Katsoin Urheilusanomat - entisen Veikkaaja -lehden - Englannin liigan sarjataulukkoa, jossa 
kolmanneksi ylimmän sarjatason kärkipäässä kummitteli jalkapallojoukkue 
nimeltään “MK Dons”. Mikä ihmeen Dons? Englannin liiga on, kiitos 
vakioveikkauksen, ylivoimaisesti seuratuin ulkomaalainen jalkapallosarja
 Suomessa, ja monet ovat seuranneet sitä kymmeniä vuosia, ja useilla 
suomalaisilla on myös sieltä valittu suosikkijoukkueensa. Jotkut 
kannattavat muodikkaasti suurjoukkueita, kuten Liverpoolia, Arsenalia, 
Chelseaa tai Manchester Unitedia, ja on niitäkin, jotka ovat seuranneet 
kymmeniä vuosia vaikkapa Ipswichiä, Evertonia tai Burnleytä. Ehkä 
joukkue on valinnut ihailijansa, kuten lemmikkieläimiä hankittaessa 
sanotaan; kissa tai koira valitsee ihmisensä, ei päinvastoin. 
MK Donsin edeltäjä Wimbledon tuli tunnetuksi suomalaisissakin 
lauantai-illan jalkapallokatsomoissa 80 -luvun loppupuolella “hulluna 
joukkueena”, kun muun muassa Dennis Wisen, Vinnie Jonesin ja John 
Fashanun “tähdittämä” joukkue sensaatiomaisesti eteni Englannin FA 
-cupin loppuotteluun, jossa se kaikkien käsikirjoitusten vastaisesti 
voitti suomalaisten eniten kannattaman joukkueen, jo ennen Sami Hyypiän 
aikaa, Liverpoolin. Wimbledonin maine “hulluna” joukkueena henkilöityi 
juuri kolmeen edellämainittuun herraan, jotka ovat vähintäänkin yhtä 
tunnettuja kentän ulkopuolisista seikkailuistaan kuin siirroistaan 
vihreällä veralla. Wimbledon pelasi Englannin korkeimmalla sarjatasolla 
kymmenisen kautta, mutta sitten olivat rahat lopussa. 
Lontoo on jalkapallokaupunki. Kaupungissa toimii useita kymmeniä 
jalkapallojoukkueita, ammattilaistasoillakin toistakymmentä. Wimbledonin
 - tai MK Donsin - esimerkki on monellakin tavalla valaiseva, 
mallikelpoinen ja varoittava laboratorionäyte monista piirteistä, joita 
voidaan liittää jalkapalloiluun. Wimbledonin esimerkki antaa meille 
useita opetuksia, joita valitettavasti ei oltu sisäistetty esimerkiksi 
FC Jokereissa, ja samaten AC Allianssin, ja jääkiekossa Espoon Bluesin 
vähäinen yleisönsuosio todistavat seuraavien opetusten ajankohtaisuuden 
ja universaaliuden.
Opetus numero yksi: jalkapallo perustuu seuratoimintaan.
Opetus numero kaksi: seuratoiminta perustuu taustayhteisöön
Opetus numero kolme: seuratoiminta on pitkäjänteistä työtä
Opetus numero neljä: taustayhteisön on oltava sitoutunut 
Opetus numero viisi: sitoutumisen pitää olla tunnepohjaista
Opetus numero kuusi: aito sitoutuminen edellyttää paikallisia tai joitakin muita siteitä.
Opetus numero seitsemän: seura vs. joukkue
Opetus numero kahdeksan: joukkueen voi ostaa, muttei taustayhteisöä
Kaiken jalkapalloilun taustana on siis sitoutuminen. Katsojat, jotka 
tuovat lapsensakin katsomaan lauantai-illan ottelua, jopa ovat nimenneet
 jälkikasvunsa joukkueen innoittamina, jotka ostavat joukkueen väreillä 
koristettuja kaulahuiveja, paitoja, mukeja ja alushousuja, pitävät 
seuran hengissä.
On tärkeää tehdä ero joukkueen ja seuran välillä. Usein urheiluseurojen 
johtotehtävissä toimivat eivät ymmärrä tätä suhdetta. Kuten Chelsean esimerkki osoittaa, tai kuten Suomessa, Tampere Unitedin, kokonaisen joukkueen voi kyllä ostaa, mutta kannattajia ja sitä 
taustayhteisöä, josta kannattajat tulevat, ei voi. Kun seura on 
taustayhteisönsä kuva, jotakin pysyvää, joukkue on aksidenssi, ne 
pelaajat, jotka tällä hetkellä pukevat edustamansa seuran pelipaidan 
päälleen.
Taustayhteisö voi olla melkein mikä hyvänsä; kansallisvaltio, kaupunki, 
kaupunginosa, kaupungin tietty sosiaalinen (uskonnollinen, etninen, 
yhteiskuntaluokka) kerrostuma, tehdas tai muu työpaikka tai 
kaveriporukka, joka tapauksessa kyse on yhteisöstä johon samastutaan, 
jonka koetaan ainakin osaltaan määrittävän omaa identiteettiä. Myös seura itsessään voi muodostaa sen yhteisön, mistä osoituksena on englantilainen jalkapallo, jonka fanittaminen on kansainvälistä siksi että jalkapallo on itsessään kansainvälistä liiketoimintaa. Serbialainen, itälontoolainen, norjalainen ja suomalainen West Ham -kannattaja ovat kaikki samaa perhettä, vaikka yhdistäviä tekijöitä ei sitten olisikaan muita kuin jalkapallo. Kansainväliselle fanille onkin hienoa seurata Arsenalin ranskalaispelaajia tai Barcan hollantilaisia, vaikka onkin ymmärrettävää, että paikalliskannattajat näkevät mielellään kylän omia poikia kentällä.
Jotta ymmärtäisi kunnolla seuran ja joukkueen eroa, on hyvä tarkastella 
eräitä tuttuja esimerkkejä. Helsingissä on ollut 70 -luvulta alkaen 
vaikeaa toisen jalkapallojoukkueen saada jalansijaa SM -liigassa, HJK:n 
lisäksi. Useita vuosia liigassa pelasi FinnPa, jonka viiteryhmänä tai 
ainakin rahoittajana toimi Finnair. FinnPan konkurssipesän toimintaa, 
sekä lähiöstä ponnistaneen PK-35:n, sitten jatkoi moniliikemies Harry 
Harkimon lanseeraama “FC Jokerit”, sillä ajatuksella että saataisiin 
edes osa niistä ihmisistä, jotka ovat tunnetasolla sitoutuneita 
katsomaan Jokereiden jääkiekko-otteluita, käymään myös 
jalkapallo-otteluissa. 
Toinen viimeaikainen esimerkki on Vantaan AC Allianssi, joka perusti 
toimintansa edesmenneen Gösta Sundqvistin elämäntyölle, Johanneksen 
Dynamon toimintaa jatkaneelle ja laajentaneelle helsinkiläisyrittäjä 
Allianssille. Allianssikaan ei kannattanut helsinkiläisenä 
liigajoukkueena, ja se siirtyi Vantaan Myyrmäkeen. 
Vantaalla on nyt hieno - Suomen hienoin - jalkapallostadion, muttei sitä käynyt katsomassa kukaan. 
Vantaalaiset eivät kokeneet seuraa omakseen, he eivät samastuneet 
siihen, koska vantaalaiset eivät samastu edes omaan taustaansa. Ei 
kukaan ole vantaalainen, vaan vantaalaiset ovat helsinkiläisiä, joilla 
ei ole varaa asua Helsingissä. Vaikka Jari Litmanen pelaisi 
Allianssissa, se ei tekisi siitä vantaalaista identiteettiä 
konstituoivaa tekijää. Tai kuten Britanniassa, jossa Wigan pelasi Valioliigassa tekohengitettynä puolityhjälle katsomolle, koska kaupunkilaisia kiinnosti vain rugby.
Toinen pääkaupunkiseudun satelliittikaupunki, Espoo, sai sekin oman 
joukkueensa - tosin jääkiekossa - SM -liigaan kaudeksi 92-93. Joukkue 
pelasi silloin Matinkylän pienessä hallissa, jossa kuuleman mukaan 
tuoksuivat hiki, makkara ja talkoohenki. Nykyisessä Länsiautoareenassa 
tuoksuvat korkeintaan Axe, samppanja ja kiillotettu nahka. Jussi 
Salonoja on suomalainen versio Roman Abramovitsista, upporikas 
nuorimies, jolla on mukava harrastus. Kuitenkaan espoolaiset eivät 
viitsi saapua Lexukseillaan ja Mersuillaan katsomaan otteluita, sillä 
jos ylipäätään on olemassa espoolaista identiteettiä, se jäi 
Matinkylään, koska Espoo on lähiö, ei kaupunki, riippumatta siitä kuinka
 monta kauppakeskusta sinne rakennetaan tai miksi sitä kutsutaan. Ja 
vaikka Salonoja ostaisi Selänteen, Koivun ja Lemieuxin, ei Bluesista 
tulisi espoolaisuutta nimittävä tekijä. Ainakin perinteen luominen, 
tässä tapauksessa ostaminen, on kivulias ja pitkällinen prosessi. 
Luultavasti Pussihukat ja Honka ovat menestyneet koripalloilussa juuri 
siksi, että ne ovat myyrmäkeläisiä ja tapiolalaisia, eivät leimallisesti
 vantaalaisia taikka espoolaisia.
Ajatelkaamme että 90 -luvun puolivälissä kuvitteellinen kotkalainen 
liikemies olisi ostanut Kiekko-Espoon, tilanteessa jossa sympaattinen 
lähiöjoukkue oli tosipaikan edessä. SM -liigan Matinkylän latohallille 
antama lisäaika oli käymässä umpeen, ja oli päästävä muualle pelaamaan. 
Kotka on perinteinen jalkapallo -ja koripallokaupunki, enkä usko, että 
kotkalaiset olisivat tulleet sankoin joukoin katsomaan Kotka Bluesin, 
o.s. Kiekko-Espoon pelejä, vaikka siellä olisivat pelanneet Gretzky ja 
Kurri, sillä kotkalainen urheiluyleisö on tunnettu 
kotiseutuhenkisyydestään. En tiedä Milton Keynesläisten 
kotiseutusidonnaisuudesta mitään, mutta esimerkki on analoginen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti