Tämä on kasvatustieteiden kurssin Kasvatus, yhteiskunta ja kulttuuri -opintojakson esseen ensimmäinen osa.
Koulutus uusintaa
luokkayhteiskunnan
Koulutuksen periytyvyys on viime aikoina taas alkanut
uudelleen lisääntymään: prosessi, jota ehkäisemään peruskoulun idea paljolti
perustuu, kun ennen peruskoulun synnyttämistä valikoituminen tapahtui jo siinä
vaiheessa, kun osa ikäluokasta jatkoi oppikouluun. Tästä on viitteitä Eriksonin
ja Jonssonin tutkimuksessa jo vuodelta 1996; tutkimuksen mukaan aiemmin
selkeästi edennyt koulutuksellinen tasa-arvoistumiskehitys näytti katkeavan niinkin
varhain kuin jo 1970-luvulle (Antikainen, Rinne & Koski 2000, 124).
Osa tästä prosessista voi selittyä Basil Bernsteinin
rajoittuneella ja kehittyneellä koodilla. Tällä hän tarkoitti sitä, että
vanhempien sivistystaso määrittää sitä, miten perheessä suhtaudutaan lukemiseen
ja millaista kieltä perheessä käytetään, ja tämä puolestaan vaikuttaa lapsen
kykyyn omaksua opiskelussa tarvittavaa abstraktia kieltä. Bernsteinin tutkimuksen
– joka tosin koski meitä selkeämmin rakenteistunutta luokkayhteiskuntaa eli
Englantia – mukaan työläisperheissä kieli oli sanavarastoltaan köyhää, sisälsi
usein keskeneräisiä lauseita ja oli vailla abstrakteja käsitteitä, mikä tekee
opiskelun hankalaksi. (Allardt 1988, 92).
Antikaisen, Rinteen ja Kosken mukaan koulutuksellista
eriarvoisuutta voi selittää useilla eri tekijöillä. Ensiksikin,
perintötekijöitä korostavien tutkijoiden mukaan ihmisten erilaisuus, mm. erot
kyvykkyydessä liittyvät heidän sosiaaliseen taustaansa. Äärimmilleen vietynä tällainen
selitysmalli on sosiobiologinen, jolloin sellaista järjestystä, jossa
lahjakkuus katsotaan perinnölliseksi, pidetään luonnollisena. Toiseksi koulutuksellista
eriarvoisuutta voidaan selittää kodin ympäristötekijöillä, jolloin korostetaan
kodin vuorovaikutustilanteita ja perhekulttuureita, jolloin sosiaalista pääomaa
kasautuu usein niille perheille, joilla on myös taloudellista pääomaa.
Kolmanneksi, koulutuksen voidaan nähdä suosivan keskiluokkaista kulttuuria ja
keskiluokkaisia arvoja, normeja ja käytöstottumuksia, jolloin koulu jo
itsessään suorittaa valikointia sosiaalisten taustan perusteella. Neljänneksi
voidaan korostaa taloudellisia esteitä koulutukselle, jotka ainakaan Suomessa
eivät kuulu keskeisimpiin selittäjiin, meillä kun peruskoulutus on maksutonta.
Viidenneksi, perheen taloudellinen asema korreloi lapsiluvun kanssa, vaikkakin
tätä vaikutusta onkin lievitetty hyvinvointivaltion väliintulolla; nyt
merkittävämpi perhetaustan asettama haaste on perheiden hajoaminen ja niiden
moniongelmaisuus. (Antikainen etc. 124-125). Eriksson ja Jonsson päätyvät
siihen, että edellämainituista premisseistä on johdettavissa ainakin se, että
vanhempien korkeampi koulutus korreloi lasten paremman koulumenestyksen kanssa,
koska vanhemmat siirtävät lapsiin omaa koulutaitoaan ja opettavat heitä
navigoimaan koulutusjärjestelmässä ja tekemään sen edellyttämiä valintoja (emt.,
127).
Koulutukseen valikoituvuuden sosiaalisuudesta kirjoitettiin
Helsingin Sanomissa 9.1.2016, että vaikka kuka tahansa voikin periaatteessa
pyrkiä esimerkiksi musiikki- tai kieliluokalle, todellisuudessa
yhteiskuntaluokka näkyy valinnoissa, ainakin Espoossa tuoreen Sonja Kosusen
väitöskirjan mukaan. Yhteiskunnallisen taustan vaikutus painotetun opetuksen
luokkiin (kuten juuri musiikki- tai kieliluokille) ilmenee mm. siinä, että
hyväosaisten perheiden lapsilla on varaa harrastaa, ja esimerkiksi
musikaalisuus harjaantuu, jos lapsi on käynyt soittotunneilla. (HS 9.1.2016.)
Vaikka hankitut taidot eivät periydykään, taitojen hankkimismahdollisuudet
periytyvät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti