Otan tietoisen riskin julkaistessani sarjana kasvatustieteisiin kirjoittamani esseen, jossa piti pohtia sosialisaatiohistoriaansa suhteessa oppimiseen, kouluun ja työelämään. En ole muitakaan valintojani tehnyt uramielessä, joten peli lienee jo menetetty. Katson sitäpaitsi olevani sen verran velkaa minut vain vähän aikaa tai pinnallisesti tunteville, että pysyttäydyn kerran valitsemallani julkisuuspolitiikan tiellä; ehkä jollekin nämä paperille pohdinnat voivat selittää jotakin toimintani motiiveista. Minut hyvin ja pitkään tunteville tarjolla tuskin on mitään radikaaleja paljastuksia. Heitä, joiden on ollut tarkoitus pysyä matkassani mukana, kiitän siitä, että ovat jaksaneet pysytellä ulottuvillani; muut valitkoot itse, missä vaiheessa hyppäävät pois kyydistä, eikä heistä ole niin paljoa väliä.
Miten minusta tuli minä –kysymykseen en voi vastata, sillä se edellyttäisi,
että olen valmis. Tällainen olen nyt.
Kerran päiväkävelyltä kotiin vanhempieni kanssa tultuani, lastenvaunuista
kuului toteamus: ”ai, että voita on tarjouksessa”. Se olin minä, joka ilmoitin
oppineeni lukemaan K-kaupan ikkunaa. Olin kolmevuotias.
Lukemaan oppiminen on määrittänyt minua enemmän kuin yksikään toinen asia.
Kolmevuotiaasta alkaen pystyin itse tyydyttämään tiedonjanoni, ja usein
vastaukset löytyivät vanhempieni kirjahyllystä. Tosin aina ne eivät löytyneet:
esimerkiksi bussimatkoillani mummolaan halusin aina tietää, kuinka kovaa
ajoimme, ja missä olimme.
Jo lapsesta asti olen oppinut, että voin tarkistaa kaikkien väittämien
todenperäisyyden ihan itse, ja minulle oli turha syöttää pajunköyttä
joulupukeista tai että banaanit tulisivat banaanimaasta (kerran mursin erään
lapsuudenystäväni isäänsä kohtaan tuntemansa kunnioituksen, valistamalla, että
hänen isänsä väite banaanien alkuperämaasta olikin älyllistä laiskuutta ja
sellaisena valhetta).
Olen hyvä esimerkki siitä, miten varhaislapsuus määrittää koko ihmisen
elämää. Primaarisosialisaatiossa oppimani tiedonjano on tasoittanut sekundaarisosialisaatiotani.
Vaikeudet alkoivat vasta myöhemmin. Lukemaan oppimisen lisäksi se, että en
koskaan ollut päivähoidossa, edesauttoi kehittymistäni omissa oloissa varsin
hyvin viihtyväksi.
Hyvin nuoret vanhempani – alle 19 ja 21 syntyessäni – olivat onneksi siinä
mielessä kaukaa viisaita, että toivat lastentarhan luokseni. Meillä oli suuren
osan lapsuuttani säännöllisiä hoitolapsia, Raiko, Arto, Virpi, Tuija ja
joitakin lyhytaikaisempia yrittäjiä, joista osasta tuli miltei perheenjäseniä.
Suuri osa näistä lapsista asui samassa kaksirappuisessa Alkon kerrostalossa
kanssamme. Talossa asui paljon eri-ikäisiä lapsia, joiden kanssa pihalle
vanhempieni piti minut toisinaan työntää, kilpaa huutamaan muiden kanssa ”äiti
tuu ikkunaan, täällä huutaa sejase”.
Tiedollisesti olin monessakin mielessä varhaiskypsä, näsäviisas, suorastaan
ihmelapsi. Olin 4-vuotias kirjailija, joka tilastoi ja keräsi kaikkea
mahdollista ja kronologinen muistini ulkomaailman tapahtumista ulottuu reilusti
alle kouluikään. Sen sijaan sosiaaliset valmiuteni aiheuttivat vanhemmissani
huolta, ja he passittivatkin minut kolmivuotiaana perheneuvolan psykologin
pakeille.
Psykologin vastaanoton ovi avautui, ja sieltä tuli vesamattiloirimaisesti
kaatuileva, ja mykkäfilmikoomikkomaisesti keikkuva ja törmäilevä lapsi. Olin
päättänyt laittaa tilanteen täysin lekkeriksi. Psykologi vahvisti vanhempieni
epäilyt: järjenjuoksussani ei totisesti ollut vikaa, mutta sosiaaliset
valmiuteni kaipasivat kehittämistä. Niinpä äitini alkoikin käydä kanssani seurakunnan
äiti-ja lapsi –kerhoissa, jossa tutustuimme toiseen äitiin ja poikaan, Eevaan
ja Koutaan. Minua yritettiin passittaa myös musiikkileikkikouluun. Ensimmäisellä
tunnilla tuskastuin heti alkuunsa, kun en ymmärtänyt, miksi nuo toiset
vääntelivät käsiään niin lapsellisesti jonkun hämähäkin takia. Vähän paremmin
kävi seurakunnan kerhossa, jossa jaksoin käydä pari kertaa, mutta kerran sitten
juoksin sisävaatteissani kotiin asti saatuani tarpeekseni kohdalleni osuneesta
kiusaamisesta. Sitä tulikin sitten osakseni pitkin koulu-uraani yhden pojan
tarpeiksi, kiusaamista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti