Kaupunkiluontoliike ry – Stadsnaturrörelse rf
Mielipide Haagan
liikenneympyrän ja Vihdintien kaavasta 18.1.2023
Kaupunkiluontoliike ry
kiittää Maankäyttö- ja rakennuslain suomasta mahdollisuudesta lausua Haagan
liikenneympyrän ja Vihdintien kaavasta. Haagan liikenneympyrässä emme näe
kovinkaan suuria ongelmia, kunhan liito-oravien yhteyksistä huolehditaan. Tähän
kannanotossa palataan myöhemmin vielä tarkemmin. Sen sijaan Vihdintien kaavan
kanssa on vielä tekemistä, jotta siitä voisi tulla hyväksyttävä jatkotyöstön
pohja.
Hiilijalanjälkilaskenta on
puutteellinen
Kaava-aineistot osoittavat,
että läntisen raitiotien hiilijalanjälkilaskennassa otetaan huomioon vain
materiaalien hiilijalanjälki. On kuitenkin keinotekoista irrottaa tästä
laskennasta raitiotien oheiskaavoituksen – rakentamisen ja sen takia
kaadettavien puiden – aiheuttama hiilijalanjälki, sillä raitiotien varren
oheiskaavoituksen voi sanoa olevan raitiotien aiheuttama seuraus, mutta myös
sen syy, jolla jälkikäteisesti perustellaan raitiotie kannattavaksi. Tässä
oheiskaavoituksessakin tulisi huomioida välittömät vaikutukset
hiilijalanjälkeen; alueen hiilinielu väistämättä pienenee oheiskaavoituksen
aiheuttaman puidenkaadon vuoksi. Tässä suunnitelmassa esitetyssä muodossa
hiilijalanjäljen laskenta on viherpesua.
Hiilijalanjälkilaskennoissa
ei myöskään huomioida lumen pois kuljettamisesta aiheutuvia liikennepäästöjä,
vaikka vuorovaikutusraportin sivulla 31 todetaan, että tiheästi asutuilla
alueilla – jollaiseksi alue on suunniteltu - lumi joudutaan kuljettamaan pois
lumenkaatopaikoille. Niissä ei myöskään huomioida päästöjä, joita koituu siitä
kun päiväkoti- ja koululaisryhmiä ja Riistavuoren palvelukeskuksen asukkaita
joudutaan kuljettamaan nykyistä kauemmas luontovirkistyksen perässä.
Mitä on virkistysalueiden
kehittäminen, jos ne pienenevät ja metsäisyys vähenee?
Kaupunkiluontoliike ry
ihmettelee, mitä oikein halutaan tarkoittaa vuorovaikutusraportissa siellä
täällä mainitulla ”virkistysalueiden kehittämisellä”? Tarkoitetaanko tällä
sitä, että niihin tuodaan uusia toimintoja – jolloin metsäisyys väistämättä
pienenisi - vai onko tämä vain hämäysyritys, kiertoilmaisu sille, että nykyistä
suuremmalle asukasmäärälle on nykyistä vähemmän virkistysalueita? Kun metsä
pienenee, sitä ei voi enää oikein kutsua metsäksi vaan pikemminkin
puistokaistaleeksi. Ehkä tästä on kyse ”kehittämisessä”? Tästä lausutaan
vuorovaikutusmuistion sivuilla 39-40, tunnustaen, että niukat määrärahat eivät
mahdollista suuria ”kehittämistoimenpiteitä”. Vuorovaikutusmuistion sivulla 78
kaupungin vastaus tähän kysymykseen - että mitä kehittämistä on metsän
kaataminen - osoitti, että tähän kysymykseen kaupunki ei osaa tai kehtaa
vastata.
Riistavuoren kaventaminen
tekee ympäristökasvatuksen mahdottomaksi
Riistavuoren metsää ei pidä
kaventaa nykyisestään juurikaan, sillä dosentti Kati Vierikon et al.
tutkimuksien mukaan metsän on oltava vähintään kaksisataa metriä leveä
ollakseen monimuotoinen, sillä ekologiset, monimuotoisuutta heikentävät
reunavaikutukset ulottuvat molemmista reunoista jopa sadan metrin päähän.
Kapeammassa metsässä metsän tuntu kärsii huomattavasti ja ympäristökasvatus käy
mahdottomaksi.
Etelä-Haagan päiväkodit ja
koulut ehtivät nykyisellään siirtymään jalkaisin Riistavuoreen ulkoilemaan ja
nauttimaan ympäristökasvatuksesta. Esimerkiksi Talin ulkoilupuisto,
Keskuspuisto ja Runar Schildtin puisto ovat niin kaukana Etelä-Haagasta, että niihin
ei ehdi ja pienet lapset eivät jaksa niihin kävellä. Ja Runar Schildtin
puistoon ei ole tieyhteyttä, joten sinne ei pääse siirtymään esimerkiksi
linja-autolla. Jos ja kun nyt Riistavuoressa suoritettava virkistys ja
luontokasvatus siirtyisi Keskuspuistoon, sinne ajamisen päästövaikutukset tulee
huomioida.
Asemakaavamuutoksen
selosteessa sivulla 34 mainitaan, että liikenneympyrän lähettyvillä olevat
alikulkutunnelit purettaisiin. Tämä ei ainakaan lisää kevyen liikenteen
turvallisuutta, eläinten esteetöntä ja turvallista siirtymistä tai kevyen
liikenteen väylästön palvelutasoa ja sen houkuttelevuutta. Tämä on syytä ottaa
vakavasti etenkin Riistavuoren virkistyskäyttöarvon heikentyessä kaavoituksen
myötä, jolloin esimerkiksi nyt aluetta käyttävien päiväkoti- ja
koululaisryhmien esteetöntä pääsyä Talin viheralueille pitäisi tukea, ei tehdä
vaarallisemmaksi.
On ilmastotyperyyttä korvata
metsä katupuiden rivistöllä
Ei ole ilmastoviisautta
kaataa metsää siksi, että levennetään katualuetta, jotta sen varteen olisi
tilaa istuttaa sinänsä positiivinen katupuurivistö vain siksi, että Vihdintietä
olisi oikeutettua kutsua ”kaupunkibulevardiksi”. Tämä toimenpide on
verrattavissa hölmöläisten matonkudontaan, sillä kyseessä on luontokatoa
edesauttava toimi, joka on pikemminkin ilmastotyhmyyttä, jos kerran katupuiden
vaatiman tilan vuoksi on kaadettava metsää, jolloin katupuiden istuttamisen
takia puiden määrä alueella pienenisi. Tästä on ilmastoviisaus hyvin kaukana.
Jos kuitenkin katualuetta on kaikesta huolimatta pakko leventää, otettakoon
vaadittu tila Vihdintien länsireunasta, jota voidaan tarpeen mukaan pengertää.
Tuore meteorologi Minttu
Havun väitöskirjatyö osoittaa, että metsän korvaamisessa katupuilla ei ole
mitään järkeä. Tämän em. tutkimuksen mukaan kestää kymmeniä vuosia ennenkuin
istutetut puut muuttuvat päästölähteistä hiilinieluksi (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009234616.html?share=8f2063faa69c8a594beef22fc528d035&fbclid=IwAR0K1riMXmG01OoI4ygUw-ZR6hJ1E0CjG37y2z4D9vMNqPiI22vgA35alj8). Tätä ei myöskään olla
huomioitu tämän suunnitelman hiilijalanjälkilaskennoissa. Saman tutkimuksen
mukaan tulisi huomioida myös rakennushankkeiden hiilinielua pienentävä vaikutus
maaperään.
Kaupunkiluonto ry toivoo,
että Riistavuoren reunan kaavoituksessa – jos katsotaan, että on täysin
mahdotonta noudattaa nollalinjaa rakentamisessa - jatkotyöstön pohjana
käytettäisiin asukkaiden vaihtoehtokaavaa, joka on arkkitehti Tapani Launiksen
laatima. Sen yksinkertainen talorivi säästää luontoa kaupungin alustavia
suunnitelmia enemmän.
Vuorovaikutusmuistion
sivulla 84 väitetään, että yksi talorivi Vihdintien varrella ei muodostaisi
viihtyisää kaupunkiympäristöä ja että tarkoituksena on suunnitella myös
julkista tilaa. Luonto on viihtyisää julkista tilaa, eikä sitä tarvitse
suunnitella. Se on paikalla jo valmiina. Ja jos tyydyttäisiin yhteen
taloriviin, tätä julkista tilaa jäisi alueelle enemmän. Tapani Launiksen
vaihtoehtosuunnitelma, joka sisältää yhden talorivin Vihdintien varrella,
täydentyy vielä mahdollisesti Vihdintien toisen puolen täydentävällä
kaavoituksella, josta Otso Kivekäs on tehnyt aloitteen; lisäksi liikenneympyrän
sisäpuolelle olisi mahdollista kaavoittaa hyvinvointikeskuksen lisäksi myös
asuntoja. Näin ollen kaupungin väitteet siitä, että yksi talorivi Vihdintien
varrella ei mahdollistaisi palveluille riittävää asukaspohjaa, ei kestä
lähempää tarkastelua varsinkaan jos osa asunnoista toteutetaan jonnekin
muualle. Korttelikaupunkiajatus sulkee julkisen virkistysalueen kortteleiden
sisäpihoiksi, ja tästä on luovuttava.
Yksi talorivi Vihdintien
varrella vertautuisi Koskelantien varren Olympiakylään tai Mannerheimintie
71-79 aravatalojen rivistöön; molempien takana alkaa viheralue; ensimmäisessä
tapauksessa Kumpulan siirtolapuutarha ja jälkimmäisessä Keskuspuisto.
Kumpaakaan aluetta ei taida kukaan pitää epäviihtyisänä ainakaan sen takia,
että niissä on vain yksi talorivi tien ja viheralueen välissä.
Liito-oravien yhteyksistä
kaavasuunnitelmassa ei olla huolehdittu riittävästi
Pidämme valitettavana, että
Haagan liikenneympyrän ja Vihdintien kaavassa joudutaan vetoamaan
liito-oravaan, joka on monimuotoisuuden indikaattorilaji, ja ihmettelemme sitä,
miksi kaupunki ei ole tunnistanut ja tunnustanut sitä, että liito-oravien
elinympäristöjen suojeleminen auttaa luontokatoon vastaamisessa, sillä
liito-oravan eläminen jollakin alueella on osoitus kyseisen alueen
monimuotoisuudesta eli rikkaista luontoarvoista. Siihen on hyvät syyt, että
liito-orava on EU:n luontodirektiivillä suojeltu laji, sillä liito-oravan
suojeleminen auttaa luontoa kokonaisuudessaan.
Niin sanotulle
Piimäenpuistolle tulee tehdä perusteellinen luontokartoitus. Sen ajankohtainen
liito-oravatilanne on kartoitettava; lisäksi alueesta on syytä tehdä
kääpäkartoitus, sillä Keijo Savolan maastokäynnit alueella antavat viitteitä,
että alueella olisi arvokkaita kääpiä. On selvitettävä paitsi Piimäenpuiston
merkitys liito-oravien dispersaalina mutta myös niiden mahdollisena
elinympäristönä. Liito-oravien yhteyksistä on sanottava sen verran, että puiden
istuttaminen ei riitä takaamaan liito-oravien tarvitsemia liikkumisyhteyksiä,
sillä mitä pidempi on liito-oravan liidettävä matka, sitä korkeammat yhteyspuut
se tarvitsee.
Kaava sisältää myös
varauksen aluekeskukselle heti rantaradan pohjoispuolelle. Tästä suunnitelmasta
tulee luopua, sillä se katkaisisi ekologisen ja virkistysyhteyden, niin sanotun
läntisen vihersormen lopullisesti. Liito-oraville aluekeskuksen paikka on
dispersaali eli levittäytymisreitti Riistavuoren ja Pohjois-Haagan erittäin
liito-oravarikkaiden metsien välillä; Kaupintien, Vihdintien ja Kehäradan
erottama metsä on koko Helsingin liito-oravatiheimpiä metsiä, ja aluekeskuksen
toteuttaminen vaarantaisi yhden koko Helsingin suurimmista
liito-oravapopulaatioista.
Haagan liikenneympyrän
puustoinen yhteys on olennainen Haagan liito-oravapopulaatiolle
Liito-orava on
levinnyt lännestä, Espoon suunnasta Helsinkiin, ja Talin ja Munkkivuoren metsät
ovat tässä levittäytymisessä elintärkeässä asemassa. Liito-oravan
levittäytyessä myös Haagaan, niiden todennäköisin ja ylivoimaisesti paras uusiutumisreitti
on Talin kautta. Keskuspuistostakin on mahdollista tulla Haagan ammattikoulun
vieritse, mutta Keskuspuistosta taas ei ole yhteyttä Espoon runsaammille
liito-oravamaille; lisäksi Hämeenlinnantien ylittäminen on erittäin riskialtis
yritys nuorellekin koiraalle.
Yksi Helsingin
tiheimpiä liito-oravakantoja lienee Pohjois-Haagassa; niin sanotun
Pohjois-Haagan keskuspuiston alueella, alueella, joka rajautuu lännessä
Vihdintiehen ja pohjoisessa Kaupintiehen. Kaupungin mielestä tämän alueen
liito-oravakanta voisi uudistua myös liitämällä Vihdintien ylitse; tämä saattaa
olla paikoitellen teoreettisesti mahdollista, mutta Vihdintien länsipuoli on
lähes kokonaisuudessaan teollisuus- ja toimitila-aluetta, jota liito-orava voi
käyttää vain kauttakulkuun, ei elinympäristönä. Ja on hyvin epätodennäköistä,
että liito-orava lähtisi ensin ylittämään Pitäjänmäentietä ja sitten
toiveikkaana etsiskelemään yksittäisiä yhteyspuita, joiden avulla se jotenkin
onnistuisi navigoimaan koko laajan Pitäjänmäen-Valimon teollisuusalueen
lävitse.
Helsingin
Sanomien tuoreen artikkelin mukaan kokemuksia yhteyspuita korvaavista
ylitystolpista ei juurikaan ole, eikä voida luotettavasti olettaa, että
liito-oravat niitä hyödyntäisivät varsinkaan liikennealueen ylitse. Ainakaan
tähän mennessä kyseisessä artikkelissa mainitun Liito-orava-LIFE -hankkeessa
Espoossa liito-oravat eivät ole ylitystolppia hyväksyneet käyttöönsä. (https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/5647606?fbclid=IwAR3S_y1b2_SqFtvW4QcFpOYm6YzMUewcrAT5Q2cCwow6fgr20MyPcTeJhCY)
Edelläkerrottujen
syiden vuoksi onkin tärkeää pitää huolta, että Haagan liito-oravien
ensisijainen levittäytymisreitti pysyy käyttökelpoisena. Ja se reitti kulkee
Haagan liikenneympyrän poikki.
Tekemäni tutkimukset
osoittavat selvästi Haagan liikenneympyrän keskeisen merkityksen Haagan
liito-oravakannan uusiutumiselle. Sitä uusiutumista ei estä Talin
tenniskeskuksen parkkipaikan noin 27 metrin puuton väli eikä Pitäjänmäentien ja
Vanhan Viertotien ylittäminen; sen sijaan sille luultavasti olisi kohtalokasta
Haagan liikenneympyrän kaataminen niin, ettei lounais-koillissuunnassa
jätettäisi yhteyspuiden rivistöä. Uudeksi Piimäenpuiston ja Riistavuoren välin
korvaavaksi yhteydeksi ajatellusta CGI:n toimitalon, Vihdintien ja
Pitäjänmäentien “kainaloon” jäävästä metsiköstä matka Vihdintien toiselle
puolelle on liian pitkä. Piimäenpuistolle tulee myös tehdä luontokartoitus,
jonka osana liito-oravakartoitus.
Johtopäätökset ja
suositukset: liikenneympyrän kaavassa on vain vähän ongelmia, mutta Vihdintien
kaavaa tulee keventää ja kaventaa
Edellä sanotun perusteella
Kaupunkiluontoliike ry esittää, että Haagan liikenneympyrän kaava voidaan
hyväksyä niillä edellytyksillä, että liito-oravien esteettömistä
kulkuyhteyksistä Haagan liikenneympyrän poikki huolehditaan ja kevyen
liikenteen alikulut säilytetään, sillä ne palvelevat myös eläimiä. Esitämme,
että asuntorakentamisen mahdollisuuksia tutkitaan vakavasti myös
liikenneympyrässä ja että Otso Kivekkään aloitetta, jossa ehdotetaan osaa
Vihdintien varren asuntorakentamisesta siirrettäväksi vajaakäytössä olevalle
toimitila-alueelle Vihdintien länsipuolelle, edistetään vakavasti. Alueella on
kunnallistekniikkakin valmiina. Myös Vihdintien länsipuolen laajoille
parkkikentille voisi kaavoittaa ja siirtää autot maan alle; sitä paitsi
alueelle tuotava lisääntyvä joukkoliikenne vähentää pysäköinnin tarvetta. Sen
sijaan Vihdintien kaava vaatii vielä enemmän jatkotyöstöä, jotta siitä voisi
tulla hyväksyttävä, ja tässä ehdotetussa muodossaan sitä ei voi hyväksyä.
Vuorovaikutusraportin
sivulla 41 mainitaan, että Helsingille oltaisiin kehittämässä ekologisen
kompensaation mallia. Jos hiilinielut ehkä olisivatkin kompensoitavissa,
paikalliset ekosysteemipalvelut taas eivät sitä ole, ja asukkaiden kannalta
lähiluonto toimii paitsi luontokasvatuksen paikkana, myös hulevesien
imeyttäjänä, ilmanpuhdistajana ja päivittäisen virkistäytymisen paikkana.
Mikään kompensaatiomalli ei oikeuta lähiluonnon uhraamista metropolitason
ilmastotavoitteille, joiden osalta sitä paitsi on hyvin kyseenalaista, missä
määrin lähiluonnon uhraaminen auttaa näiden ilmastotavoitteiden
saavuttamisessa. Lähiluonnon tuhoaminen merkitsee sitä, että asukkaat lähtevät
luontovirkistyksen perään kauemmas, yleensä autoilla.
EU:n ennallistamisasetuksen
6 § on ottanut vertailuvuodekseen vuoden 2021. Tämän pykälän
keskeisenä periaatteena oleva kokonaisheikentämättömyyden velvoite olla
vähentämättä latvuspeitteisyyttä ja viheralueita sitoo kaikkia Suomen kuntia.
Riistavuoren alueen kaavoittaminen sotii ennallistamisasetuksen 6 § vastaan, ja aivan erityisen kornilta tässä suhteessa vaikuttaa
ajatus kaataa metsää, jotta olisi tilaa istuttaa tilalle katupuiden rivistö.
Osittain tai suurimmaksi osaksi kaadettavan metsän edellämainitun kaltainen
”virkistysarvojen kehittäminen” ei ole ennallistamista.
Liite:
Raportti liito-oravien
yhteyksistä (löytyy allaolevasta linkistä):
https://kaupunkiluontoliike.blogspot.com/2022/12/haagan-liikenneympyra-on-elintarkea.html
Vakuudeksi
Kaupunkiluontoliike ry
Manki Perukangas, puheenjohtaja
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti