Allaoleva on esseeni Oppiminen työssä, organisaatioissa ja verkostoissa -kurssille.
Yhteiskehittely ja neuvotteleva solmutyöskentely oman työhistoriani kautta tulkittuina
Yhteiskehittely ja neuvotteleva solmutyöskentely oman työhistoriani kautta tulkittuina
Kehittävän työntutkimuksen
teoreettiset taustat
Yrjö Engeström pohjaa
kehittäväksi työntutkimukseksi kutsumansa tutkimustraditionsa venäläispsykologeihin
pohjautuvaan kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan. (Kallio I: Mitä työ
on?) Psykologit Vygotski, Leontjev ja Luria ymmärsivät
1920-luvulla, että ihmisen toimintaa ei voi ymmärtää, jos sitä tarkastellaan
kontekstistaan irrallaan, jolloin se on vailla mieltä. Tällöin se erityinen
konteksti, jota tulee ymmärtää, on toiminnan kulttuuris-historiallinen viitekehys. (Engeström 2004, 9.)
Vygotskin mukaan toiminta välittyy ja selittyy mielekkääksi kielen
avulla. Kielellä on intrapersoonallinen funktio mutta interpersoonallinen käyttö: tällä Vygotski tarkoitti
sitä, että kieli välittää mielekkäitä toimijarooleja tai toimintamalleja
toisille ymmärrettäväksi, ja nämä roolit sisäistyvät yksilöllisiksi
toimintamalleiksi. Kun alun alkaen kieli on vain itseilmaisun keino, oppimisen ja kasvun
myötä siitä tulee myös ajattelun apuväline, tapa luokitella asioita, jolloin
kielestä on tullut sisäistetty mentaalinen funktio. (Vygotsky 1978, 27; 89.)
Vygotskin mukaan tämä sisäistämisprosessi (internalisaatio) sisältää
kolme vaihetta.
1) Alun perin ulkoinen aktiviteetti (kuten
ele) sisäistetään.
2) Yksilön sisäinen prosessi muuntuu
henkilöiden väliseksi prosessiksi.
3) Henkilöiden välisen prosessin muuntuminen
persoonan sisäiseksi (=sisäistäminen) (emt., 56-57.)
Mitä Vygotski sitten
tarkoitti? Olettakaamme, että koehenkilö näkisi jäniksen. Hän ei ole nähnyt
jänistä aikaisemmin, eikä tiedä, mikä se on. Hänen osoittaessaan jänistä ja
nimittäessään sitä jollain nimellä, esim. "jänis", paikalla oleva toinen henkilö
tulkitsee hänen osoituksensa ja sanansa viittaavan kyseiseen olentoon. Jos
hänkään ei tiedä, mikä se oli, hän saattaa olettaa, että tämä toinen henkilö
viittasi kyseiseen olentoon korrektilla tavalla, ja alkoi näin ollen itsekin
nimittämään kyseisen kaltaisia olentoja vastaisuudessa
"jäniksiksi", ja kun tämä merkitys on jaettu, lopulta kyseisessä
yhteisössä tiedetään, millaisiin olentoihin viitataan jäniksinä. Näin alun
perin yhden henkilön havaintoa merkitsevästä ilmaisusta onkin tullut skeema, joka ohjaa tulkitsemaan ja luokittelemaan havaintoja jäniksiksi.
Jos Vygotskin käyttämistä taustateoreettikona haluaisi
kritisoida, niin hänen teoriansa perustuu lasten kielellis-käsitteellisestä oppimisesta esitettyihin
teorioihin, joita on esittänyt mm. Jean Piaget, ja niistä on vähintäänkin hyppäys
aikuisten organisaatiokäyttäytymiseen sovellettavaksi. Toki Vygotski esittää kielellistetyn sosialisaation
perusmallin. Minulle ei kuitenkaan aineiston perusteella aivan avaudu, miksi Engeström nojautuu Vygotskyyn, kun paremminkin hänen tarkoitusperiinsä sopivia
teoreetikkoja olisi saatavilla.
Mielestäni Vygotskia paremmin
(jaetun) todellisuuden sosiaalista rakentumista kuvaavat Peter L. Berger ja
Thomas Luckmann modernin (1966) sosiologian klassikkoteoksessaan Todellisuuden sosiaalinen rakentuminen. Siinäkin kielellä
nähdään suuri merkitys, mutta myös kasvokkaisella tässä ja nyt -kommunikaatiolla, josta kieli voidaan
irrottaa symboliselle tasolle, abstrahoiden se havaintojen osoittamista
luokituksia tekeväksi ajattelun apuvälineeksi. Kielen lisäksi Berger
ja Luckmann puhuvat sisäistetyistä merkeistä, jollainen heidän
esimerkissään on puukko seinässä, jonka lähes jokainen osaa yhdistää
aggressioon (Berger & Luckmann 1994, 45). Kun Vygotsky yrittää psykologina löytää ihmisen käyttäytymisen lajityypillisiä
piirteitä, Bergerin ja Luckmannin mukaan ihmisen tarkasteleminen psykologian keinoin
erillisinä olentoina johtaa väistämättä siihen, että ihmisen erityisyys
kadotetaan.
”Ihminen tuottaa itsensä aina ja väistämättä sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Ihmiset yhdessä tuottavat
inhimillisen maailman kaikkine sosiokulttuurisine ja
psykologisine muodostumineen. Yhtäkään näistä muodostumista ei voi ymmärtää
ihmislajin biologisen rakenteen tuottamaksi, sillä tämä rakenne määrää ainoastaan inhimillisen tuotteliaisuuden ulkoiset rajat.
Aivan samoin kuin ihmisen on mahdotonta kehittyä ihmiseksi eristyksissä, on
eristäytyneen ihmisen mahdotonta tuottaa inhimillistä ympäristöä. Eristäytynyt
ihmisolento on eläimen tasolla oleva olento (ominaisuus, joka pohjimmiltaan tietenkin
yhdistää eläintä ja ihmistä). Heti kun havainnoidaan inhimillisiä ilmiöitä,
astutaan sosiaalisen alueelle. Ihmiselle ominainen inhimillisyys ja
sosiaalisuus ovat erottamattomasti yhteenkietoutuneet. Homo sapiens on aina myös homo socius. (Berger
& Luckmann 1994, 63.)
Lisäksi Berger ja Luckmann tähdentävät
sosiaalisen reseptitiedon merkitystä; tällä he tarkoittavat arkipäivän
rutiininomaisista tilanteista selviytymisen niksejä (emt., 52).
Yhteiskehittely
Victor ja Boynton (1998) teoksessaan Invented Here esittivät työn organisoinnin muutoksen historiallisen
mallin, jonka uusimman kehitysmuodon he nimittivät ko-konfiguraatioksi, jonka Yrjö Engeström on kääntänyt
innovaatiovetoiseksi yhteiskehittelyksi (Engeström 2004, 81; Kallio III
Työn ja oppimisen historiallinen muutos). Yhteiskehittelylle on Victorin ja Boyntonin mukaan
ominaista seuraavat sitä luonnehtivat piirteet:
1.
pitkän elinkaaren
tuote tai palvelu, joka ei koskaan ”tule valmiiksi”
2.
se on adaptiivinen,
käyttäjän toimintaan sopeutuva
3.
siinä on yleensä
tietoteknisin ratkaisuin upotettua asiakasälykkyyttä ja
4.
se vaatii jatkuvaa
uudelleenkonfigurointia käyttäjän, tuottajan ja tuotteen välisenä
vuoropuheluna. (emt., 81)
Yhteiskehittelyssä on siis
kyse palveluinnovaatiosta, jossa tietoteknologia on yleensä keskeisessä roolissa
ja tämä palvelu tapaa olla räätälöity juuri tietyn asiakkaan tiettyyn täsmätarpeeseen. Asiakas tietää, mitä se/hän palvelultaan tarvitsee
ja palvelun tekninen tuottaja osaa toteuttaa kyseisen palvelun teknisesti. Kuitenkin, koska kyse on täsmäasiakkaan täsmäkäytöstä, palvelun räätälöinti on jatkuvaa, ja sitä
kehitetään käyttökokemusten pohjalta ja tarpeiden täsmentyessä. Hyvä esimerkki
tällaisesta yhteiskehittelyn alaisesta palvelu(tuote)innovaatiosta on esimerkiksi
terveydenhuollon tietojärjestelmä, joka pitää sopeuttaa sairaanhoidon
hoitoketjuihin, eikä päinvastoin, jolloin terveydenhuollon palvelujärjestelmät
sovitettaisiin tietojärjestelmäyhteensopiviksi (tosin on sellaistakin sattunut,
että ylilääkäri vaati minun lukevan tietojärjestelmistä sellaisia
tunnuslukuja, joita sieltä ei saanut, ja kun tämän selitin hänelle, hän
hermostui pahemman kerran, vaikka kyse oli tietojärjestelmän
soveltumattomuudesta tarkoitukseensa, eikä minun yhteistyöhaluttomuudestani).
Yhteiskehittely: case Ambience Design
Toimin puolisen vuotta talvella ja keväällä
2005 toiminimiyrittäjänä, jolloin osallistuin tutkijan ja konsultin
ominaisuudessa moniin hankkeisiin, joille oli ominaista yhteiskehittely. Nämä
hankkeet olivat konsortiohankkeita: niissä oli mukana suuri, heterogeeninen joukko eri alojen asiantuntijoita, joiden oli
tarkoitus tuoda oma erikoisosaamisensa kyseisen palveluinnovaation
kehittämiseksi. Erinomainen tyyppiesimerkki tällaisista hankkeista oli Ambience Design, jossa
varsinaisen konseptin oli ideoinut yksittäinen konsultti, ja sen kehittämiseksi
haettiin rahoitusta Teknologian kehittämiskeskukselta Tekesiltä.
Hankkeen ideointivaiheessa oli mukana
korkeakouluja antamassa tutkimusosaamista ja yliopiston fasiliteetteja: Helsingin yliopisto, Turun yliopisto,
Taideteollinen korkeakoulu ja Tekninen korkeakoulu, yksittäisiä
suunnittelijoita ja muotoilijoita tuomassa omaa kokemustaan varsinaisen
tuotteen suunnittelemiseksi sekä minä yksittäisenä tutkijana kontekstualisoimassa hankkeeseen
liittyvää käsitetyöskentelyä ja kulttuurisosiologista viitekehystä.
Yhteistyökumppanina oli myös Design-museo, jossa oli tarkoitus järjestää
näyttelyitä, joissa hankkeessa syntyviä innovaatioita esiteltäisiin, ja
tarkoitus oli käyttää myös näyttelyvierailta kerättyä palautetta innovaation kehittämiseksi.
Jo koko Ambience Designin
konsepti jo itsessään vaatii yhteiskehittelyä, sillä siinä oli yksinkertaistaen
kyse asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja mielialan mukaan mukautuvista
työtiloista ja kalusteista. Ambience Design lähtee yhteiskehittelyn mukaisesti siitä, että palvelu ei koskaan ole
valmis, mutta erona yhteiskehittelyyn on se, että sen jälkeen kun tekniikka on
valmis, palvelu mukautuu suoraan asiakkaalta saatujen sensoristen ärsykkeiden
perusteella.
Oma osuuteni hankkeessa rajoittui hankesuunnitteluun ja konseptointiin, joten en
valitettavasti ole kartalla siitä, toimiko itse konsepti-innovaatio
suunnitellulla tavalla.
Neuvotteleva solmutyöskentely
Toinen tarkastelemani Engeströmin käsite on
neuvotteleva solmutyöskentely. Valitsin tämän käsitteen, koska sen
sisältämä toimintakonsepti terveydenhuollossa pilotoituna on minulle
terveydenhuollossa viimeiset vuodet työskennelleenä tuttu. Engeströmin mukaan
neuvottelevan solmutyöskentelyn toimintakonseptin ymmärtäminen ei ole
mahdollista ilman historiallista tarkastelua siitä, miten terveydenhuollossa
paradigma on muuttunut viimeisten vuosikymmenien aikana. (Engeström 2004, 71-73.)
Engeström hahmottaa terveydenhuollon toimintakulttuurin muutosta
kolmen syklin kautta; tosin mielestäni on samantekevää, millainen graafinen esitysmuoto asialle valitaan. Parempi mielestäni olisi
puhua vain "malleista" tai "konsepteista" kuin sykleistä. Engeströmin sykli-idea
kuvaa oppivaa organisaatiota; siinä organisaatiossa ollaan havahduttu
vallitsevan toimintatavan rajoituksiin, ja syklin kriisiytyminen on johtanut
toimintakulttuurin muutokseen. Seuraavan syklin olisi aina tarkoitus vastata
ensimmäisen syklin ongelmiin.
Ensimmäistä sykliä Engeström kuvaa sektoroiduksi massapalvelumalliksi,
jossa potilaan erillisiä vaivoja käsiteltiin toisistaan riippumattomina ja erillisinä.
Tässä mallissa tarkastelun kohde on yksittäinen lääkärinkäynti ja hoidettavana
on yksittäinen ongelma. Esimerkiksi sydänperäistä vaivaa hoidettiin
sydänperäisenä, sisäeritysvaivaa sisäeritysvaivana ja psykiatrista vaivaa psykiatrisena, ottamatta mitenkään kantaa kyseisten
vaivojen mahdollisiin syy-yhteyksiin, puhumattakaan siitä, jos samalla
asiakkaalla olisi esimerkiksi vielä sosiaalitoimen interventiota vaativaa
ongelmatiikkaa. (emt., 72-73.) Tässä tarkastelutavassa potilas usein palaa saman vaivan kanssa,
sillä ollaan hoidettu vain oireita, ei syitä.
Toisessa syklissä ollaan yritetty ratkaista
edellisen syklin ongelmana ollut hoidon katkonaisuus. Väestövastuu ja
moniammatillinen tiimityö -nimellä kutsumaansa sykliä luonnehtivat Engestromin mukaan
holistinen näkemys potilasasiakkaasta ja hoitosuhteen pitkäjänteisyys. Tässä
mallissa tarkastelun kohteena on yksittäisen potilaskäynnin sijasta potilaan
(asiakkaan) hoitosuhde ja potilas monien ongelmien kokonaisuutena. Tämän mallin käyttöönottoon ovat liittyneet esimerkiksi
omalääkäriajattelu, joka on 1990- ja 2000 -luvulla voimakkaasti lyönyt itsensä
läpi. Ajatuksena on, että kun jokaiselle kansalaiselle on osoitettu omalääkäri,
tämä voisi ainakin periaatteessa tuntea potilaansa elämäntilanteen tai ainakin
terveydentilan kokonaisuuden siinä määrin, että edellisen mallin ongelmakohdat
vältettäisiin, lääkärin ymmärtäessä potilaan terveydentilan mahdollisia
syy-seuraussuhteita. (emt. 73.)
Toiseenkin sykliin liittyy kuitenkin
ongelmia. Potilaat muuttavat, ja heidän hoitolaitoksensa vaihtuvat
perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välillä. Samoin tekevät
lääkäritkin. Kolmatta sykliä Engeström nimittää kustannuksista ja vaikutuksista vastuulliseksi
solmutyöskentelyksi, ja siinä tarkastelun kohteena ovat hoitoketju
ja niiden verkostot. (emt., 73-74.) Vastuullisella solmutyöskentelyllä saattaa
olla edellisen syklin piirteitä siinä mielessä, että siinä edelleen yhdellä
lääkärillä saattaa olla kokonaisvastuu potilaasta, mutta tämä yksi lääkäri voi olla
erikoissairaanhoidon spesialisti, esimerkiksi psykiatri tai kardiologi. Tämä
yksi lääkäri sitten vetää moniammatillista verkostoyhteistyötä, jossa saattaa
olla mukana esimerkiksi kaupungin sosiaalitoimen sosiaalityöntekijä, klinikan oma sosiaalityöntekijä, perhetyöntekijä, psykologi,
opettaja, erityisopettaja, koulukuraattori, psykoterapeutti ja
toimintaterapeutti; lisäksi konsultoidaan tarpeen mukaan muiden lääketieteen
erikoisalojen spesialisteja.
Neuvottelevan solmutyöskentelyn tapauksena
HYKS:in lastenpsykiatria
Edelläkuvattu malli kuvaa toimintatapaa HYKS:in lastenpsykiatriassa,
jossa olen työskennellyt viimeiset 2 ja puoli vuotta. Kolmannelle mallille on
myös ominaista avohoidon lisääntyminen (emt., 74), ja mahdollisimman
ripeä kotiuttaminen, mikä edellyttää saumatonta yhteistyötä erikoissairaanhoidon,
perusterveydenhuollon ja kotisairaanhoidon välillä. Engeström huomauttaa
aivan oikein, että terveydenhuollossa kolmas sykli edellyttää potilaalta
itseltään mahdollisimman suurta omaohjautuvuutta. Se perustuu optimismiin,
jossa potilas kykenee toimimaan vastuullisen kuluttajan tavoin (emt.,
74-75), eikä tämä malli sovellukaan kroonikoille, jotka eivät pärjää kotonaan
itsenäisesti. Ei voi voimaannuttaa, jos voimia
ei ole; tiedän, että terveyskeskusten vuodeosastojen aktiivinen, kuntouttava ote käytännössä johtaa siihen, että 1. syklin ongelmat palaavat
takaovesta: kotona selviämätön potilas palaa usein hyvin pian saman tai jonkun
toisen vaivan kanssa.
Jo pienen ikuisuuden vatuloitu Sote-ratkaisu voisi sisältää ratkaisun avaimet edellämainittuun problematiikkaan: siinä sosiaali- ja terveydenhuollon integraatio mahdollistaisi
nykyistä saumattomamman tiedonkulun. Tässä integraatiossa tosin on
sosiaalitoimi pitkälti unohdettu, ja edetty terveydenhuolto edellä, tai itse
asiassa maakuntahallinto ja Keskustapuolueen läänitystarpeet edellä.
Ongelmana kolmannen syklin käytössä on se,
että jos aiemmissa sykleissä ollaan tuhlattu potilaan aikaa ja vaivaa, tämän
joutuessa aina kertaamaan anamneesiaan uudestaan, niin tässä mallissa taas tuhlataan
henkilökunnan aikaa, jota tarvitaan moninkertaisesti
aiempiin hoitomalleihin verrattuna. Jokainen tuntemani lastenpsykiatrian
työntekijä sanoo moniammatillisen tiimityön lisänneen heidän työtehtäviään ja
–kuormittuneisuuttaan, mitä lisäävät myös lisääntyvistä tehtävistä johtuvat lisääntyvät raportointivelvoitteet. On hyvä
periaate, että jokainen relevantti taho on samalla kartalla, mutta
moniammatillisen tiimityön neuvotteluihin osallistuminen syö monen
ammattilaisen työaikaa samanaikaisesti, raportointiajat vielä päälle. Esimerkiksi lastenpsykiatriassa opettajan osallistuessa
neuvotteluun, jäävät hänen oppilaansa silloin ”huutolaislasten” asemaan,
jolloin usein erityistä tukea ja paljon ohjausresursseja vaativat haastavat
lapset on sälytetty jonkun toisen opettajan vahdittaviksi o.t.o. -periaatteella.
HUS:in käyttämä menettely sisältää myös sosioteknisen työnsuunnittelun
piirteitä. Siinä
1) painotetaan sosiaalista vuorovaikutusta
ja työryhmiä. Ainakin HUS lastenpsykiatrian työskentelytavoissa korostuu
sosiaalinen vuorovaikutus, kuten edellä on esitetty, Työryhmät
voidaan ymmärtää monellakin tavalla. Ensinnäkin, kaikki lastenpsykiatrian
substanssityöntekijät - kuten lääkärit, psykologit, toimintaterapeutit ja
sosiaalityöntekijät - yhdessä toimipisteessä muodostavat tiimin. Toiseksikin, aina käsiteltäessä yhden potilaan asioita
sisäisesti poliklinikan työntekijöiden kesken, tällöin tiimi voidaan ymmärtää
potilas N.N:n asioita käsittelevänä tiimina.
Kolmanneksi, saman ammattiryhmän edustajat koko toimialalla muodostavat oman tiiminsä; esimerkiksi sosiaalityöntekijät eri
lastenpsykiatrissa yksiköissä tapaavat toisinaan.
2) siinä oppimisjärjestelmä on hybridi,
jossa on edelleen piirteitä tayloristisestä työn osittamisesta ja ulkoapäin
tapahtuvasta puitteistamisesta. Sen lisäksi organisaatioon keräytyy hiljaista tietoa
yksittäisistä tapauksista, joita lisäksi käydään läpi työnohjauksissa. (Kallio
V: Vastaaminen joustavuuden haasteeseen)
HUS:in lastenpsykiatrian toimintamallia voisikin kuvata
tietotekniseksi fordismiksi, jossa työn
luonne on olennaisesti henkinen. Se perustuu tietojärjestelmävetoiseen tiedon
jakamiseen ja työn osittamiseen ammattiryhmiin perustuvan työnjaon mukaisesti,
ja periaatteena on, että tieto olisi saatavissa kaikille hoitoon osallistuville
tahoille. Käytännössä tämä tiedon jakamisen periaate
kuitenkin on törmännyt tietojärjestelmien yhteensopimattomuuteen ja omien
potilastietojen hallinnan ja luovuttamiskieltojen aiheuttamiin katkoksiin.
Tietoteknisen kumouksen sanotaan johtavan palvelutuotteen asiakaskohtaiseen räätälöintiin, mikä päteekin vallitsevaan
hoitokäytäntöön. Lisäksi sen sanotaan johtavan työnjohdon hämärtymiseen ja
hierarkioiden madaltumiseen (Kallio VI: Tietotekninen verkostotalous), mikä ei
kuitenkaan ole hoitoalojen todellisuutta. Joskin työnjohto - eli osastonhoitajat - harvoin
puuttuu hoidon suunnitteluun, se joutuu virkansa puolesta puitteistamaan työnsuunnittelua
ja valvomaan esimerkiksi ylimmän johdon asettamien raportointivelvoitteiden
toteutumista (jotka tulevat THL:ltä). Terveydenhoidon maailma on todellisuudessa hyvin hierarkkinen, ja
hierarkian ylimpänä tulevat lääkärit. Tätä hierarkkisuutta pidetään yllä
rakenteellisesti, sillä lääkäri johtaa moniammatillista tiimityötä, mikä
käytännössä ilmenee jo siinäkin, että lääkärit toimivat potilasneuvotteluissa
"puheenjohtajina".
LÄHTEET:
Berger, Peter L & Luckmann, Thomas (1994): Todellisuuden sosiaalinen
rakentuminen. Tiedonsosiologinen tutkielma. Alkuteos The Social Construction of Reality (1966). Like Kustannus Helsinki, 1995.
Engeström, Yrjö
(2004): Ekspansiivinen oppiminen ja yhteiskehittely työssä. Vastapaino, Otavan Kirjapaino, Keuruu.
Kallio, Kirsi: Verkkoluennot I, III, V ja
VI kurssille Oppiminen työssä, organisaatioissa ja verkostoissa, tammikuu 2016.
Vygotsky, Lev (1978): Mind in Society. The Development of Higher
Psychological Processes. Harvard University Press
Cambridge, Massachusetts, London, England.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti