Porvoon kaupungin virkistys- ja muiden viheralueiden hoidosta ja käytöstä ei saa kootusti tietoa mistään. Porvoo ei laadi viheralueilleen hoito- ja käyttösuunnitelmia, joista kävisi ilmi eri viheralueiden hoitoluokituksia ja suunniteltuja toimenpiteitä. Käytännössä toimenpiteiden suunnittelu ja toteutus näyttäisivät olevan yksittäisten kenttätyöntekijöiden varassa.
Kaupungilla käytössä oleva sähköinen
palautejärjestelmä ilmoittaa usein olevansa ruuhkautunut, joten tieto menee
perille viiveellä, eikä palautteenantaja saa kuittausta, onko palaute tai
kysymys mennyt perille. Sähköinen palautejärjestelmä – sisäisen
puhelinluettelon puuttuessa, eikä ulkoistettu puhelinvaihde osaa ohjata - on
kuitenkin nykyisellään ainut keino antaa palautetta tai esittää kysymyksiä
liittyen viheralueiden hoitoon ja käyttöön, ja suunnitelmien puuttuessa tämä
palautejärjestelmä, jossa kaikkea täytyy kysyä erikseen, kuormittaa kaupungin
viranhaltijoita.
Kaupungin alueella on toteutettu
hakkuita, joita kukaan ei ole osannut perustella ja kuntalaisen on hyvin vaikea
hankkia tietoa, miksi jokin hakkuu on toteutettu. Esimerkkeinä mainitsen parin
vuoden takaisen raskaan harvennushakkuun Tarmolan Teollisuustien varrelta sekä
Viikinkiväylän jatkeena olevan ulkoiluväylän varrelle, Erämiehenkadun
omakotitalotontteihin rajautuvan harvennushakkuun, jossa en usko kenenkään
voittaneen: hiilinielu pieneni, linnut menettivät pesäpuunsa ja talot
näkösuojansa. Samaten muistan muutamien vuosien takaisen avohakkuun Holkenin
reitin varrelta, josta kaupunki ei edes informoinut, vaikka kyseinen hakkuu
katkaisi ulkoilureitin. Vaikka tässä tapauksessa hakkuun toteutti yksityinen
taho – Svenska Kulturfondet – kaupungillakin on asiassa asianomistaja- ja palveluintressi
ulkoilureitistön kautta.
Hoito- ja käyttösuunnitelmien
laatiminen tekisi myös kaupungin alueella harjoitettavasta metsätaloudesta
läpinäkyvämpää ja hyväksyttävämpää; jos kaupunki on asettanut itselleen
metsänhakkuun tuottotavoitteen, minkä epäilen selittävän ainakin osan muuten
vaikeasti perusteltavista metsänhakkuista, kuntalainen ei voi kuin pahoitellen
ihmetellä ja arvuutella, miksi yllättäen metsää onkin kaadettu, kun tietoa
hakkuiden syistä ei saa mistään. Hoito- ja käyttösuunnitelmat palvelisivat myös
ulkoilijaa, joka saa nykyisellään paljolti ulkoilla ”vaistoluokassa” tietämättä
edes luonnonsuojelualueiden rajoja.
Jos kaupunki katsoo, että sillä ei ole
resurssia laatia varsinaisia viheralueiden hoito- ja käyttösuunnitelmia
esimerkiksi alueittain, kuten Helsinki tekee, edes karttapohjaisen järjestelmän
käyttäminen – johon merkittäisiin suunnitellut toimenpiteet – keventäisi
kaupungin työntekijöiden palautteisiin vastaamisen työtaakkaa ja palvelisi myös
kuntalaisia, jotka saisivat tiedon nykyistä varmemmin ja ripeämmin.
Suunnitelmien puuttumisessa vaarana on myös viheralueiden hoitokäytäntöjen
epäyhtenäisyys, jolloin toimenpiteet käytännössä paljolti riippuvat yksittäisen
metsurin koulutuksesta ja luontotietämyksestä.
Ehdottamani minimissään edes
karttapohjainen järjestelmä palvelisi kaupungin viranhaltijoita myös sikäli,
että sisäinen tiedonkulku paranisi. Nykyisellään esimerkiksi ulkoilureitistöjen
varsilla toteutettavista puunkaadoista ei tunnu olevan oikein kukaan perillä,
vaikka asia koskee sekä vapaa-ajan että ympäristötointa. Ihanteellisesti toki
kaupungilla olisi viranhaltija, joka merkitsisi myös metsänkäyttöilmoitukset
kyseiseen järjestelmään, jotteivät Holkenin kaltaiset tapahtumat toistuisi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti