maanantai 18. tammikuuta 2016

Savijalkainen opetussuunnitelma

Uusi, uljas lukio-opetuksen opetussuunnitelma perustuu oppimiskäsitykseen, jonka mukaan "opetussuunnitelman perusteet pohjautuvat oppimiskäsitykseen, jonka mukaan oppiminen on seurausta opiskelijan aktiivisesta, tavoitteellisesta ja itseohjautuvasta toiminnasta".

Hyvä, kuulostaa hienolta! Kuitenkin lukioon on jo pitkään hakeutunut, ja hakeutuu aina vain lisääntyvässä määrin oppilaita (anteeksi, opiskelijoiksihan heitä piti sanoa, oppilaitahan ei ole peruskoulussakaan (anteeksi, perusopetuksessa) ollut enää edellisenkään opetussuunnitelman mukaan), joilta itseohjautuvuuden vaatiminen on heitteillejättö.

Tämän heitteillejätön siunaa nyt opetussuunnitelma. Aiempien koulupudokkaiden - peruskoulun jälkeen lopettaneiden - lisäksi saadaan sitten lukion keskeyttäneitä.

Kaikkein tärkein kysymys, johon lukion opseissa tulisi ottaa kantaa, on oppilaiden lähtötaso, Jos perusta on laho, ei sille voi rakentaa kestävästi; kuitenkin opsit lähtevät olettamuksesta, jonka mukaan oppilailla on esimerkiksi sellainen käsitteellisen kielen hallinta ja kyky abstraktiin ajatteluun sekä itseohjautuvuuteen ja tavoitteiseen toimintaan, jota opetussuunnitelma edellyttää. Tämä savijalkainen idealismi kuvautuu opsissa seuraavasti "Koska oppiminen on monimuotoista ja sidoksissa aiemmin hankittuun osaamiseen, käytetään lukiossa monipuolisia opetus-, ohjaus- ja opiskelumenetelmiä. Menetelmien valinnassa otetaan huomioon eri oppiaineissa edellytetty käsitteellinen ja menetelmällinen osaaminen."

Tämä aiempi osaaminen otetaan siis annettuna, silloinkin kun se on osaamattomuutta, samaten käsitteellinen ja menetelmällinen osaaminen pitää monasti rakentaa tyhjän päälle.

Kävin sitten tarkistamassa vielä erityisesti suomen opetuksesta sanotun, oman äidinkielen osaaminen kun on pohja kaiken muunkin oppimiselle. Opsin mukaan "Arvioinnin tukena, opettajan työvälineenä sekä opiskelijan itse- ja vertaisarvioinnin välineenä käytetään Eurooppalaiseen viitekehykseen perustuvaa kehittyvän kielitaidon kuvausasteikkoa.".

Hurraa. Ei hyvin mene, jos jo opetussuunnitelmatasolla on luovuttu suomen kielen oikeinkirjoituksen periaatteista, "eurooppalainen" kun kirjoitetaan meillä pienellä alkukirjaimella. Ilmeisesti oikeinkirjoituksesta on sitten luovuttu myös opetuksessa, sillä ei kai oppilailta voi vaatia sellaista, jota ei ole opetussuunnitelmassa?

Uuden lukion opetussuunnitelman voi käydä katsomassa klikkaamalla bloggauksen otsikkoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti