Tämä on kasvatustieteiden kurssin Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri -opintojakson esseen toinen osa.
Uusliberalismi
kieltää itsensä ja sosiaalisten taustatekijöiden merkityksen
Uusliberalistinen diskurssi on kuitenkin
koulutusvalinnoissa tai koulutukseen valikoitumisessa siinä mielessä
relevantti, että siinä asiakkuusdiskurssin läpäisevyys ulottuu lapsiinkin,
jotka ymmärretään oppilaitosten asiakkaiksi, ja heidän valintansa
kuluttamiseksi (Hilpelä 2004, 58). Konkreettiseksi policy-suositukseksi vietynä
tämä voisi tarkoittaa koulutusseteleitä.
Relevantti uusliberalistinen diskurssi onkin
koulutuskontektissa, uusoikeistolaiseksi nimettynä, ainakin, jos on Gordonia ja
Lahelmaa (2004, 68) uskominen; he jäljittävät uusliberalistisen maihintulon
koulutuspolitiikkaan 1990-luvun alkuun, suuren laman aikaan. Uusliberalismi tai
–oikeistolaisuus on käynnistänyt koulutuksessa sellaisia kehityskulkuja kuin
koulujen välisen kilpailun korostamisen, laadun korostamisen tasa-arvon
kustannuksella ja koulujen jatkuvan arvioinnin (Gordon & Lahelma 2004, 68).
Uusliberalismin isänä pidetty Friedrich von Hayek ei näe mitään
moraalista ongelmaa siinä järjestyksessä, jossa toiset ovat toisia pystyvämpiä
suorittamaan valintoja, sillä hänelle ihmisten arvo määräytyy heidän
tuottamansa panoksen perusteella, ja tätä Hayek pitää koko ihmiskunnan
eloonjäämisen kannalta tarkoituksenmukaisena. Hayekin mielestä ihmisiä ajaa
eteenpäin halu kilpailla ja menestyä, he ovat ahneita ja itsekkäitä, ja tämä on
hyväksyttävää. Hayekin hyötyajattelussa kyvyttömyys toimia subjektina ja tehdä
yksilöllisiä valintoja on yksilön oma vika (Hilpelä 2004, 57). Tämän ajatuksen
kanssa on kuitenkin räikeässä ristiriidassa se, että moni Hayekin opetuslapsi
sortuu läpinäkyvään sosiobiologismiin, jossa lahjakkuuserot ovatkin
synnynnäisiä, eli toisin sanoen yksilön itsensä valinnoista riippumattomia
(emt., 59).
Vaikka yhteiskuntaluokat kiistettäisiinkin, ainakin
kulttuuri selittää valintoja sitä kautta, miten se ohjaa arvostuksia. Toki
yhteiskuntaluokat eivät ole siinä määrin näkyviä kuin esimerkiksi
Iso-Britanniassa yksityiskoulujärjestelmineen, tai Ranskassa kulttuurisine
distinktiotajuineen (Käyhkö 2011, 424), mutta tämä ei tarkoita niiden
poissaoloa. Tietystä yhteiskuntaluokasta tai kulttuurista ponnistavalle
lapselle on luontevaa suuntautua tietyn roolin toteuttajaksi
yhteiskunnallisessa työnjaossa, ja silloinkin, kun tausta ei määrää valintoja,
se vaikuttaa valintoihin siinä mielessä, että se voidaan haluta aktiivisesti
kiistää, tekemällä täysin erilaisia valintoja kuin omat vanhemmat. Yleensä tämä
ymmärretään sosiaalisena nousuna (emt., 417); tosin koulutustason ja
yhteiskuntaluokan yhteys on siinä mielessä problematisoitunut, että enää ”hyvä”
koulutus ei samassa mielessä takaa korkeaa yhteiskunnallista asemaa kuin omilla
vanhemmilla, ei edes korkeaa tulotasoa.
Pierre Bourdieun distinktion käsite sisältää erilaisia
hienovaraisia erotteluja; taloudellisesti hyväosaisilla perheillä on eniten
myös muita pääoman lajeja, kuten sosiaalista ja kulttuurista pääomaa, joita
tarvitaan ja joita suositaan koulutuksessa (Antikainen, Rinne & Koski 2003,
126).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti