahuoneineen, oppikirjat ja opiskelijoiden
testausmenetelmät, nykyään myös teknologia (vaikka olivat helmi- ja
liitutaulukin teknologioita sanan laajassa merkityksessä).
Erilaisia oppimiskäsityksiä
Edellämainittua
institutionaalista oppimiskäsitystä haastoi ensin nk. kognitivismi, tärkeimpänä
edustajanaan kehityspsykologi Jean Piaget. Kognitivismissa lapset ovat
oppimistapahtuman kanssakonstruoijia. Jos tarkoituksena on ripeästi mielestä
haihtuvien, irrallisiksi jäävien faktojen ulkoa opettelun asemesta jättää syvempi
muistijälki, on pyrittävä syvällisempään ymmärrykseen, faktojen sisäistämiseen.
Tähän Piaget´n mukaan tuli pyrkiä aktiivisesti, antamalla oppilaiden tehdä
kokeita, muokata itse ympäristöään ja samalla oppimisympäristöään itsensä näköisiksi.
Piaget´n
ryhmätyötä ja itseohjautuvuutta korostavasta suuntauksesta on pikku hiljaa
tullut normi lasten kouluttamisessa. Onko se sitä sitten
aikuiskoulutuksessa? Mitä ilmeisimmin Piaget´n tausta-ajatuksena on ollut sellainen olettamus, jossa aktiivinen oppiminen ruokkii elinikäistä
oppimista, sillä kun rooli oppimiseen on konstruoiva, tällöin opitaan
syvällisemmin ja sisäistäen, ja jos itse asia ehkä aivan perusteitaan lukuunottamatta ehtisikin unohtumaan, aktiivinen oppijanrooli on kuitenkin ehtinyt muodostumaan toiseksi luonnoksi.
Kai
Hakkarainen arvostelee Psykologia-lehden artikkelissaan kognitivismia ja kokeellista psykologiaa
yleisemminkin. Hänen mielestään siinä ihmistä tarkastellaan suljettuna
systeeminä, eristettynä sosiaalisista konteksteista. Hakkarainen
vetää ajattelunsa lankoja vieläkin pidemmälle, tarkastellen sellaisia älyllisen
toiminnan muotoja, jotka syntyvät sosiaalisissa konteksteissa, kuten
verkostoissa. Tällaisia muotoja kutsutaan esimerkiksi parviälyksi, ja prosessia, jossa
älyllinen kehittely laajennetaan yksilön ulkopuolelle, joukkoistamiseksi.
Myös
Hakkarainen, kuten Säljö ja kovin moni muukin, ponnistaa Vygotskin kulttuurihistoriallisesta
koulukunnasta. Tässä yhteydessä Vygotskin ajatus toiminnan
välittyneisyydestä on ainakin siinä mielessä relevantti, että sosiaalinen
konteksti jo itsessään antaa vihjeitä, sisältää karttamerkkejä, miten
kyseisessä kontekstissa (toimintaympäristössä) pitäisi luovia. Tällöin sosiaalinen konteksti on oppimiselle lisäarvo, ja selittää toiminnan
mielekkyyttä.
Mitä se sitten on, se
oppiminen? Puhumattakaan opettamisesta
Oppimisessa
toisista voi olla apua. Oppimistilanteessa voidaan puhua Vera John-Steinerin käsitteistöllä tikapuista, joita on
käsitteellisiä ja toiminnallisia, sekä erityistapauksena sosiaaliset verkostot.
Opettajan roolina voi olla toimia sosiaalisena insinöörinä, tikapuiden
pystyttäjänä.
Hakkaraisen
artikkelissa tunnutaan puhuvan rivien välissä ryhmätyön puolesta; erilaisten osaamisten
ajatellaan täydentävän toisiaan, uusien ideoiden ja niiden toisiinsa
törmäyttämisen ja yhteiskehittelyn kautta. Malliesimerkki toimivasta
ryhmätyöstä lienevät tieteelliset tutkimusryhmät; tosin niihinkin jokainen tuo oman panoksensa,
ja on essentialismia olettaa ryhmän jäsenistä
riippumattomia sosiaalisia faktoja ja kohdella näitä sosiaalisia faktoja artefaktien
tavoin. Hakkarainen toteaakin, että ryhmätyöskentelyä ei pidä olettaa
automaatiksi, jossa kaikkien sen jäsenten ymmärrys kasvaa, sillä ryhmäroolit toistuvat usein
samanlaisina, jolloin osaaminen voi kasaantua yksille, toisen ollessa
vapaamatkustajia.
John Biggs ja Catherine Tang näkevät
opetustilanteen opettamisen ja oppimisen, opettajan ja opiskelijoiden välisenä vuorovaikutuksena. Siinä päävastuu voidaan projisoida
vastaavasti joko opettajalle tai opiskelijoille, etenkin silloin jos
oppimisessa (ja opettamisessa) ei saavuteta asetettuja tavoitteita, eli
oppimista ei tapahdu toivotulla tavalla. Biggs ja Tang esittävät
kolmen tason hierarkisesti järjestetyn mallin, jossa näkyy tekijöidensä arvotus, jossa
seuraava taso on ikään kuin edellisen tason parannus, reagointia sen puuttellisuuksiin.
Mallin ensimmäisellä
tasolla eli opettajalähtöisessa ajattelutavassa syy huonoihin oppimistuloksiin löytyy huonoista
oppilaista, oletuksen ollessa, että opettajat ovat valmistautuneet tehtäväänsä
hyvin, mikä tarkoittaa sitä, että he hallitsevat sisällöt hyvin. Tästä sitten
pitäisi seurata kausaalisesti oppimista, kunhan opiskelijat vain seuraavat opetusta. Oppilaiden mahdollisista
oppimisvaikeuksista tai taustatekijöistä opettajat pesevät kätensä, ja ne ovat
tukipalveluiden asia, ei opettajien, jotka vain kaatavat sisällöt
opiskelijoiden päihin
Mallin toisella tasolla eli
opiskelijalähtöisyydessä taas huomio keskittyy siihen, mitä opettaja
tekee, miten hän opettaa. Tässä opettajan tehtävä ei rajoitu enää pelkän
tietosisällön, vaan myös sen omaksumiseen tarvittavien käsitteiden ja
ymmärryksen välittämiseen. Tällöin paino on opetustekniikoissa, jotka nähdään opiskelijoista ulkoisina ja riippumattomina, ja
oppiminen nähdään yksilöllisen kognition kysymyksenä, miltei behavioristisesti:
tietyistä opetustekniikoista tulisi seurata tietynlainen reaktio, eli
idealisoitu oppiminen.
Biggsin ja Tangin mallin
kolmannella tasolla huomio keskittyykin sitten taas opiskelijoihin, heidän
oppimiseensa. Erotukseksi ensimmäiseen tasoon on se, että kun ensimmäisellä
tasolla huomio kiinnittyi opiskelijoiden puutteellisiin kykyihin, anomalioihin suhteessa asetettuihin tavoitteisiin, kolmannen tason oppimisessa Biggs ja Tang ottavat
tavoitteekseen opiskelijoiden syväsuuntautuneen oppimisen, ja opettajan
tehtävänä on selvittää aktiivisesti, missä määrin tässä on onnistuttu, ja
suunnitella mahdollisia tukitoimia, jos tavoitteesta ollaan jääty. Biggsin ja Tangin kolmas taso
ottaa lähtökohdakseen konstruktivistiset oletukset oppimisen ja opettamisen
luonteesta.
Biggs ja Tang esittävät
yhteenvetonaan, että opettajan tulisi rohkaista syväsuuntautuneisuutta, oletettavasti siksi, että syvällisesti opittu on
kunnolla sisäistettyä ja jättää kestävimmän muistijäljen ja voi jopa toimia
kestävänä tietovarantona, pohjana, jolle uusi tieto voidaan rakentaa. He jopa
menevät niin pitkälle, että kehottavat välttämään pintaoppimista (englannin kielen
sanalle discourage ei oikein löydy suomennusta, varoittaa?).
Entä elinikäinen
oppiminen?
Olen tähän saakka miltei
systemaattisesti näyttänyt välttelevän elinikäisyyttä tässä kirjoitelmassa, tai oikeastaan vasta kaarrellut saaliini ympärillä. Hannele Niemi
toteaa luentomateriaaleissaan aivojen olevan plastisia: ne kompensoivat
puuttuvia ja rapautuvia taitoja, ja mahdollistavat myös elinikäisen oppimisen.
Aivoja suuremmat esteet oppimiselle ovat asenteisiin ja tottumuksiin liittyviä,
jolloin elinikäiseen oppimiseen liittyy poisoppimista: paitsi
kontekstualisointia, myös dekontekstualisaatiota.
Toki elinikäisen oppimisen tiellä on muitakin kuin yksilöön
palautettavia esteitä. Esimerkiksi työpaikoilla on mietittävä, miten niillä
mahdollistetaan opiskeleminen. Ensin toki työpaikoilla on mietittävä, ketä tai keitä opiskeleminen hyödyttää. Nämä pohdinnat ovat erityisen
ajankohtaisia projektityössä, jossa projektityöläiset vievät osaamisensa
mukanaan, on se sitten hankittu töissä oppimalla tai jossain muussa
ympäristössä, ja organisaatioon jää vain loppuraportti, jonka lukee vain
rahoittajan tarkastaja ja mahdollisesti joskus joku lopputyön tekijä.
Hannele Niemi esittää idealisoidun
aikuisopiskelijan mallin, jossa oletetaan, että aikuisopiskelija
olisi (jo) siinä määrin oppinut itseohjautuvaksi ja vastuuntuntoiseksi, että
hän osaisi järjestää (muun) elämänsä oppimiselle otolliseksi niin että
esimerkiksi työ ja perhe eivät häiritsisi. Perheellisellä, opiskelevalla
aikuisella ei tietenkään harrastuksia olekaan. Aikuisopiskelija on myös,
nimenomaan sopivasti, kriittinen, mutta ei vahingossakaan liikaa. Hän tietää
kokemuksesta, milloin kriittisyys pitää lopettaa niin ettei vahingossakaan tuo
oppimaansa työpaikalleen käyttöön.
Konkreettisena
käyttökelpoista antia Niemen materiaaleissa oli aikuisten opettamisen
sudenkuoppien luetteleminen. Nämä vaikuttavat käytännössä koetelluilta. Niemi
mainitsi sudenkuopiksi seuraavia:
·
Pyrkimys riisua kaikki
teoreettisuus
·
Usko aikuisten
itseohjautuvuuteen
·
Jatkuva kikkailu
opetusmenetelmillä ja –muodoilla
·
Oppilaiden
miellyttäminen ja ristiriitojen välttely
·
Koulumaisten
työmuotojen vältteleminen
·
Oppijakeskeisyys eli
ohjaamaton työskentely (koska taustaoletuksena on opiskelijoiden itseohjautuvuus)
Voisin kuvitella edellämainituista ensimmäisen
kohdan sudenkuopaksi siksi, että jotkut opiskelijat voivat kokea pyrkimyksen
pelkkään käytännöllisyyteen heidän aliarvioimiseksi. Kaikki koulutusasteet
läpäisseenä uusliberalistisen eetoksen mukainen usko itseohjautuvuuteen on aikuisiin
ulotettuna ymmärrettävä, ainakin esimerkiksi peruskoululaisiin verrattuna, jos
opiskelu ymmärretään osaksi (muuta) elämää eikä siitä irrallisena. Kuitenkin
tämä usko voi olla vahvasti liioiteltua.
Niemen materiaaleista
saa viitteitä, että mitä vanhemmista opiskelijasukupolvista on kyse, sitä
opettajajohtoisemmin he ovat tottuneita työskentelemään. Oppilaiden
miellyttämisellä ja ristiriitojen välttelyllä kuvittelisin voivan tarkoittaa
sitä, että oppiminen on lähtökohtaisesti mahdotonta, jos oman
mukavuusalueen ulkopuolelle ei olla valmiita menemään. Tämän tietää jokainen,
joka on elämässään ollut missään tekemisissä peruskoululaisten (ja miksei vielä
lukiolaistenkin) kanssa: yleensä itselle helpoimmat oppiaineet koetaan itselle mieluisimmiksi, ja tämä näkyy valinnaisaineiden
valinnassa, jossa korostunee helppous hyödyllisyyden tai haastavuuden
kustannuksella. Ainakin osittain käsi kädessä itseohjautuvuuden kanssa, sen
kääntöpuolena lienee koulumainen työskentelytapa, jossa opettajajohtoisesti luennoidaan katederilta, ylivertaisen auktoriteetin ilmoittaessa, miten
asiantilat suvaitsevat olla ja opiskelijat kirjoittavat muistiin. Äärimmilleen
vietynä itseohjautuvuusideologia ilmennee ohjaamattomuutena.
LÄHTEET:
Biggs,
John & Tang, Catherine
(2007): Teaching for Quality learning at University.
Open University Press. (luvut 2 ja 3)
Hakkarainen,
Kai. (2003). Kollektiivinen älykkyys, Psykologia 38 (6), 384-401)
Niemi,
Hannele (2014): Luentokalvot
Säljö,
Roger (2004). Oppimiskäytännöt: sosiokulttuurinen näkökulma. WSOY. (luvut 1-6)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti